› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Walbro 255 i GT
- Detta ämne har 5 svar, 1,142 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år, 11 månader sedan av
uranium.
-
FörfattareInlägg
-
25 september, 2008 kl. 19:01 #4237
uranium
DeltagareHejsan!
Har lite funderingar kring att bytta till en sådan pump i min GT..
Främst för att laddet är lite höjt med en dawes till 1,1 bar och jag tänkte att de inte skulle skada med lite extra soppa då. Rätt tänkt? Eller måste man göra mer grejer för att den ska få den extra soppan som pumpen klarar av att leverera?Måste man mappa om eller är det bara att köra? Reseta ECU:n?
Det handlar om en -00 som är orörd förutom 3″ ferrita från turbon med racekisse, 1,1bar med dawes, och hks ssqv.
Btw: Låter pumpen mer än orginal? Inte för att jag bryr mig om den gör det, var bara en allmän fundering. En polare har en sån i sin evo och den låter en del, ganska ballt dock 😛
Många funderingar här och jag skulle uppskatta om någon vänlig själ kunde svara på dom 🙂
26 september, 2008 kl. 14:06 #64293NickeH
DeltagareHejsan!Har lite funderingar kring att bytta till en sådan pump i min GT..Främst för att laddet är lite höjt med en dawes till 1,1 bar och jag tänkte att de inte skulle skada med lite extra soppa då. Rätt tänkt? Eller måste man göra mer grejer för att den ska få den extra soppan som pumpen klarar av att leverera?Måste man mappa om eller är det bara att köra? Reseta ECU:n?Det handlar om en -00 som är orörd förutom 3″ ferrita från turbon med racekisse, 1,1bar med dawes, och hks ssqv.Btw: Låter pumpen mer än orginal? Inte för att jag bryr mig om den gör det, var bara en allmän fundering. En polare har en sån i sin evo och den låter en del, ganska ballt dock :PMånga funderingar här och jag skulle uppskatta om någon vänlig själ kunde svara på dom 🙂
Den låter mer än orginal men det gör ju o andra sidan avgassystemet också.
Det finns ingen anledning att byta pump i ditt fall. Man brukar byta om man ecutec:ar bilen mest som en försiktighet åtgärd.
Som jag förstår det går bilen inte fetare bara för att man byter pumpen man måste väl ställa spridarna t.ex. med ecutec eller kan man påverka detta med högra tryck t.ex. med en bränsletryckregulator?? Vad säger ni som kan..
26 september, 2008 kl. 16:52 #64291Adam K
DeltagareOm man höjer trycket med en ställbar tryckregulator så blir det mer soppa i motorn -på lite högre last när motorn inte läser lambda-värdet utan pytsar i efter mappen. Dock så går imprezan rätt fett original så det finns ingen anledning att höja soppatrycket utan något annat gjort.
Och som sagt, original poster har ingen anledning att montera en wallbropump som bilen är nu. Eller att höja trycket, faktum är, att med din öppna dump får du redan mer soppa än Subaru planerade för (och de planerade som sagt för ganska fet blandning från början).27 september, 2008 kl. 10:56 #64294uranium
DeltagareTackar för svaren!
Kändes bra att höra. Tänkte mappa bilen till sommaren så då blire till att vänta med pump tills då istället 🙂
Ps. en annan fråga:
Är det osmart att åka runt med bytt avgas hela vägen utan att mappa om? Har suttit på sen jag köpte bilen för ett år sen och jag vet inte hur länge sen det var som ägaren innan mig monterade det..27 september, 2008 kl. 18:27 #64292challe
DeltagarePs. en annan fråga:Är det osmart att åka runt med bytt avgas hela vägen utan att mappa om?
Inte så länge du har koll på laddet med en mätare, det har en förmåga att smita iväg om man byter avgas….
28 september, 2008 kl. 17:30 #64295uranium
DeltagarePs. en annan fråga:Är det osmart att åka runt med bytt avgas hela vägen utan att mappa om?
Inte så länge du har koll på laddet med en mätare, det har en förmåga att smita iväg om man byter avgas….
Aha okej. Ne mitt ladd gick aldrig högre än orginal innan jag höjde det så då borde det inte vara nån fara:)
Tack för svaret!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.