SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Walbro pump i gammal impreza?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
  • Författare
    larsallan
    Deltagare

Tänkte beställa denna walbro pump+kit
      http://www.streetpower.se/webbutik/impreza-1998%112000-pump–kit_1121.html

Det står att den är till 1998-2000
      Borde ju inte passa rakt av på en -95:a då. Någon som vet vad man behöver göra för att få den att passa i en 95:a?

killer
      Deltagare

Om det är en modellen som heter 341 så passar den.

larsallan
        Deltagare

Ok. Så det är 341:an jag ska ha. Förjävligt att ingen utav försäljarna skriver vilken modell på pumpen det är, bara till vilken bil den passar.

larsallan
          Deltagare

Aha, man kan se på artikelnumret vilket pump det är. Man kunde bara se artikelnumret först efter att man tryckt på ”lägg i varukorg”. Det var en 341 by the way, den på streetpower.

b20mannen
            Deltagare

För en ”gammelimpreza” så är tipset en Walbro GSS340.

Dels så flödar den aningen bättre än GSS341, (och 342), då den har större intag i botten, och dels så passar den perfekt.

Jag har själv en GSS340 i min GT98 och är väldigt nöjd med den.

larsallan
              Deltagare

Du råkar inte veta nån som säljer 340:in? Jag såg bara 341:or & 342:or på dom sidor jag hittade.

b20mannen
                Deltagare

Om jag, rent hypotetiskt, skulle råka skriva att jag kan fixa fram en till dig så skulle jag väl bli modererad? 😀

Om jag sen skulle råka säga att jag kan hjälpa dig med monteringen så blir jag väl modererad igen? 😉

Därför säger jag ingenting. 😀

Kvarnis
                  Deltagare

Om jag, rent hypotetiskt, skulle råka skriva att jag kan fixa fram en till dig så skulle jag väl bli modererad? :DOm jag sen skulle råka säga att jag kan hjälpa dig med monteringen så blir jag väl modererad igen? ;)Därför säger jag ingenting. 😀

Har jag svårt att tro 😀

b20mannen
                    Deltagare

Ääer det så? Du narras väl inte nu? 😉

b20mannen
                      Deltagare

Så här ser det ut i min tank numera:

http://www.wroom.org/diverse/WalbroGSS340MY98.jpg

Bräderna ska väl oljas in nån dag framöver. 😀

larsallan
                        Deltagare

Hur mycket vill du ha för en pump? Hjälp med monteringen hade inte heller varit fel men jag vill ju inte åka flera 100 mil för det. Antar att du som alla andra i världen inte bor någonstans ens nästan i närheten av Kiruna?

b20mannen
                          Deltagare

Hur mycket vill du ha för en pump? Hjälp med monteringen hade inte heller varit fel men jag vill ju inte åka flera 100 mil för det. Antar att du som alla andra i världen inte bor någonstans ens nästan i närheten av Kiruna?

Jag håller ju till på Ljusterö, strax höger om Stockholm, så det är väl längre än ett stenkast till Kiruna i alla fall. 😉

Jag skickar ett PM till dig.

killer
                            Deltagare

Du får inte fuelsurge med det där filtret? Känns som om det inte går ner så långt i tanken.

När jag monterade min pump så använde jag mig av ett filter från en Sti v2

SecretAgentMan
                              Deltagare

Du får inte fuelsurge med det där filtret? Känns som om det inte går ner så långt i tanken.När jag monterade min pump så använde jag mig av ett filter från en Sti v2

Jupps, det är bra viktigt att använda standardfiltret om man inte vill strypa motorn på soppa i längre högerböjar med lite fart – med fel filter så kommer det hända redan vid halv tank… 😮

Även den som följer med walbropumparna är för kort, trots att den ser snarlik ut original dito, och det är lockande att köra med ett nytt filter. 🙂

/J – kör alltid med standard filterpåse

b20mannen
                                Deltagare

Du får inte fuelsurge med det där filtret? Känns som om det inte går ner så långt i tanken.När jag monterade min pump så använde jag mig av ett filter från en Sti v2

Absolut inte.

Har kört runt med bredbandslambda i bilen hela sommaren då jag håller på att slipa på min GT-mapp. Och jag har bokstavligen inte sett röken av nån fuel surge.

Då har jag även kört tanken riktigt tom några gånger. Första tillfället som jag fick tanklampan att lysa så provade jag att provocera fram surge utan att lyckas.

En stor skillnad mot originalsilen är att originalet sitter väldigt långt fram i tanken, jämfört med Walbrons sil som sitter ganska långt bak.

Detta måste vara en stor fördel, då en sil som är placerad alltför långt fram lätt ger surge under acceleration, medan en sil placerad bak helt omvänt börjar känna av surge först under inbromsning. Och då har jag ändå släppt gasen och overrun shutoff har gått in och stängt av spridarna i alla fall. 😉

Originalsilen sitter inte lägre än denna. Den sitter i stället långt fram i tanken och flaxar runt.

Jag hade först tankar på att baffla upp runt pumpen på samma sätt som det är gjort i en EVO6 TME för att förbättra bränsleupptaget. Men efter att ha provat lite så visar det sig vara ganska onödigt. Förvånande, då GTns tank är ganska dåligt bafflad. För att inte säga att den är helt obafflad.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.