› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › webrävar, se hit. tacksam för feedback..
- Detta ämne har 13 svar, 813 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 4 månader sedan av
FRBxxx.
-
FörfattareInlägg
-
7 oktober, 2005 kl. 16:28 #9013
FRBxxx
DeltagareTja!
Har suttit å pillrat med en hemsida (ser mig själv som en glad amatör) åt ett gäng polare ett tag nu å skulle vilja ha lite konstruktiv kritik om den.
Har för mig det fanns gott om datarävar här inne och kanske en å annan webdesigner 🙂Sidan är : http://www.pinchtrip.com
Tacksam för åsikter.
//Björne7 oktober, 2005 kl. 17:16 #101452Vectorm12
DeltagareNu är jag själv inget annat än en glad amatör när det kommer till HTML-programmerande men jag tror att sidan skulle må bra av att vara lite större. Är väldigt svårt att läsa vissa texter på sidan i upplösningen 1600×1200 framför allt under gigs där texten är ”kursiv”. Hoppas det är till nytta, lycka till 🙂
7 oktober, 2005 kl. 17:20 #101456Niklas
DeltagareSätt bakgrundsfärg i bodyn till den du vill ha eller sätt i fälten för ramen till den grönbrungråa färgen istället för ingen/vit. Då slipper man se vit bakgrundsfärg under tiden bakgrundsbilderna laddas. Lite stiligare.
7 oktober, 2005 kl. 17:28 #101444syke
BlockeradLayouten känns ”sådär” genomtänkt ut. Vad händer när det kommer fler bilder / nyheter / låtar. Blir det massa jobbigt scrollande eller växer sidan?
Det skulle också kännas bättre om designen på gästboken var samma lika som resten av sidan.
I övrigt är jag emot ”pyttesmå” sidor, men vet samtidigt hur svårt det är att fylla ut om man inte har innehåll att fylla med. 🙂
Färgtemat var en skön blandning. Lite antialiasing på ljusa rutan i mitten skulle vara trevligt. Den är väldigt lättnavigerad också.
Där har du mina spontana tankar 🙂
8 oktober, 2005 kl. 07:31 #101449FRBxxx
Deltagaretack för feedbacken. Då detta är den första ”riktiga” hemsida jag gör så behövs det kritik…
antialiasing, vad är det? 🙂 ..
Efterssom jag inte har kunskap i hur man bygger gästböcker så har vi en lösning från gastbok.nu. Nån som vill bli dagens hjälte å knåpa ihop en gästbok? 😉
Mvh Björne
8 oktober, 2005 kl. 09:25 #101453Vectorm12
Deltagareantialiasing, vad är det? 🙂
kort och gott ett system för att jämna ut pixelkanter, dock rätt prestandakrävande om använd i stora mängder, speciellt i höga upplösningar
8 oktober, 2005 kl. 09:34 #101450FRBxxx
Deltagareok… Det är något man fixar till i photoshop då?
Det dära med storleken på sidan håller jag med om. Provade att byta till högre upplösning (har 1024×768 17″ skärm nu) och håller med om att den blev jäkligt liten… Är det jobbig för användaren om det finns två versioner av sidan att välja på? finns det bra script som redirectar beroende på upplösning? Så kan jag knåpa ihop 2 sidor, en lite större och ha den nuvarande kvar…
Mvh
8 oktober, 2005 kl. 09:54 #101454Vectorm12
DeltagareVet inte riktigt hur det lirar(vet inte om det finns med i de senaste webläsnarna men annars kan man göra det med flash/shockwave) med AA men däremot så kan man skriva HTML-koden så att den dynamiskt skalar sig efter den upplösning som användaren har just då… Hur du gör, måste du dock fråga någon annan om som.
8 oktober, 2005 kl. 18:52 #101445syke
BlockeradNja, kantutjämning som görs i realtid i spel, och att göra kantutjämning på en bild, är inte sammalika (prestandamässigt). Här kommer ett exempel på en ring med kantutjämning, och en utan:
8 oktober, 2005 kl. 18:57 #101446syke
BlockeradOch det är alltså den här rutan jag skulle vilja se lite kantutjämning på:

Sen har jag inte kollat om koden validerar nån html-standard, samt css-standarden?
8 oktober, 2005 kl. 19:00 #101447syke
BlockeradAtt tänka på också är att använda tabeller / tables för tabulerande data och divar / dhtml / css för layout.
Jag är ganska anti mot frames / iframes också 🙂
9 oktober, 2005 kl. 13:51 #101455Vectorm12
DeltagareNja, kantutjämning som görs i realtid i spel, och att göra kantutjämning på en bild, är inte sammalika (prestandamässigt). Här kommer ett exempel på en ring med kantutjämning, och en utan:
Ok jag hade för mig att det fanns möjlighet att i explorer köra AA i realtid för att minska mängden grafikarbete när det kom till skalande hemsidor? men som sagt Vector M12 = Glad amatör 🙂
9 oktober, 2005 kl. 19:29 #101448syke
BlockeradOk jag hade för mig att det fanns möjlighet att i explorer köra AA i realtid för att minska mängden grafikarbete när det kom till skalande hemsidor? men som sagt Vector M12 = Glad amatör 🙂
Kan hända att möjligheten finns, men jag hade då ingen aning om det 🙂
10 oktober, 2005 kl. 17:01 #101451FRBxxx
DeltagareTack för hjälpen pojkar.. Ska se över sidan lite å göra den life proffsigare 😉
haré gött
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.