SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor WRX -03+avgas

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2926
    Steffe
    Deltagare

      Har en WRX -03 med 3″ från turbon och bak inkl racekat.I övrigt helt standard, på subaru säger dom att jag kanske måste mappa bilen, för annars kan den börja gå för snålt på soppa vilket kan medföra ett haveri! Har dom rätt?!

      MYCKET Tacksam för svar!

      #55600
      Steffe
      Deltagare

        Tja!

        Aha.. ;P aja.. får höra vidare för ett säkert svar ;P inte så kul om de skulle hända någor

        #55598
        STI_driver
        Deltagare

          Om du inte bytt uppipe ska det inte va några problem. i uppipen sitter det en kat på wrx:en, byter du den till en kat fri börjar laddtrycket skena. Men jag tycker du ska byta uppipe och mappa, blir som en ny bil.:-)

          #55599
          STI_driver
          Deltagare

            Om du inte bytt uppipe ska det inte va några problem. i uppipen sitter det en kat på wrx:en, byter du den till en kat fri börjar laddtrycket skena. Men jag tycker du ska byta uppipe och mappa, blir som en ny bil.:-)

            #55595
            pannan
            Deltagare

              Är det inte efter downpipe byte det brukar ha en tendens att skena 🙂

              På en STI är det iallafall ingen fara att byta slutboxen och centersektionen. Det är när du byter dp:n också som det kan bli laddtrycks svängningar. Du har väl uppdaterat med en wallbro pump?

              #55596
              pannan
              Deltagare

                Är det inte efter downpipe byte det brukar ha en tendens att skena 🙂

                På en STI är det iallafall ingen fara att byta slutboxen och centersektionen. Det är när du byter dp:n också som det kan bli laddtrycks svängningar. Du har väl uppdaterat med en wallbro pump?

                #55601
                Steffe
                Deltagare

                  Har bytt från turbon och bak..

                  Wallbropump?? ;D

                  #55597
                  pannan
                  Deltagare

                    Yep uppgraderingspump. En akilleshäl tyvärr på Subaru original om man skall börja vässa.

                    #55594
                    Lefty
                    Deltagare

                      Inte lika noga på vanliga WRXn…samma motor som i gamla GTn förutom några enstaka delar och annan programvara.

                      Och för GTn så rör man då inte pumpen i de första trimstegen(avgas och ecutek) iaf inte enligt jrm heller.

                      http://www.jrm-racing.se/p2399/p_frame_framesetpage_swe.php

                      Brosan kör då med liknande trim och inte har han bytt pump… men det är helt klart viktigt på STin! Men den trippar ju snabbt upp i lite mer hk än vanliga WRX/GT också 🙂

                      Så du behöver inte byta pump på din WRX bara för att du bytt avgas.
                      Däremot kanske det är dags för dawes device och knock link (testa sök om det om du inte vad det är ) ? Eller ett dyrare och bättre alternativ ECUTEK.

                      Mina uppfattningar om detta efter läsningar här så rätta mig gärna om jag har fel 🙂

                      #55593
                      skogsmulle
                      Deltagare

                        Ett par frågor från en som int begriper :+ :
                        ”Att gå för snålt på soppa” är detta p.g.a. att turbon laddar mer och blandningen därigenom blir för tunn? (i så fall ofarligt så länge inte turbon laddar). Eller kommer den alltid ”gå snålt” p.g.a. allm. bättre luftflöde?

                        Har själv bokat tid i Köping för ett 3″ men blir skakis när man hör sånt här. Ommappnig hos JRM ligger också i planerna men längre fram, man vill ju inte vara rädd att köra bilen fram tills dess. Är det bättre att vänta (vilket man inte har lust med) och göra avgasbyte och ommappning samtidigt?

                        #55592
                        Manor
                        Deltagare

                          Hej !

                          STi-modellerna har problem med detta, men jag har inte hört att det ska gälla WRX:en också. GT:n brukar inte behöva mappas om för att ett 3″ system hängs på.

                          mvh Mats N

                        Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.