› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › WRX -03+avgas
- Detta ämne har 10 svar, 1,018 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 8 månader sedan av
Manor.
-
FörfattareInlägg
-
14 maj, 2005 kl. 17:39 #2926
Steffe
DeltagareHar en WRX -03 med 3″ från turbon och bak inkl racekat.I övrigt helt standard, på subaru säger dom att jag kanske måste mappa bilen, för annars kan den börja gå för snålt på soppa vilket kan medföra ett haveri! Har dom rätt?!
MYCKET Tacksam för svar!
14 maj, 2005 kl. 23:59 #55600Steffe
DeltagareTja!
Aha.. ;P aja.. får höra vidare för ett säkert svar ;P inte så kul om de skulle hända någor
16 maj, 2005 kl. 06:44 #55598STI_driver
DeltagareOm du inte bytt uppipe ska det inte va några problem. i uppipen sitter det en kat på wrx:en, byter du den till en kat fri börjar laddtrycket skena. Men jag tycker du ska byta uppipe och mappa, blir som en ny bil.:-)
16 maj, 2005 kl. 06:44 #55599STI_driver
DeltagareOm du inte bytt uppipe ska det inte va några problem. i uppipen sitter det en kat på wrx:en, byter du den till en kat fri börjar laddtrycket skena. Men jag tycker du ska byta uppipe och mappa, blir som en ny bil.:-)
16 maj, 2005 kl. 06:48 #55595pannan
DeltagareÄr det inte efter downpipe byte det brukar ha en tendens att skena 🙂
På en STI är det iallafall ingen fara att byta slutboxen och centersektionen. Det är när du byter dp:n också som det kan bli laddtrycks svängningar. Du har väl uppdaterat med en wallbro pump?
16 maj, 2005 kl. 06:48 #55596pannan
DeltagareÄr det inte efter downpipe byte det brukar ha en tendens att skena 🙂
På en STI är det iallafall ingen fara att byta slutboxen och centersektionen. Det är när du byter dp:n också som det kan bli laddtrycks svängningar. Du har väl uppdaterat med en wallbro pump?
16 maj, 2005 kl. 16:54 #55601Steffe
DeltagareHar bytt från turbon och bak..
Wallbropump?? ;D
16 maj, 2005 kl. 21:22 #55597pannan
DeltagareYep uppgraderingspump. En akilleshäl tyvärr på Subaru original om man skall börja vässa.
16 maj, 2005 kl. 21:46 #55594Lefty
DeltagareInte lika noga på vanliga WRXn…samma motor som i gamla GTn förutom några enstaka delar och annan programvara.
Och för GTn så rör man då inte pumpen i de första trimstegen(avgas och ecutek) iaf inte enligt jrm heller.
http://www.jrm-racing.se/p2399/p_frame_framesetpage_swe.php
Brosan kör då med liknande trim och inte har han bytt pump… men det är helt klart viktigt på STin! Men den trippar ju snabbt upp i lite mer hk än vanliga WRX/GT också 🙂
Så du behöver inte byta pump på din WRX bara för att du bytt avgas.
Däremot kanske det är dags för dawes device och knock link (testa sök om det om du inte vad det är ) ? Eller ett dyrare och bättre alternativ ECUTEK.Mina uppfattningar om detta efter läsningar här så rätta mig gärna om jag har fel 🙂
18 maj, 2005 kl. 12:35 #55593skogsmulle
DeltagareEtt par frågor från en som int begriper :+ :
”Att gå för snålt på soppa” är detta p.g.a. att turbon laddar mer och blandningen därigenom blir för tunn? (i så fall ofarligt så länge inte turbon laddar). Eller kommer den alltid ”gå snålt” p.g.a. allm. bättre luftflöde?Har själv bokat tid i Köping för ett 3″ men blir skakis när man hör sånt här. Ommappnig hos JRM ligger också i planerna men längre fram, man vill ju inte vara rädd att köra bilen fram tills dess. Är det bättre att vänta (vilket man inte har lust med) och göra avgasbyte och ommappning samtidigt?
19 december, 2005 kl. 06:19 #55592Manor
DeltagareHej !
STi-modellerna har problem med detta, men jag har inte hört att det ska gälla WRX:en också. GT:n brukar inte behöva mappas om för att ett 3″ system hängs på.
mvh Mats N
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.