SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor WRX -04 drar olja långfärd

  • Detta ämne har 9 svar, 1,141 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år sedan av Fricke.w.
Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #32361
    rb.wrx
    Deltagare

      Jag körde 90 mil E4 nyligen och kollade oljestickan när jag kom hem och då var nivån på min strecket. Gjorde oljebyte för ca 500 mil sen och har kollat nivån med jämna mellanrum och den har legat på max strecket hela tiden. Att tillägga så körde jag lugnt och låg på 120 i snitt.
      Nån som har en idé vad det kan vara?

      #268796
      clasen
      Deltagare

        Kollade när du kom hem? Motorn ska vara kall när du kollar. Oljan måste få tid att rinna tillbaka till tråget.

        #268792
        rb.wrx
        Deltagare

          Jag kollade oljenivån på jobbet dagen efter med kall motor,plant underlag och om oljan inte behöver 1 dygn på sig att rinna ner så hade den garanterat gjort det. Stått ca 3 tim när jag kolla.

          #268800
          important
          Deltagare

            Min nivå är med konstig. Kör 100mil. Så är nivån på min. Så fyller man på 1dl så va nivån långt över max. Sen starta jag motorn å vänta lite så va den perfekt. Jag fattade nada :p är nivån mellan min å max så kör jag på.

            #268797
            clasen
            Deltagare

              Jag kollade oljenivån på jobbet dagen efter med kall motor,plant underlag och om oljan inte behöver 1 dygn på sig att rinna ner så hade den garanterat gjort det. Stått ca 3 tim när jag kolla.

              Ja då ska det inte vara några konstigheter om den stått så pass länge, men jag skulle ändå testa att låta den stå över natten å kolla för oljan kan rinna segt. Jag kollar alltid innan jag kör, inte testat att kolla efter körning

              #268795
              adrenalin
              Deltagare

                Min nivå är med konstig. Kör 100mil. Så är nivån på min. Så fyller man på 1dl så va nivån långt över max. Sen starta jag motorn å vänta lite så va den perfekt. Jag fattade nada :p är nivån mellan min å max så kör jag på.

                Kan inte göra annat än att hålla med. Man blir inte riktigt klok på oljenivån på dessa bilar. Behöver dock ej fylla på men stickan visar olika ibland.

                #268798
                clasen
                Deltagare

                  Faktumet att det är boxermotorer vi pratar om spelar ju in en del. På en vanlig rak motor rinner oljan rakt ner, men på dessa ska den glida från topparna i sidled.

                  Tacka vet jag porschesnurror med torrsump 😉

                  #268793
                  Fricke.w
                  Deltagare

                    Ta även med i beräkningarna att olja expanderar när den blir varm.
                    Så ska de vara rätt och riktigt, ska oljenivån i egentligen kollas vid normal arbetes temp för motorn och inte när den är kal 🙂
                    Men på min ska den ju naturligt viss inte ligga kal.
                    men de är ju inte många deciliter vi pratar på Subaru, som de skiljer mellan min och max på stickan.

                    #268799
                    clasen
                    Deltagare

                      Ta även med i beräkningarna att olja expanderar när den blir varm.
                      Så ska de vara rätt och riktigt, ska oljenivån i egentligen kollas vid normal arbetes temp för motorn och inte när den är kal 🙂
                      Men på min ska den ju naturligt viss inte ligga kal.
                      men de är ju inte många deciliter vi pratar på Subaru, som de skiljer mellan min och max på stickan.

                      Säker på de? I så fall är det ju omöjligt att få en korrekt avläsning om oljan ska vara varm.

                      Från 0-80 grader expanderar oljan 2,2dl om man har 4l olja i snurran och räknar med expansionscoefficient 0.0007 som finns i engineering toolbox.

                      #268794
                      Fricke.w
                      Deltagare

                        Ganska så säker 🙂
                        Om du tänker efter så är de väldigt sällan, de visar på max på oljestickan, om du gör ett olje byte och häller i rätt mängd olja upp mät med mått.
                        Lika så om man kollar i genom en instruktions bok från tillverkare som följer med bilarna.
                        Så står de i 99% av fallen i alla fall, att bilen ska stängas av innan kontrol = varm motor, står alldrig att du ska kolla på morgonen med kall motor på något märke mig veterligen.
                        Men med de sagt så tror jag inte heller att de lilla extra man får i vid kall motor till max streket, skulle göra att de blir för mycket heller 🙂
                        Är nog ett par deciliter till, innan veven lyckas ta kontakt med olje badet.

                      Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.