SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor WRX 2006 2.5 L dör

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Palleman
    Deltagare

Hittills har min pärla gått som ett Schweiziskt ur, men idag är jag tvungen att lämna henne i Sälen och åka tåg hem ;( . Efter att ha kört en hel del idag utan problem, körde jag en liten bit, parkerade utanför en ICA och när jag kom tbx och skulle åka tbx till hotellet..då startar bilen, det går att köra kanske 5-6 meter och då börjar den tappa kraft, gå ojämt..och till slut slocknar motorn. Jag startar igen..gasar lite, det går fint i 30 sek…sedan börjar kraften försvinna, tomgången går sakta ner och till slut slocknar motorn. Hon har gåt super najs hela tiden , drygt 5000 mil och det enda som var out of ordinary idag var att jag körde på kass underlag på parkeringen med mycket gupp och hål.

Det är en WRX 2006, 2.5 L, trimmad hos JRM (jag tror att det var den första 2.5 L som trimmades där). Gått 5000 helt felfria mil. Det är de vanliga enkla grejorna, HKS SP system, pump, Ecutec…ja ni vet. Inga radikala ingrepp alltså. Ingen CEL tänds. Hällde i extra soppa, startar men efter drygt 30 sek börjar hon gå ojämt..ingen kraft att flytta bilen trots att motorn ändå lever och under kanske 20 påföljande sek dör motorn. Laddtrycks mätaren beter sig konstigt också..oavsett hur mycket jag försöker gasa på tomgång..blir det knappt över noll efter ett tag. I början ser allt ok ut..

Några ideer kanske ? Jag fattar noll måste jag säga 🙁

AK_Impreza
      Deltagare

Jag har haft samma problem i min GT, lät den sen stå ett par dagar o sen gick den prima, sjukt skumt.

Hoppas nån har nått bättre svar än jag!

.zip
        Deltagare

Det kan hända att du har fått kondens/vatten i tanken.
          Kanske inte den vanligaste orsaken, men det har hänt förr.
          Det beror mest på vänderförändringar. Varma dagar och kalla nätter.

Luktar det mkt bränsle när bilen går?

//.zip

Palleman
          Deltagare

Nej, det luktar inte speciellt annorlunda. Det känns som att den inte får bärnsle. Startar normalt men går bara i 30-40 sek och under tiden går gradvis sämre och sämre och sedan dör. Jag funderade…jag körde ute på skitdåligt underlag med hål, gropar och högar med is och snö på parkeringen. Om jag med lite otur hade råkat skada bränsleledningen så den klämdes eller blev böjd…skulle symptomen kunna se ut så ? Det är just efter att jag irrat runt på parkeringen och guppat bland alla hål och is / snöhögar som det blev knas…Hur går bränsleledningar egentligen på den där ?

.zip
            Deltagare

Det enklaste vore då att införskaffa en manometer/bränsletryckmätare.
              En liten klocka som du sätter på bränsleslangen före bränslefiltret, sedan är det bara att gnugga på startmotorn för att se vilket tryck du får.
              Det finns olika mätare. Vissa sätter du på fuel-railsen osv.

//.zip

Palleman
              Deltagare

Tjaa..de får göra det på Subaru i Rättvik. Jag var i Sälen så nu är det tåget hem, lite snopet he he. Hoppas bara att det inte är soppapupmpen för då byter de ut mot orignal 🙁 ….Tänkte bara kolla läget och förska skaffa en aning om vad jag kan vänta mig. Förresten, vart sitter ECU´n på denna modell ?

Desen
                Deltagare

ECU sitter väl under en plåt vid ”fötterna” på passagerarsidan.

Du testade aldrig att dra ur kontakten till LMM och starta?

/Andreas, Skåne, Kristianstad

”The speed was good, but the corner was too tight” – J. Kankkunen

SS 2007 1.31.10 GT
                  SS 2008 Flat Out!

PPP
                  Deltagare

När du väl får rätt på vad det är för fel måste du berätta! Jag har också en WRX 2006, men otrimmad. Om det händer vill man ju veta vad man ska göra.

// Per

specialized
                    Deltagare

Som nämns ovan, dra ur kontakten till LMM och se om den går bättre då.

Min gisning är att det är LMM èn som gett upp 🙂

Mvh.Mattias – Nu med VF35:a 🙂 http://www.garaget.org/?car=18857
                      ———————————-
                      Efternamnen på mina flickvänner är Jpeg,mpeg och Avi 😉

Palleman
                      Deltagare

Jag mailar till de på verkstan att de ska testa. Skulle det vara så, kanske är de inte så petiga och byter på garantin, vem vet. Konstigt ändå att det skulle gå sönder efter bara 5000 mil liksom.

Eftersom ECU´n sitter på pass sidan faller teorin om att jag skulle sparkat ut någon kontakt med snowboard dojorna jag körde i.

Borde inte CEL gå på om LMM´en knasar ?

lunkan
                        Deltagare

Borde inte CEL gå på om LMM´en knasar ?

Nej det är det som är det luriga med dom J…a Lmm!! På GT´n kan den vara trasig utan att felkod dyker upp men vi får väl hoppas att dom förbättrat Lmm på dom nyare bilarna.

Palleman
                          Deltagare

De kollade LMM. Datorn visar inga felkoder alls och alla teknikern verkar vara rätt konfunderad. De kollade soppatrycket, pumpen är ok. Forstättning följer…

PPP
                            Deltagare

En annan sak jag gärna skulle höra mer om är hur de resonerar kring nybilsgarantin och trimningen. Jag har inte vågat åka ner till JRM för att jag är rädd att nybilsgarantin upphör (sedan kan man ju fundera kring hur mycket man värderar den). Jag är egentligen ruskigt sugen att pigga upp WRX’n lite, men landade ändå på att jag skulle vänta tills den 23 oktober 2009, dagen efter att nybilsgarantin gått ut. 🙂

// Per

Palleman
                              Deltagare

Vi får väl se. Jag trimmade min direkt när jag fått den. Jag tror att det är upp till varje verkstad att tolka. Svårt att tänka mig att den gäller om man mixtrat med ECU´n, men det syns ju inte rakt av att man gjort för de går väl inte in och läser av mappning osv. Skulle t ex någon slang lossna är det väl knappast något man härleder till avgassystems byte osv. I´ll keep you posted.

Palleman
                                Deltagare

Ok, då var det klart…I tanken, någonstans vid bränslefilter sitter det en O-ring. Denna O-ring hade lossnat och pumpen kunde inte bygga upp något tryck alls. Det var typ 0.5 bar där framme. Felmonterat / Garantiärende.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.