SSC Allmänt snack Var det du? WRX av gamla modellen

Visar 3 inlägg - 16 till 18 (av 18 totalt)
  • Författare
    Banzaiii
    Deltagare

Otroligt fin….
      På prat om flyttgods…. Är det nån som har koll på vilka regler som gäller i allmänhet? Mormor ska nämligen flytta frå USA till Sverige, tänkte att man skulle passa på och uttnytja situationen och slita hem nåt roligt och nåt som annars aldrig skulle gå genom besiktningén… 😀

thehook
      Deltagare

Angående flyttgods så håller ju tydligen vägverket på att ändra på reglerna. Förslag är att privatimport och flyttgods inte längre skall vara tillåten från land utanför EU! Om det blir så, så kommer det att gälla från 1:a Maj enligt den artikel som jag såg.

Annars gäller för flyttsak att man skall ha ägt och brukat bilen i 1 år (har iofs sett uppgifter på att 6 månader kan räcka). Sedan måste man äga och bruka den minst ett år när man flyttar den till Sverige annars får man betala import skatt.

Bilen får dock se ut ”hur som helst”, i alla fall nästan. Inga avgaskrav eller liknande, bara att hastighetsmätaren måste ha km/h, rätt färg på blinkers, strålkastarna skall vara asymetriska åt rätt håll (f.ö. det enda som jag behövde åtgärda) och att bilen är funkis…

Det finns mer info på vägverkets site http://www.vv.se.

En något irriterande detalj är att man måste betala skrotningsavgift på 1500 kronor 🙁 vadå, jag har inga planer på att skrota min bil – ever! 🙂

Så om Mormor har en gammal Impala el. liknande som hon kör runt med i ett år(eller kan få någon Hederlige Harry att skriva om kvittot på) och att hon vill köra runt den här (du kanske kan få låna 🙂 ) så går det bra, annars kan det vara lite knivigt…

mvh / Martin

Wiklundh
        Deltagare

Coolt. 🙂
          Bilder, vi vill se bilder….

/Michael

Visar 3 inlägg - 16 till 18 (av 18 totalt)
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.