› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › WRX Avgassmäller och får sent laddtryck
- Detta ämne har 25 svar, 4,805 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år sedan av
Trebor.
-
FörfattareInlägg
-
26 juli, 2012 kl. 18:00 #245477
Gilarski
DeltagarePMa ditt nummer så ska jag försöka hjälpa dig, för mycket tjöt i tråden ifall vi skall felsöka via inlägg 🙂
27 juli, 2012 kl. 15:06 #245485Trebor
DeltagareJa har då försökt lite till utan att ha blivit klokare. Gilarski har även han spånat fram idéer vilket är väldigt snällt. Men ingen av oss kommer fram till problemet.
Provade att ta bort wastegateslangen för att se om laddet skenade, det gjorde det inte. Liga trög sirapseffekt.
Alla idéer mottages med öppen famn, så skriv allt ni kommer på.
Jag har snart slut på idéer och snart får man väl försöka leta utbytes delar för att pröva den ena efter det andra = dyrt 🙁
27 juli, 2012 kl. 18:48 #245489Patrick P931
DeltagareHar du en bredbandslambda? Om inte se om du kan få låna en för att se hur lambdan ser ut.
Vad har du för insprutning? Vem har mappat?
27 juli, 2012 kl. 22:47 #245486Trebor
DeltagareHar ej en bredbandslambda.
Åker med ett Prova chip från Japan, tankar 98 oktan. Ej mappat mao.9 augusti, 2012 kl. 20:12 #245473Ubermeister
DeltagareHar du fått löst bekymren?
Gör ett kompressionsprov för att se så inte nån ventil har kroknat.
10 augusti, 2012 kl. 06:11 #245470Kvarnis
DeltagareHar ej en bredbandslambda.
Åker med ett Prova chip från Japan, tankar 98 oktan. Ej mappat mao.Det är inet det billigaste du kan göra 😉
Prova brukar innebära mappad på 100oktan !!!
98 räcker inte på lång väf till att upphäva det inte ens 99 för den delen.10 augusti, 2012 kl. 06:20 #245471Kvarnis
DeltagareOm motorn är heö och fräsch och det inte laddar med wg’n bort kopplad finns inte så mycket som kan vara fel.’
Om motorn nu intre böjt någon ventil dvs…
-Turbon
-LäckageTyvärr med tanke på vad du gjort skulle jag gissa på en ventil problem.
10 augusti, 2012 kl. 08:26 #245487Trebor
DeltagareDet där med oktanet vet jag.
Ska prova att göra ett komptest. Är det jävligt att komma åt på dessa maskiner?Borde det inte slamra en del om det är en krökt ventil?
10 augusti, 2012 kl. 08:28 #245490Patrick P931
DeltagareJag har rört på stången till wastegaten och den rör sig utan större muskelkraft
Det här låter kanske inte helt 100. Prova med annan klocka (aktuator).
10 augusti, 2012 kl. 10:58 #245474Ubermeister
DeltagareOm felet uppstod i samband med kamremmen varit av så är det klart misstänkt.
Om man vrider kammarna för mycket utan att ha remmen på så kan ventilerna kroka ihop. Sitter remmen fel och motorn vrids så kan ju ventilerna dels kroka ihop, dels krocka med kolvarna.
En krökt ventil tror jag inte hörs rent mekaniskt men aldrig råkat ut för krökning (av ventilerna) själv.
Avgasknallar av en wastegate som inte stänger är långsökt.
Komptest är lite bökigt att komma åt ja, iallafall på Legacy, jag gjorde en adapter av ett gammalt tändstift och sätter tryckluft i det, en riktig komptestare är givetvis att föredra.
10 augusti, 2012 kl. 12:16 #245488Trebor
DeltagareSåhär är det. Avgassmällarna har försvunnit. Det orsakades av en slang till gasspjället som hade lossnat.
Nu är det endast det sena laddtrycket som är problemet.Jag har ej snurrat något mycket på vev eller kamaxlar när remmen varit borta och har snurrat runt motorn med remmen på för hand utan några större problem innan jag har provstartat. Jag tror verkligen inte att någon kolv har slagit emot någon ventil.
Och att ventilerna skulle krockat med varandra känns också osannolikt då det måste väl ändå krävas en del kraft för att det ska böjas? Och någon sådan kraft har jag inte brukat på kamdreven. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.