SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor WRX Avgassmäller och får sent laddtryck

• Detta ämne har 25 svar, 4,805 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år sedan av Trebor.
Visar 11 inlägg - 16 till 26 (av 26 totalt)
  • Författare
    Gilarski
    Deltagare

PMa ditt nummer så ska jag försöka hjälpa dig, för mycket tjöt i tråden ifall vi skall felsöka via inlägg 🙂

Trebor
      Deltagare

Ja har då försökt lite till utan att ha blivit klokare. Gilarski har även han spånat fram idéer vilket är väldigt snällt. Men ingen av oss kommer fram till problemet.

Provade att ta bort wastegateslangen för att se om laddet skenade, det gjorde det inte. Liga trög sirapseffekt.

Alla idéer mottages med öppen famn, så skriv allt ni kommer på.

Jag har snart slut på idéer och snart får man väl försöka leta utbytes delar för att pröva den ena efter det andra = dyrt 🙁

Patrick P931
        Deltagare

Har du en bredbandslambda? Om inte se om du kan få låna en för att se hur lambdan ser ut.

Vad har du för insprutning? Vem har mappat?

Trebor
          Deltagare

Har ej en bredbandslambda.
            Åker med ett Prova chip från Japan, tankar 98 oktan. Ej mappat mao.

Ubermeister
            Deltagare

Har du fått löst bekymren?

Gör ett kompressionsprov för att se så inte nån ventil har kroknat.

Kvarnis
              Deltagare

Har ej en bredbandslambda.
                Åker med ett Prova chip från Japan, tankar 98 oktan. Ej mappat mao.

Det är inet det billigaste du kan göra 😉
                Prova brukar innebära mappad på 100oktan !!!
                98 räcker inte på lång väf till att upphäva det inte ens 99 för den delen.

Kvarnis
                Deltagare

Om motorn är heö och fräsch och det inte laddar med wg’n bort kopplad finns inte så mycket som kan vara fel.’

Om motorn nu intre böjt någon ventil dvs…
                  -Turbon
                  -Läckage

Tyvärr med tanke på vad du gjort skulle jag gissa på en ventil problem.

Trebor
                  Deltagare

Det där med oktanet vet jag.
                    Ska prova att göra ett komptest. Är det jävligt att komma åt på dessa maskiner?

Borde det inte slamra en del om det är en krökt ventil?

Patrick P931
                    Deltagare

Jag har rört på stången till wastegaten och den rör sig utan större muskelkraft

Det här låter kanske inte helt 100. Prova med annan klocka (aktuator).

Ubermeister
                      Deltagare

Om felet uppstod i samband med kamremmen varit av så är det klart misstänkt.

Om man vrider kammarna för mycket utan att ha remmen på så kan ventilerna kroka ihop. Sitter remmen fel och motorn vrids så kan ju ventilerna dels kroka ihop, dels krocka med kolvarna.

En krökt ventil tror jag inte hörs rent mekaniskt men aldrig råkat ut för krökning (av ventilerna) själv.

Avgasknallar av en wastegate som inte stänger är långsökt.

Komptest är lite bökigt att komma åt ja, iallafall på Legacy, jag gjorde en adapter av ett gammalt tändstift och sätter tryckluft i det, en riktig komptestare är givetvis att föredra.

Trebor
                        Deltagare

Såhär är det. Avgassmällarna har försvunnit. Det orsakades av en slang till gasspjället som hade lossnat.
                          Nu är det endast det sena laddtrycket som är problemet.

Jag har ej snurrat något mycket på vev eller kamaxlar när remmen varit borta och har snurrat runt motorn med remmen på för hand utan några större problem innan jag har provstartat. Jag tror verkligen inte att någon kolv har slagit emot någon ventil.
                          Och att ventilerna skulle krockat med varandra känns också osannolikt då det måste väl ändå krävas en del kraft för att det ska böjas? Och någon sådan kraft har jag inte brukat på kamdreven.

Visar 11 inlägg - 16 till 26 (av 26 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.