Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    knussin
    Deltagare

Hejsan jag har antagligen en original startspärr i min wrx från 2001 å i bland händer det att nyckellampan i hatstighetsmätaren lyser å då vägrar bilen å starta.. men drar jag ur nyckeln ur startlåset å sätter in den igen fungerar bilen helt normalt… börjat fundera på om batteriet i nyckeln börjar bli dåligt.. kan det vara så ???

har eftermonterar cargard larm

knussin
      Deltagare

ingen som har koll pa detta ?

kamikaze
        Deltagare

Har du hört med en Subaru handlare om dom har varit med om något liknande

Gilarski
          Deltagare

Råkade ut för samma sak i min GT. En oerhört duktig kompis förklarade tekniken:

Inne i nyckellåset sitter ne sändare, denna strålar ut energi som plockas upp av nyckeln. Denna energi är tillräcklig för att nyckeln då skall kunna svara med en kod som nyckellåset plockar upp och analyserar. Om det är rätt kod så slääpper den startspärren och du kan virda om nyckeln utan problem, i annat fall om koden är fel eller crap, ja då kommer du inte kunna starta bilen.

Om du har batteri i nyckeln är tekniken annorlunda, dvs du bör inte får problemet med att sändaren i nyckeln inte svarar korrekt (såvida inte batteriet är kass).

Jag skulle testa att byta nyckel, då det kan vara mottagaren av energin i denna som inte är helt 100 och därför ibland inte har energi nog att svara korrekt. Om du har mycket kraffs på knippan finns risk för att detta stör också.

Tror inte en mobil påverkar detta scenario, men värt att testa genom att ha mobilen nära resp. långt från nyckeln (när den sitter i nyckellåset). Om bilbatteriet eller kontakten på det är dålig kan även detta i värsta fall påverka sändaren i nyckellåset, då den jobbar med vissa spänningstoleranser.

Jag har råkat ut för det en gång, men jag fick hålla på i en halvtimme. x(

knussin
            Deltagare

okej . tack för infon ska testa lite.. ska byta batterier i nyckeln först å se om de ändrar nått eller inte…

för som sagt var starar den inte så behöver jag bara dra ur nyckeln ur startlåset och sen sätta i den igen å då startar bilen med en gång.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.