› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › WRX STI Missljud
- Detta ämne har 27 svar, 3,348 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 4 månader sedan av
Javiisst.
-
FörfattareInlägg
-
7 april, 2014 kl. 12:35 #32135
Javiisst
DeltagareTjena gott folk!
Jag har nyligen köpt en STI 2005 6v DCCD från Englandd—0.o—b.
när jag köpte bilen så provkörning självklart så kom det som en låsnings ljud (fastnande/rullande, typ som Difflocken är på) från vänster bak hjul, tänkte det går säkert o fixa lätt men vad kan det vara?nästa sak som upptäcktes på vägen…
när man kör över 80mph så börjar ABS lampan lysa och ABS funktionen upphör, stänger man av bilen startar om den igen och kör sakta sedan gör en hård inbromsning så slocknar lampan och ABS funkar igen, den funkar utan problem så länge man inte går över 80mph, kan detta ha med förra problemet att göra?senare på vägen, så kommer det ytterligare problem…
när man vrider ratten åt vänster så kommer det ljud som att det tar rejält i någonstans, har lyft upp bilen och däck/fälg/skiva tar inte i någonstans och när bilen är upplyft (rullande) så kommer inte något ljud alls…
när bilen är i rullning (på gatan) kommer detta ljud och ljudet ökar när varvet ökar, med eller utan växel i och enbart vänster när man kör fram, men åt båda hållen kommer ljud när man backar…:confused:har helt enkelt en del problem och vill gärna dela med mig och kolla ifall någon duktig vet något och/eller varit med om det själv…
Tack på förhand!
7 april, 2014 kl. 12:40 #267394Gloremir
DeltagareDet du kan kolla är bromssköldarna bak. När jag köpte min hade den ett litet skrapande/låsande ljud. fattade inte vad det var, bytte belägg. nä problemet kvarstod. bytte skivor och ljudet vart 100ggr värre.
Visade sig att sköldarna hade av någon anledning böjt sig mot skivan. Självklart skrapar det då i. Snabblösningen var slägga och ja det funkade klockrent. beställde dock hem 2st nya.7 april, 2014 kl. 13:23 #267403Javiisst
DeltagareDet du kan kolla är bromssköldarna bak. När jag köpte min hade den ett litet skrapande/låsande ljud. fattade inte vad det var, bytte belägg. nä problemet kvarstod. bytte skivor och ljudet vart 100ggr värre.
Visade sig att sköldarna hade av någon anledning böjt sig mot skivan. Självklart skrapar det då i. Snabblösningen var slägga och ja det funkade klockrent. beställde dock hem 2st nya.Jag har redan lyft upp bilen helt och kollat alla däck dem snurrar utan något som tar i.
och på bak jag kan försöka förklara med ord hur ungefär det bli,
ifall man har en vanlig bil, bakhjul eller framhjuldriven.
när man har handbromsen i så typ ”stegrar” (upp eller ner beroende på fram eller bakdriven) bilen för att hjulen inte kommer i rullning (låst) men så fort bilen börjar rulla så sjunker bilen något, tillräckligt för att känna av de. tänkte kan vara dämparna som fastnar, men då borde väl inte låsnings effekten inte ske på hjulet7 april, 2014 kl. 13:49 #267395Gloremir
DeltagareJag har redan lyft upp bilen helt och kollat alla däck dem snurrar utan något som tar i.
och på bak jag kan försöka förklara med ord hur ungefär det bli,
ifall man har en vanlig bil, bakhjul eller framhjuldriven.
när man har handbromsen i så typ ”stegrar” (upp eller ner beroende på fram eller bakdriven) bilen för att hjulen inte kommer i rullning (låst) men så fort bilen börjar rulla så sjunker bilen något, tillräckligt för att känna av de. tänkte kan vara dämparna som fastnar, men då borde väl inte låsnings effekten inte ske på hjuletJaha så du menar. Då har jag faktiskt ingen aning 🙁
7 april, 2014 kl. 14:12 #267390TomK
DeltagareTjena gott folk!
Jag har nyligen köpt en STI 2005 6v DCCD från Englandd—0.o—b.
när jag köpte bilen så provkörning självklart så kom det som en låsnings ljud (fastnande/rullande, typ som Difflocken är på) från vänster bak hjul, tänkte det går säkert o fixa lätt men vad kan det vara?nästa sak som upptäcktes på vägen…
när man kör över 80mph så börjar ABS lampan lysa och ABS funktionen upphör, stänger man av bilen startar om den igen och kör sakta sedan gör en hård inbromsning så slocknar lampan och ABS funkar igen, den funkar utan problem så länge man inte går över 80mph, kan detta ha med förra problemet att göra?senare på vägen, så kommer det ytterligare problem…
när man vrider ratten åt vänster så kommer det ljud som att det tar rejält i någonstans, har lyft upp bilen och däck/fälg/skiva tar inte i någonstans och när bilen är upplyft (rullande) så kommer inte något ljud alls…
när bilen är i rullning (på gatan) kommer detta ljud och ljudet ökar när varvet ökar, med eller utan växel i och enbart vänster när man kör fram, men åt båda hållen kommer ljud när man backar…:confused:har helt enkelt en del problem och vill gärna dela med mig och kolla ifall någon duktig vet något och/eller varit med om det själv…
Tack på förhand!
Det kan inte vara så att det är fel olja i diffen?
7 april, 2014 kl. 15:36 #267400Javiisst
DeltagareDet kan inte vara så att det är fel olja i diffen?
kan verkligen fel olja i diffen göra allt det där?:confused:
i värsta fal när man pressat bilen lite och alla delar är varma det låter nästan som att bilen ska rasa när man svänger vänster, lol 😎
7 april, 2014 kl. 15:53 #267389TomK
Deltagarekan verkligen fel olja i diffen göra allt det där?:confused:
i värsta fal när man pressat bilen lite och alla delar är varma det låter nästan som att bilen ska rasa när man svänger vänster, lol 😎
Kör man med en olja utan LS tillsats i bakdiffen så kommer den hacka och låsa.
7 april, 2014 kl. 16:04 #267402Javiisst
DeltagareKör man med en olja utan LS tillsats i bakdiffen så kommer den hacka och låsa.
jag åkte till Fürstenhoff Motor AB och dem kunde inte fatta vad felet var fast han och en annan åkte och provkörde bilen 20 min:mad:.
ringde JRM dem sa eftersom det är varavtalsberoende så kan det vara kamrem och/eller multirem och/eller komponenterna som är i lådan som är varvberoende:eek:.
och imorgon ska den in till Subaru verkstad i haningen, Torvalla bil.
får se ifall dem hittar något…
7 april, 2014 kl. 18:37 #267401Javiisst
DeltagareKör man med en olja utan LS tillsats i bakdiffen så kommer den hacka och låsa.
jag åkte till Fürstenhoff Motor AB och dem kunde inte fatta vad felet var fast han och en annan åkte och provkörde bilen 20 min:mad:.
ringde JRM dem sa eftersom det är varavtalsberoende så kan det vara kamrem och/eller multirem och/eller komponenterna som är i lådan som är varvberoende:eek:.
och imorgon ska den in till Subaru verkstad i haningen, Torvalla bil.
får se ifall dem hittar något…
7 april, 2014 kl. 20:09 #267397STi2003
DeltagareJag har redan lyft upp bilen helt och kollat alla däck dem snurrar utan något som tar i.
och på bak jag kan försöka förklara med ord hur ungefär det bli,
ifall man har en vanlig bil, bakhjul eller framhjuldriven.
när man har handbromsen i så typ ”stegrar” (upp eller ner beroende på fram eller bakdriven) bilen för att hjulen inte kommer i rullning (låst) men så fort bilen börjar rulla så sjunker bilen något, tillräckligt för att känna av de. tänkte kan vara dämparna som fastnar, men då borde väl inte låsnings effekten inte ske på hjuletExakt det där har jag känt av på min ibland också.. säg gärna till om du hittar vad det är!
7 april, 2014 kl. 20:50 #267404Javiisst
DeltagareExakt det där har jag känt av på min ibland också.. säg gärna till om du hittar vad det är!
okej tråkigt, jo jag ska ta den imorgon till Torvalla bil får se vad dem kan komma fram till och ska försöka vara med om man får…
7 april, 2014 kl. 21:06 #267405Javiisst
DeltagareKör man med en olja utan LS tillsats i bakdiffen så kommer den hacka och låsa.
när ingen har kunnat lösa och veta vad det är så kommer jag nog börja själv sakta o säkert en sak i taget, bland annat byta olja.
8 april, 2014 kl. 15:29 #267406Javiisst
DeltagareDra fan aldrig till Subaru verkstad i Torvalla bil i Haninge. Dem verkligen suger ***le lämnade in bilen specifik för dem Felen och åkte med en av verkstad killarna innan jag drog därifrån och visade dessa är felen. Jag fick samtal för en timme sen att bilen har dem gått igenom och dem har fått fram att bak höger ABS sensor behöver bytas MEN RESTEN av felen snackar dem lös avgassystem för att det inte är original samt luftfilter röret kommer ibland i kontakt med chassit och du har breda fälgar (original 225 och samma som den jag har på)
Jag vart förbannad för jag gav dem exakta saker o kolla och a nej helt värdelöst…
Betalade inte hela summan men ändå slösa ens tid på ingenting och dem hade inte ens sökt efter dem saker jag hade bett dem om8 april, 2014 kl. 17:20 #267396clasen
DeltagareÄnnu en anledning att lite mindre på bilverkstäder. Ibland undrar man ju va det är för folk som arbetar där egentligen.
Dra inte alla över en kant, men man blir ju bra fundersam ibland.
8 april, 2014 kl. 19:32 #267407Javiisst
DeltagareÄnnu en anledning att lite mindre på bilverkstäder. Ibland undrar man ju va det är för folk som arbetar där egentligen.
Dra inte alla över en kant, men man blir ju bra fundersam ibland.
Nej man ska inte dra alla över en kant men Subaru verkstad i Huddinge och i Haninge båda två visste inte vad är vad. Dem i Huddinge sa hjullager men sen när han provkört bilen i 20 min och märker att ju mer man varvar (friläge) desto mer låter de i vänster svängen så han sa jag vet inte och då tackar man för ärligheten men man undrar då hur ska dem vara en auktoriserad Subaru verkstad?
Och dem i Haninge tar gärna 1200 för felsöka något man inte ens nämnt dem ska göra. Men men man får väl leta sig fram nå bra verkstad.
Har inte plats o verktyg annars meckat själv…
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.