› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › WRX STI Missljud
- Detta ämne har 27 svar, 3,348 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 4 månader sedan av
Javiisst.
-
FörfattareInlägg
-
8 april, 2014 kl. 19:49 #267398
Puggen
DeltagareOm de provkör och försöker få fram felet som kund upplever, men misslyckas. Och de istället noterar andra fel som, skakar eller orsakar oljud.
Innebär nödvändigtvis inte att de felsökt något annat.
Är det ett ovanligt/udda fel, kan det vara ganska så tidskrävande förräns man hittar felet.
8 april, 2014 kl. 22:52 #267408Javiisst
DeltagareOm de provkör och försöker få fram felet som kund upplever, men misslyckas. Och de istället noterar andra fel som, skakar eller orsakar oljud.
Innebär nödvändigtvis inte att de felsökt något annat.
Är det ett ovanligt/udda fel, kan det vara ganska så tidskrävande förräns man hittar felet.
Det har du helt rätt i men bilen stod på samma ställning som jag lämnade den och den var iskall = inte provkört.
Och självklart ovanligt fel krävs plocka bort saker och ta bort all oljud för att fokusera på själva problemet MEN i mitt fall hade dem inte ens tittat åt de hållet och har kvittot hemma dem har inte ens nämnt något om fram, hjul motor servo ingenting och det är där problemet ligger.9 april, 2014 kl. 06:34 #267399tdacke
DeltagareTjena gott folk!
Jag har nyligen köpt en STI 2005 6v DCCD från Englandd—0.o—b.
när jag köpte bilen så provkörning självklart så kom det som en låsnings ljud (fastnande/rullande, typ som Difflocken är på) från vänster bak hjul, tänkte det går säkert o fixa lätt men vad kan det vara?nästa sak som upptäcktes på vägen…
när man kör över 80mph så börjar ABS lampan lysa och ABS funktionen upphör, stänger man av bilen startar om den igen och kör sakta sedan gör en hård inbromsning så slocknar lampan och ABS funkar igen, den funkar utan problem så länge man inte går över 80mph, kan detta ha med förra problemet att göra?senare på vägen, så kommer det ytterligare problem…
när man vrider ratten åt vänster så kommer det ljud som att det tar rejält i någonstans, har lyft upp bilen och däck/fälg/skiva tar inte i någonstans och när bilen är upplyft (rullande) så kommer inte något ljud alls…
när bilen är i rullning (på gatan) kommer detta ljud och ljudet ökar när varvet ökar, med eller utan växel i och enbart vänster när man kör fram, men åt båda hållen kommer ljud när man backar…:confused:har helt enkelt en del problem och vill gärna dela med mig och kolla ifall någon duktig vet något och/eller varit med om det själv…
Tack på förhand!
Hej
Det var lite roliga fel, älskar felsökningd—0.o—b
Jag är inte påläst på DCCD systemet men som jag förstår
är det en aktiv variant av center LSD.Första felet:
Bilen är utrustad med LSD både fram och bak,
så precis som någon nämnde så är oljan dålig
i den bakre klumpen så kan det låsa sig hela
tiden och då bryter och bänder det i klumpen.
Om det går att byta olja i klumpen eller ej
för vet jag inte för vissa har samma olja
för att smörja kronhjul som lsd men andra
har det separat.. Men som det ser ut på
bilder (38410AA100 original numret på din del)
så verkar det som att din LSD inte använder
kopplingsplattor utan drev och då kan det isf
absolut var samma olja.
Första åtgärd (Som jag skulle göra):
Köp ny olja och byta på OKQ8 macken.
Alla som uppfyller rätt specs är det bara
att använda, ett märke och variant är:
75W90 Gear Oil REDLINE.
Måste inte vara MIDLAND olja förk’nnedom.Andra felet:
Att ABS lampan tänds KAN ha en samverkan med
första felet men behöver inte vara det.
Har du läst av styrdonet? Annars är det ju
ett rent blindspel och gissa…
Ta med datorn ut och åk den hastigheten
som lampan tänds samtidigt som du håller
koll på realitetsdata för att se VAD som
händer med sensorn? Den kanske tappar kontakten
vid de hastigheterna….Tredje felet:
Att det tar i och skrapar..
Något vi kan vara överens om är att det TAR i om du
hör ljudet. Är det original fälgar på bilen eller eftermarknad?
Eftersom du skriver att ljudet ökar med varvet (Hastigheten förutsätter jag) så är det garanterat något som snurrar.
Jag har haft på ena legacyn att P-bromsen gnisslade
när man svängde åt ena hållet men inte åt andra..
Den kunde också låta när man åkte rakt fram så ryckte man
till handtaget i farten (Lite lätt alltså INTE hela vägen UPP)!!
Då tystande ljudet en stund…
Efter att bytt backar så är det tyst:)9 april, 2014 kl. 09:25 #267409Javiisst
DeltagareHej
Det var lite roliga fel, älskar felsökningd—0.o—b
Jag är inte påläst på DCCD systemet men som jag förstår
är det en aktiv variant av center LSD.Första felet:
Bilen är utrustad med LSD både fram och bak,
så precis som någon nämnde så är oljan dålig
i den bakre klumpen så kan det låsa sig hela
tiden och då bryter och bänder det i klumpen.
Om det går att byta olja i klumpen eller ej
för vet jag inte för vissa har samma olja
för att smörja kronhjul som lsd men andra
har det separat.. Men som det ser ut på
bilder (38410AA100 original numret på din del)
så verkar det som att din LSD inte använder
kopplingsplattor utan drev och då kan det isf
absolut var samma olja.
Första åtgärd (Som jag skulle göra):
Köp ny olja och byta på OKQ8 macken.
Alla som uppfyller rätt specs är det bara
att använda, ett märke och variant är:
75W90 Gear Oil REDLINE.
Måste inte vara MIDLAND olja förk’nnedom.Andra felet:
Att ABS lampan tänds KAN ha en samverkan med
första felet men behöver inte vara det.
Har du läst av styrdonet? Annars är det ju
ett rent blindspel och gissa…
Ta med datorn ut och åk den hastigheten
som lampan tänds samtidigt som du håller
koll på realitetsdata för att se VAD som
händer med sensorn? Den kanske tappar kontakten
vid de hastigheterna….Tredje felet:
Att det tar i och skrapar..
Något vi kan vara överens om är att det TAR i om du
hör ljudet. Är det original fälgar på bilen eller eftermarknad?
Eftersom du skriver att ljudet ökar med varvet (Hastigheten förutsätter jag) så är det garanterat något som snurrar.
Jag har haft på ena legacyn att P-bromsen gnisslade
när man svängde åt ena hållet men inte åt andra..
Den kunde också låta när man åkte rakt fram så ryckte man
till handtaget i farten (Lite lätt alltså INTE hela vägen UPP)!!
Då tystande ljudet en stund…
Efter att bytt backar så är det tyst:)Skit kul att du tycker om felsökning då kanske du är hjälten i de hela plus någon annan som nämnde oljan =)
första felet:
jag ska dra och köpa olja och byta så får vi se hur resultatet blir
andra felet: jag har fått fram genom verkstaden när dem läste av att det är höger bak givare som gett upp eller läsringen, jag har ingen dator eller program eller kunnig att läsa av fel själv, har du?
tredje felet:
det är inte original fälgar men det är inte fälgar/däck/skiva som tar i för att som jag nämnde så ökar ljudet med varvet och INTE hastigheten, man kan rulla 20mps och lägga ur växeln och varva till typ 3000 och svänga vänster då kommer ljudet, ska ta bort multiremmen när jag ändå ska till ok och får se ifall det sker någon förändring.
skickat PM
9 april, 2014 kl. 09:41 #267391TomK
DeltagareHar du kollat så du har tillräckligt med servo olja?
Kollat servo remmen?
Fick justera min kanske 3mm för att den skulle bli tyst var bara när jag svängde åt ett håll.Skit kul att du tycker om felsökning då kanske du är hjälten i de hela plus någon annan som nämnde oljan =)
första felet:
jag ska dra och köpa olja och byta så får vi se hur resultatet blir
andra felet: jag har fått fram genom verkstaden när dem läste av att det är höger bak givare som gett upp eller läsringen, jag har ingen dator eller program eller kunnig att läsa av fel själv, har du?
tredje felet:
det är inte original fälgar men det är inte fälgar/däck/skiva som tar i för att som jag nämnde så ökar ljudet med varvet och INTE hastigheten, man kan rulla 20mps och lägga ur växeln och varva till typ 3000 och svänga vänster då kommer ljudet, ska ta bort multiremmen när jag ändå ska till ok och får se ifall det sker någon förändring.
skickat PM
9 april, 2014 kl. 12:25 #267410Javiisst
DeltagareHar du kollat så du har tillräckligt med servo olja?
Kollat servo remmen?
Fick justera min kanske 3mm för att den skulle bli tyst var bara när jag svängde åt ett håll.Jo jag har kollat olja och remmen, tog även bort remmen men ljudet vid vänster sväng kvarstod.
vad kan vara nästa steg? koppling, låda kamrem? oljudet går iaf med varvet och inte hastigheten.9 april, 2014 kl. 16:36 #267388Christian S
DeltagareJag är inte påläst på DCCD systemet men som jag förstår
är det en aktiv variant av center LSD.det är en magnetkoppling, när den är helt öppen driver den 65% bak 35% fram (kan variera lite beroende på årsmodell och vilken modell man har) och när den är helt låst då driver den 50/50
det är samma olja i hela bakdiffen, ca 1 liter.
andra felet: jag har fått fram genom verkstaden när dem läste av att det är höger bak givare som gett upp eller läsringen,
var bor du? vi har abs givare liggandes i garaget.
12 april, 2014 kl. 10:23 #267411Javiisst
DeltagareJag pratade med en ganska kunnig idag och han sa det kan vara motorkuddarna, det är de enda han kan komma på just vid en vänster sväng med varvet.
ska ta och kolla upp det där lite senare
16 april, 2014 kl. 16:00 #267412Javiisst
DeltagareSöker bak vänster lampa till regbesiktning. Låna den för 1 timme
16 april, 2014 kl. 17:15 #267392TomK
DeltagareJag pratade med en ganska kunnig idag och han sa det kan vara motorkuddarna, det är de enda han kan komma på just vid en vänster sväng med varvet.
ska ta och kolla upp det där lite senare
Behöver du motorfästen så har jag beg som du kan få.
17 april, 2014 kl. 05:59 #267393adam.b.w
DeltagareSatt och läste lite nu på dass å tanken slog mig att kan det vara någpt bajs med abs kransen? Eller är jag helt ute och flummar nu tro?
18 april, 2014 kl. 20:41 #267413Javiisst
DeltagareBil reggad och klart!! =)
NU SES VI I ELMIA22 april, 2014 kl. 10:34 #267414Javiisst
DeltagareSatt och läste lite nu på dass å tanken slog mig att kan det vara någpt bajs med abs kransen? Eller är jag helt ute och flummar nu tro?
Vad menar du med ABS kransen? Menar du läsringen?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.