SSC Allmänt snack Allmänt småprat WRX STi, Type R, Type RA. Funderar på att byta upp mig…

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 45 totalt)
  • Författare
    tendency
    Deltagare

Lite allmän info om Gam-STi

http://www.northursalia.com/techdocs/history/history.html#5

Tack Mats. Men den har jag redan lusläst. 🙂

Turbovin
      Deltagare

Ingen servicebok eller handbok till min, antagligen för att de är på obegriplig japanska. Men har en pärm full med servicedokumentation och övriga kvitton så det är väl lika viktigt som på andra bilar.

Delar är för övrigt inte så dyrt eller krångligt om man ser till att handla direkt från UK eller japanparts.com

tendency
        Deltagare

Har en fundering angående DCCD’n.

Det finns ett vred, det är den som fördelar kraften mellan främre och bakre hjulpar, det är väl från 50/50 till ca 30/70? Och sedan finns det en switch för att låsa/öppna diffen? Eller innebär 50/50-läget = låst och 30/70 = öppen?

Mats
          Deltagare

DCCD:n kan vara allt från 0% till 100% låst. Och trots att det finns lampor i mätaren så är det inga egentliga lägen på den. Det är en potentiometer som går från 0 till 100%.
            När den är helt öppen så fördelas kraften av drevningen i lådan, som är ca 30/70 (minns ej exakt), alltså spinner det bak först och när det en gång släppt där så åker ju all kraft dit. Tänk gammal 740 som bara spinner på indre bakhjulet. När du sen börjar låsa upp diffen så bromsar den skillnaden mellan fram och bakaxel och därmed fördelas kraften. Tänk lamelldiff på nämnda 740. Låser du sen diffen så tillåts ingen skillnad mellan fram och bakaxel och det blir hur skoj som helst på isen och smäller o hoppar på parkeringen. Tänk aga-diff på den fina 740in.

tendency
            Deltagare

Ja, då var det som jag hade fått för mig.
              Det innebär att man alltså får köra 30/70 på torrt underlag för att man ska slippa hoppa fram och förstöra transmissionen. Och endast köra 50/50 på t.ex isen. Lär väl bli lite omställning från att ha kört GT.. 🙂

Mats
              Deltagare

Det låter värre än vad det är. I vardags åka så åker jag alltid helt öppet. Meen om det regnar o man vill gå på lite mer så är det ju bara att vrida lite på rullen så blir det stabilare. Samma lika när jag åker den sista biten hem till huset (7 km grusväg…) så vrider jag fram rullen lite. Du kan alltså åka med helt låst om du vill men bilen är ganska ”bångstyrig” att få runt kurvorna med låst diff.
                Ett tips är ju att drar du i handbromsen bara så mycket att lampan tänds i instrumentpanelen så öppnas diffen helt. Perfa om man vill dra kryckan lite för att få runt bilen nånstans. Du kan ha diffen helt låst, rycka kryckan, och när du släpper den är det helt låst igen.

Men om man inte är beredd på hur bilen beter sig med helt öppen DCCD så kan man bli rätt så överraskad (läs extra bromsspår i kallingarna). Baken kommer ut som på beställning, speciellt om man kör med toe 0 bak…

Ett tips är att leta på scoobynet efter en dccd tråd skriven av John Fealsted (användare johnfealsted). Han har översatt den japanska instruktionsboken och förklarar ganska ingående hur systemet fungerar. Det var till stor hjälp när jag precis handlat R:en.

tendency
                Deltagare

Tack för alla tipsen, det var väldigt användbar info! Inte för att jag tror att jag kommer att rycka krycka så mycket, men det är bra att veta. Det får bli att testa sig fram på större ytor den kommande vintern förhoppningsvis. 🙂

Ska försöka leta upp tråden.

klew
                  Deltagare
                    Christian S
                    Deltagare
                      tendency
                      Deltagare

Helt j*vla kanon! Väldigt intressant nattläsning. 🙂

Yonaz
                        Deltagare

Jag har på alla mina bilar (3) med DCCD kört med låst läge när det handlar om Superstage eller bana. Bilen blir stabil och du kan ta i mer under inbromsningarna. Även på torrt underlag kan en lekman som jag kasta in bilen i kurvan och köra på lagom sladd ut ur kurvan.

I öppet läge är en Type R lika lömsk som en BMW E30, det kan troligtvis flera motvilligt erkänna att de fått känna på 😉

Turbovin
                          Deltagare

Jag föredrar att köra min i öppet läge, även när det regnar. Är ganska van vid bakhjulsdrift men den är betydligt giftigare än min E34 på gränsen så det gäller att va med på noterna. I konbana måste man låsa lite men för mycket gör bara tvära svängar jobbiga.

tendency
                            Deltagare

Vad menar ni med lömsk och giftig? Är det att baken lätt sticker ut när man minst anar det?

Är den väldigt svårkörd i öppet läge? Läste att när bakhjulen väl spinner loss (i öppet läge) så skickas all kraft dit och bilen blir 100% bakhjulsdriven, kan ni bekräfta det? Sker 100% fördelning bakåt direkt, alltså på mikrosekunden, när bakhjulen börjar spinna? Isåfall kan jag förstå att bilen känns lömsk..

Turbovin
                              Deltagare

Ja innan gränsen nås känns ju bilen 4wd men så fort bakhjulen tappar fästet går ju gärna all kraft dit och vips känns bilen rwd. Men såå farligt är det inte, med bra däck så får man ändå pressa bra hårt för att den ska släppa tvärt på torrt. Det är ganska nyttigt att prova på flygfält eller liknande för att testa gränsen, är ganska skoj att åka på ställ på trean i torrt med en Impreza 🙂

tendency
                                Deltagare

Jo, det är väl rekommenderat att man testar sig fram på stora, öppna ytor då. :p

Är det samma 5-växlade låda i både vanliga STi’n och Type R & RA (version 5-6 alltså)?
                                  Och hur är den i jämförelse med GT-lådan, tål mer vrid och effekt?

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 45 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.