› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › WRX växellåda
- Detta ämne har 13 svar, 1,415 deltagare, och uppdaterades senast för 21 år, 2 månader sedan av
SecretAgentMan.
-
FörfattareInlägg
-
9 december, 2003 kl. 16:32 #2331
Xantim
DeltagareSkulle det va möjligt att ta en WRX växel låda och stoppa in den i en gt-00 eller skulle det kräva enorma modifikationer?
Hur mycket hk pallar WRX växellådan.Tänkte om det va nån ide att byta till den istället för att köpa en dogboxlåda.
9 december, 2003 kl. 16:50 #51188SecretAgentMan
DeltagareWRX:en lider av samma svagheter, det finns inga genvägar om man har mera vrid än standardlådan klarar tyvärr…ned med laddtrycket, eller slanta upp.
/J
9 december, 2003 kl. 17:29 #51195Imp
Deltagarenya vrx sti lådan ska iofs tåla en hel del mer men är fortfarande ingen mirakel låda.
9 december, 2003 kl. 18:09 #51189SecretAgentMan
DeltagareJo, men den är inte gratis den heller. 😉
/J
9 december, 2003 kl. 19:50 #51198Xantim
DeltagareFinns det nån växellåda som är billig?:D
Man får väll börja spara till en dogboxlåda da kanske 🙂
10 december, 2003 kl. 08:21 #51194SVARTEN
DeltagareKör med dogbox, och är supernöjd:D Fråga Jerry varför han vill sälja sin låda nu;)
/Christian
10 december, 2003 kl. 15:32 #51190SecretAgentMan
DeltagareNu är ju dogbox inget jag skulle köra till vardags dock Christian. 😉
Silverpilen är inte en vardagsbil – ergo – dogbox funkar. 😀Synkat ÄR bäst till vardags, oavsett vad vi insnöade muppar vill hävda.
Summeringen är att en krallig drevsats av synkad modell är det enda någorlunda rimliga alternativet – men vi pratar ändå om en bit över 30 ink allt jobb för drevsats från t.ex PAR Engineering – att hitta en senare 6-växlade STi-låda med växellänkage och kardan för det priset tror jag blir rätt lurigt…
/J
10 december, 2003 kl. 16:59 #51199Xantim
DeltagareBilen används till vardags och den är även tänkt att användas vid rakframkörning och bankörning……….
10 december, 2003 kl. 17:04 #51197Rogga
DeltagareVilken årsmod kom den 6-växlade STi-lådan? Passar den direkt på motorn då lr få man göra en adapter?
Rogga ”Kombimaffian”
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/view_album.php?set_albumName=ssi556
10 december, 2003 kl. 17:14 #51196Imp
Deltagare6växlade lådan kom väll 03? eller är jag fel ute nu?
10 december, 2003 kl. 17:18 #51191SecretAgentMan
DeltagareLådan passar rakt på enligt en galen dansk som gett sig på det hela, men det finns fallgropar…t.ex behöver man ha växelspakslänkaget (rubbet) och kardanaxeln – Och lådan måste vara från en europa-sti, den japanska har en annan slutväxel.
Man kan köra med en japansk låda, men då måste man ändra på utväxlingen i bakaxeln.
/J
10 december, 2003 kl. 18:26 #51192SecretAgentMan
DeltagareJag har för mig att min danske bekant köpte komplett STi 6 europalåda, och den kardanen passade?
Jaja, hursomhelst så är det inte gratis hur man än gör. 😀
/J
13 december, 2003 kl. 19:21 #51200Xantim
DeltagareMen blir det så mycket högre ljud från rakskurna drev än ifrån snedskurna drev?
13 december, 2003 kl. 22:10 #51193SecretAgentMan
DeltagareJapp det låter mer, men det är en av fördelarna… 😀
Och de flesta rakskurna drevsatserna är s.k. ”dogbox”-lådor (inga synkringar som hjälper till vid växling) kräver lite mera av chauffören än en vanlig synkad låda, det rasslar och lever om, och är definitivt ingen hit i kötrafik.
Orsaken till att man ersätter synkringarna med ”dogringar” (som tar upp mindre plats i lådan än just synkringar) är att kunna växla utan koppling i rent racebruk, och att få mera plats över i lådan för att göra själva dreven bredare ( = kraftigare).
🙂
/J
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.