• Detta ämne har 12 svar, 1,281 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år sedan av volvosnubbe.
Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    volvosnubbe
    Deltagare

Hejsan !
      Har monterat bi-xenon i min gt00.
      Problemet är när ja slår över till heljus .
      Då slocknar halvljuset (som e rätt kraftigt jämför me orginal).
      När heljuset går in så börjar ljuset låååångt bort . ungifär 20m före bilen. o lyser svagt.
      Hur gör ja för att få både helljus o halvljus lysa samtidigt när ja slår på heljuset ?
      För ja har ju bara xenon i halvljuset.

MVH Dennis

Mats
      Deltagare

eehhh
        Om du har bi-xenon så skall du ju ha xenon hela tiden. Halv som hel.
        Har du orginal lampor eller morette? Det finns en modell av morette som släcker halvljuset när du sätter på hel. Den versionen jag har så lyser halv hela tiden.
        Så vill jag ha xenon så får jag köpa 2 kit. Ett för halv och ett för hel.

Men har du orginal lampor så vet jag inte vad som kan va fel. Säker på att du kopplat rätt?

Mats
        Type R ’99

Palm
        Deltagare

Är det inte just detta som är problemet med dessa eftermarknads xenon kit att ljusbilden blir knas på antingen hel eller halv ljus pga att insattsen på en OEM xenon är annorlunda konstruerad?

Har för mig ha läst om något i den stilen i alla fall.

volvosnubbe
          Deltagare

Hej !
            Jag har inga dubbelinsatts lampor. Kör vaniga impreza gt strålkastare.
            Köpte ett kit från trimmabilen.se
            I kittet ingick en ny “ljusstyrnings hatt” eller vad man kan kalla det.
            Så ja fick kapa bort den gamla då de inte gick o få ut den hel.
            Xenonet lyser rätt svagt frammåt men om man ställer sig framför bilen ser de ganska starkt ut.
            Har ställt in allt med en sådan apparat man kollar ljuset med här på jobbet.

xenonet stängs av direkt när helljuset går in.

Om man tänker sig ett stort pappersark tex o sedan drar ett streck horisontalt i mitten .
            Slänger på halvljusen så lyser det under strecket.
            Slänger ja på helljusen så lyser det ENBART ovanför strecket.

Med andra ord! xenonet suger get p*ng

GrizzlyBear
            Deltagare

Du har alltså en sån där H4 lampa med två lampor i, En xenon för halvljus och en halogen för helljus?
              Är du säker på att det inte är felkopplat någon stans? För som du beskriver det låter det ju som en idiotisk konstruktion…

Adam K
              Deltagare

I brist på möjlighet att återställa (om du nu skurit sönder lamphuset) så har du ju dimljusen, antingen kan du koppla om dem till att lysa med heljusen, eller oxå byter du till fjärrljus som är kopplade till helljus.

volvosnubbe
                Deltagare

Du har alltså en sån där H4 lampa med två lampor i, En xenon för halvljus och en halogen för helljus?Är du säker på att det inte är felkopplat någon stans? För som du beskriver det låter det ju som en idiotisk konstruktion…

nope allt e rätt enligt ritningen.
                  Gick inte koppla fel heller.
                  kontaktstyckena passa bara på en kontakt etc.

japp en xenon o en halogen.

jopp xenonet stänger av sig när halogenen tänds

volvosnubbe
                  Deltagare

I brist på möjlighet att återställa (om du nu skurit sönder lamphuset) så har du ju dimljusen, antingen kan du koppla om dem till att lysa med heljusen, eller oxå byter du till fjärrljus som är kopplade till helljus.

nja eftersom ja köpt xenon nytt för en bra peng så vill ja ju att de fungerar.
                    Eftersom man e xenonkåt så sätter ja ju itne i orginal igen ändå. 😀

GrizzlyBear
                    Deltagare

Ska det vara så då? Har du frågat försäljaren så det inte är något fel på just dit?
                      Annars är det nog bara att gilla läget 🙁
                      Det går säkert att tvångsmata halvljuset med hjälp av ett relä, men frågan är om det är så smart. Friskt kopplat, hälften brunnet heter det ju…

volvosnubbe
                      Deltagare

sorry gubbar ! Gav lite fel info.
                        Kollade upp skiten noga igår. verkar som de e en xenonlampa enbart. och när man slår på den så e de en solenoid som drar lampan tillbaka så den styr ljuset i lamphatten.

Då e frågan. ska man slipa om hatten kanske ?

skickade ett mejl till dem men inte fått svar. va för sent för o ringa igår 😀

matte-sthlm
                        Deltagare

Hade också “bixenon” på min bil, och mycket riktigt som du säger så är det bara en lampa som byter läge när du slår på helljusen. Det den gör är att konsentrera ljuset längre bort så det enda som händer om du mixtrar med hatten är att du sprider ljuset på en större yta och får kortare sikt frammåt. Alternativet är kanske att du sätter in starka xenonljus i dimljusen och kopplar på helljuset för jag tror inte det finns några H4-xenon med två olika styrkor på lampan.

/Matte

GrizzlyBear
                          Deltagare

En annan sak jag kom på; det är inte så att dina lampor står väldigt högt? Inte konstigt om man ändrar inställningen lite när man byter lampor. Så du kanske bara behöver skruva ner dem lite.

volvosnubbe
                            Deltagare

nope . lampan står rätt enligt volvos mätintrument.
                              MEN själva lampa e de fel på har vi konstaterat på jobbet.
                              Själva bubbla är itne där den ska vara.
                              Så ja ringde till dem ja köpte kitet av o dem ska skicka nya h4 sa dem.
                              Kan va fel från fabrik.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.