• Detta ämne har 20 svar, 6,508 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år sedan av pettsun.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare
    Joakimgabrielsson
    Deltagare

Hej!
      Jag står inför ett litet problem inför min besiktning. Bilen är en importerad impreza och har xenon originallyktor, men i USA är det inget krav på automatisk nivåreglering. Därför finns ej detta. Antar att det inte bara går att byta lampa till någon halogen och nya lyktor är ju svindyrt även om ebay har div kap. Men även om jag skulle hitta nya halogenlyktor så är väl inte kablaget det samma? Borde ju krävas olika mycket ström osv? Någon som vet hur man kan göra? Värt att prova besiktiga innan man tar tag i det dock:)

TomK
      Deltagare

Halogen lyktor finns att köpa till vettig kurs.

Kabeln bör vara den samma som går fram till lyktan. Sen sitter det ballast i lyktan som matar till xenon ljuset.

TomK
        Deltagare

Men om den redan är reggad så är den besiktigad med dem lyktorna.
          Skulle isf testa att rulla in och om det blir diskussion om det så är det bara och testa med “ja men den är reggad och besiktigad”

PH_89
          Deltagare

Hej!
            Jag står inför ett litet problem inför min besiktning. Bilen är en importerad impreza och har xenon originallyktor, men i USA är det inget krav på automatisk nivåreglering. Därför finns ej detta. Antar att det inte bara går att byta lampa till någon halogen och nya lyktor är ju svindyrt även om ebay har div kap. Men även om jag skulle hitta nya halogenlyktor så är väl inte kablaget det samma? Borde ju krävas olika mycket ström osv? Någon som vet hur man kan göra? Värt att prova besiktiga innan man tar tag i det dock:)

Jag besiktade min impreza idag med samma förutsättningar som du och det va inga problem han kollade bara att ljus bilden var bra. Jag känner även en som jobbar på bilprovningen och han sa till mej att det har kommit en ny regel att “sportbilar” inte behöver ha automatisk reglering. Men det beror ju lite på vad den som besiktar klassar som sportbil men han skulle iaf säga att impreza det. Jag tycker du ska besikta med xenon! Min gick iaf igenom 🙂

Joakimgabrielsson
            Deltagare

Låter ju lovande… men kruxet är att man måste ha lyktspolning också. Har du det på din? Ang undantaget för sportbilar så gäller det endast två-sittsiga. Men jag ska absolut prova besiktiga… men nu är den avställd så får vänta med detta dramat i några månader.

Jang
              Deltagare

tror inte lyktspolning är nåt krav längre

Arson
                Deltagare

tror inte lyktspolning är nåt krav längre

Fel! Du måste ha spolning för lyktor om du har xenon!

PH_89
                  Deltagare

jag har faktiskt lyktspolning men det va inget han fråga eller provade och den funktionen har jag på en omärkt knapp på instrumenten. jag tycker du ska prova, och om det inte går så sätt i en halogenlampa och ta strömen som går in i orginal ballasten till halogen lampan under besiktningen bara. så gjorde jag på min Skyline med orginal xenon förut.

MVH Philip

zanoii
                    Deltagare

Det står inget om undantag för detta i reg.beviset?

Det tändes en fundering här då min WRX 2005 också är en USA-import men dock inte har xenon. Men enligt instruktionsboken ska bara “U.S Spec STi” ha xenon och resten vanlig halogen, så jag antar att WRX (2005) inte hade xenon då.

grenc
                      Deltagare

har gjort det du ska göra, regga in en 06a USA-import.
                        Det är krav på automatisk nivåreglering samt lyktspolning för Xenon.
                        Detta löste jag genom att trycka i halogen-lampor och regga in den med dom.
                        Sen inför varje besiktning är det bara att lägga 10 min före och efter för att byta lampor.

/C

pettsun
                        Deltagare

Lånar tråden lite.
                          Har xenon i halvljusen original med nivåreglering. Nu har lampan för nivåregleringen täds i instrumentet.
                          Antagligen givaren bak som är paj då jag såg att staget till den var krökt och jävligt. Bara givaren kostar 4k.

MIn tanke är att det borde gå att ta bort lampan i instrumentet och sen ställa ljusen manuellt till rätt nivå. Borde väll gå genom besiktnigen eller?

Hur kontroleras nivåregleringen hos bilprovnigen? eller kontrolerast funktionen alls?

Lirkus
                          Deltagare

Lånar tråden lite.
                            Har xenon i halvljusen original med nivåreglering. Nu har lampan för nivåregleringen täds i instrumentet.
                            Antagligen givaren bak som är paj då jag såg att staget till den var krökt och jävligt. Bara givaren kostar 4k.

MIn tanke är att det borde gå att ta bort lampan i instrumentet och sen ställa ljusen manuellt till rätt nivå. Borde väll gå genom besiktnigen eller?

Hur kontroleras nivåregleringen hos bilprovnigen? eller kontrolerast funktionen alls?

Blir det inte någon felkod som dom ser med datorn då ?

pettsun
                            Deltagare

VAd jag har förstått så kollar bilprov endast felkoder gällande motorstyrning och Airbag

pettsun
                              Deltagare

Tog nyss bort mitt instrument och kollade om det gick att ta bort varningslampan för nivåregleringen, men det är en diod på kretskortet.
                                Så det sket sig.

Nån som vet hur man kan lura systemet så inte varningslampan tänds?

epoxxy
                                Deltagare

Man stoppar in en papperstuss i det hålet där lysdioden lyser in i. Alternativt tejpar över med eltejp. Jag “släckte” min Abs-lampa så 😉

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.