- Detta ämne har 20 svar, 6,508 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år sedan av pettsun.
-
FörfattareInlägg
-
18 oktober, 2012 kl. 14:32 #29383JoakimgabrielssonDeltagare
Hej!
Jag står inför ett litet problem inför min besiktning. Bilen är en importerad impreza och har xenon originallyktor, men i USA är det inget krav på automatisk nivåreglering. Därför finns ej detta. Antar att det inte bara går att byta lampa till någon halogen och nya lyktor är ju svindyrt även om ebay har div kap. Men även om jag skulle hitta nya halogenlyktor så är väl inte kablaget det samma? Borde ju krävas olika mycket ström osv? Någon som vet hur man kan göra? Värt att prova besiktiga innan man tar tag i det dock:)18 oktober, 2012 kl. 14:34 #249534TomKDeltagareHalogen lyktor finns att köpa till vettig kurs.
Kabeln bör vara den samma som går fram till lyktan. Sen sitter det ballast i lyktan som matar till xenon ljuset.
18 oktober, 2012 kl. 14:44 #249535TomKDeltagareMen om den redan är reggad så är den besiktigad med dem lyktorna.
Skulle isf testa att rulla in och om det blir diskussion om det så är det bara och testa med “ja men den är reggad och besiktigad”18 oktober, 2012 kl. 18:41 #249547PH_89DeltagareHej!
Jag står inför ett litet problem inför min besiktning. Bilen är en importerad impreza och har xenon originallyktor, men i USA är det inget krav på automatisk nivåreglering. Därför finns ej detta. Antar att det inte bara går att byta lampa till någon halogen och nya lyktor är ju svindyrt även om ebay har div kap. Men även om jag skulle hitta nya halogenlyktor så är väl inte kablaget det samma? Borde ju krävas olika mycket ström osv? Någon som vet hur man kan göra? Värt att prova besiktiga innan man tar tag i det dock:)Jag besiktade min impreza idag med samma förutsättningar som du och det va inga problem han kollade bara att ljus bilden var bra. Jag känner även en som jobbar på bilprovningen och han sa till mej att det har kommit en ny regel att “sportbilar” inte behöver ha automatisk reglering. Men det beror ju lite på vad den som besiktar klassar som sportbil men han skulle iaf säga att impreza det. Jag tycker du ska besikta med xenon! Min gick iaf igenom 🙂
19 oktober, 2012 kl. 06:24 #249546JoakimgabrielssonDeltagareLåter ju lovande… men kruxet är att man måste ha lyktspolning också. Har du det på din? Ang undantaget för sportbilar så gäller det endast två-sittsiga. Men jag ska absolut prova besiktiga… men nu är den avställd så får vänta med detta dramat i några månader.
20 oktober, 2012 kl. 14:05 #249531JangDeltagaretror inte lyktspolning är nåt krav längre
20 oktober, 2012 kl. 15:19 #249536ArsonDeltagaretror inte lyktspolning är nåt krav längre
Fel! Du måste ha spolning för lyktor om du har xenon!
20 oktober, 2012 kl. 19:28 #249548PH_89Deltagarejag har faktiskt lyktspolning men det va inget han fråga eller provade och den funktionen har jag på en omärkt knapp på instrumenten. jag tycker du ska prova, och om det inte går så sätt i en halogenlampa och ta strömen som går in i orginal ballasten till halogen lampan under besiktningen bara. så gjorde jag på min Skyline med orginal xenon förut.
MVH Philip
1 november, 2012 kl. 20:52 #249549zanoiiDeltagareDet står inget om undantag för detta i reg.beviset?
Det tändes en fundering här då min WRX 2005 också är en USA-import men dock inte har xenon. Men enligt instruktionsboken ska bara “U.S Spec STi” ha xenon och resten vanlig halogen, så jag antar att WRX (2005) inte hade xenon då.
1 november, 2012 kl. 23:01 #249538grencDeltagarehar gjort det du ska göra, regga in en 06a USA-import.
Det är krav på automatisk nivåreglering samt lyktspolning för Xenon.
Detta löste jag genom att trycka i halogen-lampor och regga in den med dom.
Sen inför varje besiktning är det bara att lägga 10 min före och efter för att byta lampor./C
8 november, 2012 kl. 14:51 #249541pettsunDeltagareLånar tråden lite.
Har xenon i halvljusen original med nivåreglering. Nu har lampan för nivåregleringen täds i instrumentet.
Antagligen givaren bak som är paj då jag såg att staget till den var krökt och jävligt. Bara givaren kostar 4k.MIn tanke är att det borde gå att ta bort lampan i instrumentet och sen ställa ljusen manuellt till rätt nivå. Borde väll gå genom besiktnigen eller?
Hur kontroleras nivåregleringen hos bilprovnigen? eller kontrolerast funktionen alls?
9 november, 2012 kl. 12:11 #249532LirkusDeltagareLånar tråden lite.
Har xenon i halvljusen original med nivåreglering. Nu har lampan för nivåregleringen täds i instrumentet.
Antagligen givaren bak som är paj då jag såg att staget till den var krökt och jävligt. Bara givaren kostar 4k.MIn tanke är att det borde gå att ta bort lampan i instrumentet och sen ställa ljusen manuellt till rätt nivå. Borde väll gå genom besiktnigen eller?
Hur kontroleras nivåregleringen hos bilprovnigen? eller kontrolerast funktionen alls?
Blir det inte någon felkod som dom ser med datorn då ?
9 november, 2012 kl. 15:19 #249540pettsunDeltagareVAd jag har förstått så kollar bilprov endast felkoder gällande motorstyrning och Airbag
9 november, 2012 kl. 17:37 #249539pettsunDeltagareTog nyss bort mitt instrument och kollade om det gick att ta bort varningslampan för nivåregleringen, men det är en diod på kretskortet.
Så det sket sig.Nån som vet hur man kan lura systemet så inte varningslampan tänds?
9 november, 2012 kl. 21:58 #249537epoxxyDeltagareMan stoppar in en papperstuss i det hålet där lysdioden lyser in i. Alternativt tejpar över med eltejp. Jag “släckte” min Abs-lampa så 😉
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.