Har läst om denna innovation ett tag, och nu har de illustrerat i detalj hur det fungerar:
http://www.zeroshift.co.uk/systemanime.htm
Citerar Jonas Jarlmark från rejsa.nu: (hoppas det är okej…)
”Dogarna på kugghjulen är fasta, precis som vanligt. Däremot är dogarna som normalt sitter på dogringen helt separata. När växel 1 ligger i läge ligger alla ”dogring” dogarna mot första växeln. Hälften ligger mot den drivande flanken på kugghjulet och hälften ligger i ”lä”, dvs de används vid motorbroms. Sen flyttar man växelspaken till 2:an (rör inte kopplingen) då kommer de dogar som inte belastas, dvs ”lä”-dogarna att flyttas över mot tvåans kugghjul. De separata dogarna som man flyttar är fjäder-upphängda mot spaken, så de flyttar sig bara om man inte har dem under belastning. Nu blir dessa dogar de nya ”drivdogarna” för 2:an. Eftersom kugghjulet för tvåan snurrar fortare än ettans kommer de snabbt överta belastningen varpå de gamla driv-dogarna som ligger kvar på ettans kugghjul blir obelastade och då fjädrar över till 2:an och ligger där i ”lä”.”
Genialiskt! Bara att bygga om doggen nu igen Jerry 😉 😀