SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Zeroshift

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2928
    Strat
    Deltagare

      Har läst om denna innovation ett tag, och nu har de illustrerat i detalj hur det fungerar:

      http://www.zeroshift.co.uk/systemanime.htm

      Citerar Jonas Jarlmark från rejsa.nu: (hoppas det är okej…)

      ”Dogarna på kugghjulen är fasta, precis som vanligt. Däremot är dogarna som normalt sitter på dogringen helt separata. När växel 1 ligger i läge ligger alla ”dogring” dogarna mot första växeln. Hälften ligger mot den drivande flanken på kugghjulet och hälften ligger i ”lä”, dvs de används vid motorbroms. Sen flyttar man växelspaken till 2:an (rör inte kopplingen) då kommer de dogar som inte belastas, dvs ”lä”-dogarna att flyttas över mot tvåans kugghjul. De separata dogarna som man flyttar är fjäder-upphängda mot spaken, så de flyttar sig bara om man inte har dem under belastning. Nu blir dessa dogar de nya ”drivdogarna” för 2:an. Eftersom kugghjulet för tvåan snurrar fortare än ettans kommer de snabbt överta belastningen varpå de gamla driv-dogarna som ligger kvar på ettans kugghjul blir obelastade och då fjädrar över till 2:an och ligger där i ”lä”.”

      Genialiskt! Bara att bygga om doggen nu igen Jerry 😉 😀

      #55609
      SecretAgentMan
      Deltagare

        Jag tycker mig se ett lite problem med slitage, och hållfasthet…det är rätt hårda tag i en doglåda…

        /J – är rätt nöjd med lådan som den är, med koppling så säger gtechloggarna att det växlas straxt under en tiondel…då är jag ingen fantomväxlare heller. 😀

      Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.