Antagligen inte direkt svar på dina frågor, men kanske till liite hjälp ändå:
Hamnar man till vänster om surge linjen vid ett visst varvtal då tolkar jag det som att man inte kommer klara av att ladda så mycket som man har räknat med vid just det varvtalet, utan du måste varva mer för för att klara det laddtrycket.
Ett lite överdrivet exempel säg att du vill ladda 1.5bar vid 2000rpm med den turbon med din bil
CFM=L x rpm x VE x Pr/5660=(i ditt fall med 2.0Lmotor)=2x2000x90x2.52/5660=160
VE kan skilja mellan olika motorer men har för mig man räknar med runt 90% för 4cyl-turbomotorer
sätter du sen en punkt i (160,2.52) i grafen ser du att den hamnar långt till vänster om surge, alltså kommer du aldrig klara ladda 1.5 vid 2000 varv med din motor och den turbon_reservation för räknefel
Däremot om du gör om samma kalkyl vid 3500rpm så får du cfm=280. Går du in i grafen igen i punkten (280,2.52) så ser du att du ligger nästan till höger om surge, mao fixar din motor nästan 1.5bar vid 3500 med den turbon)-med reservation för ev räknefel
skulle du räkna på samma(orkade inte knappa in det igen 😉 ) vid typ 3700rpm så skulle du nog hamna till höger, vilket skulle innebära att du klarar ladda 1.5 vid ca 3700rpm med din motor och den turbon
På så sätt kan du t.ex ta reda på vilket det lägsta varvet är där du kan räkna med ett visst laddtryck(teoretiskt, kan skilja i praktiken
På samma sätt kollar du vad som händer vid högre varv… Där vill man dessutom helst ligga så nära mittenön som möjligt eftersom då har du högst effektivitet, dvs lägst temperatur på den komprimerade luften <=> högst effekt.