Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1027
    p_ilis
    Deltagare

      Försökte sätta mig in lite i det här med kompressordiagram..

      Verkar det här rätt på nått sätt?

      http://213.114.35.252/CompressorDiagram.jpg

      Om det är rätt, vad säger de färgade linjerna?

      Kan jag inte få fullt turbotryck innan turbon flödar 350cfm (grön line)/300 cfm (orange linje) utan “surge”?

      Att den gröna linjen är väldigt oeffektiv?

      Borde linjen vara mer som den lila eller gula?

      Vart fortsätter isf. de lila och gula?

      Vilken av dessa linjer verkar “bäst”? 🙂

      /Peter

      #41907
      STIred
      Deltagare

        Antagligen inte direkt svar på dina frågor, men kanske till liite hjälp ändå:

        Hamnar man till vänster om surge linjen vid ett visst varvtal då tolkar jag det som att man inte kommer klara av att ladda så mycket som man har räknat med vid just det varvtalet, utan du måste varva mer för för att klara det laddtrycket.

        Ett lite överdrivet exempel säg att du vill ladda 1.5bar vid 2000rpm med den turbon med din bil

        CFM=L x rpm x VE x Pr/5660=(i ditt fall med 2.0Lmotor)=2x2000x90x2.52/5660=160

        VE kan skilja mellan olika motorer men har för mig man räknar med runt 90% för 4cyl-turbomotorer

        sätter du sen en punkt i (160,2.52) i grafen ser du att den hamnar långt till vänster om surge, alltså kommer du aldrig klara ladda 1.5 vid 2000 varv med din motor och den turbon_reservation för räknefel

        Däremot om du gör om samma kalkyl vid 3500rpm så får du cfm=280. Går du in i grafen igen i punkten (280,2.52) så ser du att du ligger nästan till höger om surge, mao fixar din motor nästan 1.5bar vid 3500 med den turbon)-med reservation för ev räknefel

        skulle du räkna på samma(orkade inte knappa in det igen 😉 ) vid typ 3700rpm så skulle du nog hamna till höger, vilket skulle innebära att du klarar ladda 1.5 vid ca 3700rpm med din motor och den turbon

        På så sätt kan du t.ex ta reda på vilket det lägsta varvet är där du kan räkna med ett visst laddtryck(teoretiskt, kan skilja i praktiken

        På samma sätt kollar du vad som händer vid högre varv… Där vill man dessutom helst ligga så nära mittenön som möjligt eftersom då har du högst effektivitet, dvs lägst temperatur på den komprimerade luften <=> högst effekt.

      Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.