- Detta ämne har 31 svar, 2,163 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 11 månader sedan av Manor.
-
FörfattareInlägg
-
21 maj, 2006 kl. 21:59 #1037DesenDeltagare
Någon som testa att köra sin MY 99-00 på Shells bensin (V-power) med högre oktan utan att mappa för detta?
Eller blir det någon märkbar skillnad med att bara tanka 98 istället för 95?
Resultat?
/Andreas, Kristianstad
21 maj, 2006 kl. 22:34 #41975BokiDeltagareNågon som testa att köra sin MY 99-00 på Shells bensin (V-power) med högre oktan utan att mappa för detta?Eller blir det någon märkbar skillnad med att bara tanka 98 istället för 95?Resultat?/Andreas, Kristianstad
Vet inte om detta har något med din fråga att göra men, jag har en STI -06a och har provat på både 98okt från Statoil och Shells V-Power(99okt)……………..
Resultatet blev………………
Med BLYFRI 98 OKTAN förbrukade bilen = 1,43 L/mil (blandad)
Med BLYFRI 99 OKTAN (V-Power) = 1,24 L/mil (blandad)
😉 😉Eftersom bilen slösar mindre bränlse med V-Power så bevisar det att den är Renare och Starkare än 98Oktanigt bränsle, men att bilen skulle få mer HK utav V-Power kan jag inte svara på.
22 maj, 2006 kl. 07:18 #41956ManorDeltagareJag har kört med V-Power i min GT sedan det började säljas. Jag kan väl inte direkt påstå att jag märker någon skillnad, men visst lär det väl kunna ge någon hästkraft. Jag kör med V-Power för att det är dyrast…och antar därmed att det är bäst.
mvh Mats N
22 maj, 2006 kl. 07:34 #41955Janne248DeltagareJag har pratat med en kille här i Ludvika (han brukar läsa här ibland men inte skrva tror jag) och han säger att hans bil drog typ 1,5-1,7 tidigare men c:a 1,3 med V-power. Det är en GT 99 eller 00.
Han tycks också känna skillnad att den går bättre.22 maj, 2006 kl. 07:45 #41963p_ilisDeltagareHmm.. min drar 1.5 blandad med V-power.. Undrar vad den skulle dra med “vanlig” soppa.. :+
/Peter
22 maj, 2006 kl. 10:19 #41972FlyingFinDeltagareHepp!
Håller med om att bilen drar lite mindre och går kanske en aning bättre med vpower.
Borde gå ganska jämt ut ekonomiskt sett om man tankar 98 eller vpower, efter som man kommer några mil extra på vpower.
Mvh Pekka “When we came in to the woods, we went really FLAT OUT” -Tommi Mäkinen 😀 Älskar min PSE III när jag kör den FLAT OUT :7
22 maj, 2006 kl. 12:24 #41970ToxicatorDeltagareHaha.. wtf? Är alla bilar här på forumet toktrimmade? Eller är folk bara otrolig gasglada?! 1.4 – 1.5 l/mil!? 😮
Själv ligger man åh pendlar på 0.94l/mil, och när ja va upp till fjällen lyckades ja få kärran att dra 0.74l/mil haha 😀
De ni!! Och de med en fullpackad bil och 4 pers i den 😉Ska väl tilläggas att den är orginal och “bara” en vanlig dödlig WRX (-05)
//Mange
22 maj, 2006 kl. 13:06 #41973FlyingFinDeltagareHehe…:D
Jag har en STI -06 och den drar ca 1,2L per mil blandad körning. Lägsta jag fått ner den till är 1L per mil.
Vid riktig nöjes körning så vet jag inte vad den drar för då har jag fullt upp att hålla koll på vägen… muhahah 😉
Mvh Pekka “When we came in to the woods, we went really FLAT OUT” -Tommi Mäkinen 😀 Älskar min PSE III när jag kör den FLAT OUT :7
22 maj, 2006 kl. 16:16 #41965gotte51DeltagareKör mestadels på 98 oktanigt men då och då stoppar jag i v-power. märker ingen skildnad i “power” utan det förbrukningen minskar lite grann. Tycker min bil drar lika mycket/lite hur jag än kör 🙂 😀 😉
22 maj, 2006 kl. 19:13 #41976DesenDeltagareVa o tankade lite V-soppa i subban.
Hade precis suttit i ett styrelsemöte i ett par timmar så jag behövde rasta av mig lite.
Piskade subban rejält en stund men märkte inte någon skillnad i effekt.
Hoppas däremot förbrukningen sjunker lite.
Ligger på 1,5 l på 95 med min körning }( 😀/Andreas, Kristianstad
23 maj, 2006 kl. 05:50 #41966Pasi_kDeltagareInte bra att köra på 95..
Bör man inte göra på nå´n Turbo bil.(fulltryckare)
I min står det Minst RON 98.23 maj, 2006 kl. 14:07 #41977DesenDeltagareInte bra att köra på 95.. Bör man inte göra på nå´n Turbo bil.(fulltryckare)I min står det Minst RON 98.
Hade ingen aning om detta. Detta är min första turbobil.
Så tack för upplysningen!Varför inte 95?
/Andreas, Kristianstad
23 maj, 2006 kl. 15:39 #41964p_ilisDeltagareVarför inte 95?/Andreas, Kristianstad
Ett bränsle med högre oktan brinnar långsammare och har därför mindre knackningstendenser. Knackningar är inte bra för en turbomotor.
När styrdonet får reda på att motorn knackar (mikrofon på motorn) så backar den tändningen vilket ger mindre effekt på samma bensinförbrukning = dåligt.
Om styrdonet inte klarar av att backa tändningen tillräckligt mycket (finns begränsningar) så kan motorn gå sönder.
Ju högre laddtryck desto större är chansen att det knackar. Vid chippad/mappad bil skall man därför alltid köra med minst 98 oktan.
Mvh
Peter23 maj, 2006 kl. 16:01 #41978DesenDeltagareTack för infon.
Det blir aldrig mer nån 95 soppa i min kokare.
Har 3 tum från turbo och laddar 1.0.
Så små kineser som sitter och knackar snapsvisor i motorn vill man ju inte ha.24 maj, 2006 kl. 07:52 #41974FlyingFinDeltagareHepp!
Om du bara har kört den på 95 fram till nu. Sedan går över direkt till 99 så kommer du nog känna att bilen går en aning bättre. Vidare så kommer du nog några mil längre med 99 också. Sedan kan det nog ta en tank innan bilen har optimerat sig för 99, men sedan är det bara rock n´roll som gäller 😀
Mvh Pekka “When we came in to the woods, we went really FLAT OUT” -Tommi Mäkinen 😀
Älskar min PSE III när jag kör den FLAT OUT :7 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.