› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Rycker vid 4-5k varv
- Detta ämne har 34 svar, 2,894 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 1 månad sedan av
Mumin.
-
FörfattareInlägg
-
5 mars, 2007 kl. 16:50 #1221
Nyman
DeltagareSom topic säger… nu när de börjar koma fram lite barmark här i sälen så märkte jag något jobbigt… vid acceleration så får jag som ryck vid framför allt 4k rpm.. men när man åker på en snöig väg å trycker på så hjulen spinner så är det inget som märks vid de varvtalen..
Har försökt att söka men hittade inget som stämde in.. någon som har en kvalifiserad gissning på vad de kan vara? LMM, stiften, kablar? eller nått annat?
-= enough is enough =-
6 mars, 2007 kl. 00:17 #43581specialized
DeltagareLMM:en 😉
Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
—————————————
Efternamnen på mina flickvänner är
—————————————
Jpg ,wmv och mpg 😉
—————————————6 mars, 2007 kl. 00:50 #43573STIred
DeltagareDet är ett annat motstånd i hjulen/belastning på motorn när du kör på snöig väg och spinner jämfört med fullt grepp på asfalt vilket påverkar även ditt laddtryck litegrann, dvs. du har antagligen inte exakt samma ladd vid samma varvtal när hjulen spinner som när hjulen greppar 100% så jämförelsen är egentligen inte direkt relevant 😉
Antagligen därför som du inte får ryckningar på samma ställe i varvtalsregistret…
Jag kan ha fel iofs… men då är det säkert nån som säger till 😉
Tycker det har varit ovanligt många(eller känns så iaf) ryckande bilar vid 4-5k rpm den sista tiden… Undrar vad som händer…
6 mars, 2007 kl. 01:33 #43574STIred
DeltagareHar en OTfråga: nån som vet hur mycket flöde original MAFen klarar? Iofs kanske skiljer mellan årsmodellerna. Och vad händer när flödet förbi MAFen överstiger vad den klarar max – hur beter sig bilen då? Borde gå snålt eller?
Inte för att jag planerar byta tillbaka till maf men bara lite allmänt nyfiken…6 mars, 2007 kl. 06:47 #43572simo
DeltagareMed orginalsprut o kall motor så är min ryckig som tusan, släpper dock när motorn blir varm. Jämfört med en kall V50 så går subban jämnt 😉 😀
/U – tur det finns diselvärmare 😀
6 mars, 2007 kl. 17:10 #43588Nyman
DeltagareOK, men när de spinner så finns där inga ryckninar alls… men har jag grepp så kommer de.. känns som misständning alterativt att jag tappar allt laddtryck… har dock inte någon ladd mätare så kan inte säga om de är så…
-= enough is enough =-
6 mars, 2007 kl. 18:32 #43570SecretAgentMan
DeltagareLuktar laddtrycksspärr, dit med en laddtrycksmätare omedelbums! 🙂
/J
6 mars, 2007 kl. 18:55 #43589Nyman
DeltagareJag gav mig ju på ett försök senast du va på mig SAM… men jag är ju som du vet inte jätte händig å kunnig å så.. 😉 så den ligger fortfarande i kartong i bilen.. 🙁 just nu är de dessutom så svårt å hinna med när man säsongar å tillgång till garage att pilla i finns ju inte häller.. men jag ska försöka fixa de så snabbt som möjligt så ser man ju om de är det…
Bör jag köra lugnt med bilen nu tills man vet vad de är?
-= enough is enough =-
6 mars, 2007 kl. 22:02 #43575STIred
DeltagareOK, men när de spinner så finns där inga ryckninar alls…
Nej, du bygger ju upp mycket mer ladd när du har grepp jämfört med när bilen spinner. Du kommer mao aldrig upp i samma laddtryck med spinnande jul oavsett varv, därför ser du aldrig samma fenomen…. 🙂
7 mars, 2007 kl. 00:07 #43590Nyman
DeltagareDe du menar nu är alltså att även du tror på turbon, laddtrycksfall?
-= enough is enough =-
7 mars, 2007 kl. 01:55 #43576STIred
DeltagareJag vågar ju inte annat än hålla med kokardoktorn(SecretAM) 🙂
7 mars, 2007 kl. 19:20 #43591Nyman
DeltagareHAHA… nej han brukar ju ha rätt 😉
-= enough is enough =-
8 mars, 2007 kl. 20:30 #43592Nyman
DeltagareNu har jag testat lite mer och ryckningarna kommer enbart när man kör flat out… ligger man på halvgas förbi dessa varv så märks inget… de blir ett ryck på 4k å sedan känns de som motorn är orkeslös.. ett ryck till kommer runt 5k men inte förns vid närmare 6k känns de som motorn för kraft igen…
med andara ord bör de ju vara turbon som dör? och att motorkraften i sig själv kommer tillbaka vid knappa 6k?
Kan de stämma? och i så fall… vad gör man åt de? service av turbon eller byte av densamma??
tacksam för svar, står inte ut med dessa ryck å skit…
-= enough is enough =-
8 mars, 2007 kl. 21:42 #43577STIred
DeltagareSom Jerry skrev ovan, inte turbon det är fel på utan antagligen laddar du för mycket och laddtrycksspärren går in och klipper laddet… I så fall är det bästa o låta de som har mappat bilen titta på den.
8 mars, 2007 kl. 23:00 #43582specialized
DeltagareLåter som fel på LMM:en. Går du på laddtryckspärren får du _inte_ flera småryck, utan ETT kraftigt då du skallar ratten 😉
Min betedde sig precis som du beskriver, när min LMM hade pajat och detta utan att CEL tänt sig.
Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
——————————————————
SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.