SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Rycker vid 4-5k varv

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 35 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1221
    Nyman
    Deltagare

    Som topic säger… nu när de börjar koma fram lite barmark här i sälen så märkte jag något jobbigt… vid acceleration så får jag som ryck vid framför allt 4k rpm.. men när man åker på en snöig väg å trycker på så hjulen spinner så är det inget som märks vid de varvtalen..

    Har försökt att söka men hittade inget som stämde in.. någon som har en kvalifiserad gissning på vad de kan vara? LMM, stiften, kablar? eller nått annat?

    -= enough is enough =-

    #43581
    specialized
    Deltagare

    LMM:en 😉

    Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
    —————————————
    Efternamnen på mina flickvänner är
    —————————————
    Jpg ,wmv och mpg 😉
    —————————————

    #43573
    STIred
    Deltagare

    Det är ett annat motstånd i hjulen/belastning på motorn när du kör på snöig väg och spinner jämfört med fullt grepp på asfalt vilket påverkar även ditt laddtryck litegrann, dvs. du har antagligen inte exakt samma ladd vid samma varvtal när hjulen spinner som när hjulen greppar 100% så jämförelsen är egentligen inte direkt relevant 😉

    Antagligen därför som du inte får ryckningar på samma ställe i varvtalsregistret…

    Jag kan ha fel iofs… men då är det säkert nån som säger till 😉

    Tycker det har varit ovanligt många(eller känns så iaf) ryckande bilar vid 4-5k rpm den sista tiden… Undrar vad som händer…

    #43574
    STIred
    Deltagare

    Har en OTfråga: nån som vet hur mycket flöde original MAFen klarar? Iofs kanske skiljer mellan årsmodellerna. Och vad händer när flödet förbi MAFen överstiger vad den klarar max – hur beter sig bilen då? Borde gå snålt eller?
    Inte för att jag planerar byta tillbaka till maf men bara lite allmänt nyfiken…

    #43572
    simo
    Deltagare

    Med orginalsprut o kall motor så är min ryckig som tusan, släpper dock när motorn blir varm. Jämfört med en kall V50 så går subban jämnt 😉 😀

    /U – tur det finns diselvärmare 😀

    #43588
    Nyman
    Deltagare

    OK, men när de spinner så finns där inga ryckninar alls… men har jag grepp så kommer de.. känns som misständning alterativt att jag tappar allt laddtryck… har dock inte någon ladd mätare så kan inte säga om de är så…

    -= enough is enough =-

    #43570
    SecretAgentMan
    Deltagare

    Luktar laddtrycksspärr, dit med en laddtrycksmätare omedelbums! 🙂

    /J

    #43589
    Nyman
    Deltagare

    Jag gav mig ju på ett försök senast du va på mig SAM… men jag är ju som du vet inte jätte händig å kunnig å så.. 😉 så den ligger fortfarande i kartong i bilen.. 🙁 just nu är de dessutom så svårt å hinna med när man säsongar å tillgång till garage att pilla i finns ju inte häller.. men jag ska försöka fixa de så snabbt som möjligt så ser man ju om de är det…

    Bör jag köra lugnt med bilen nu tills man vet vad de är?

    -= enough is enough =-

    #43575
    STIred
    Deltagare

    OK, men när de spinner så finns där inga ryckninar alls…

    Nej, du bygger ju upp mycket mer ladd när du har grepp jämfört med när bilen spinner. Du kommer mao aldrig upp i samma laddtryck med spinnande jul oavsett varv, därför ser du aldrig samma fenomen…. 🙂

    #43590
    Nyman
    Deltagare

    De du menar nu är alltså att även du tror på turbon, laddtrycksfall?

    -= enough is enough =-

    #43576
    STIred
    Deltagare

    Jag vågar ju inte annat än hålla med kokardoktorn(SecretAM) 🙂

    #43591
    Nyman
    Deltagare

    HAHA… nej han brukar ju ha rätt 😉

    -= enough is enough =-

    #43592
    Nyman
    Deltagare

    Nu har jag testat lite mer och ryckningarna kommer enbart när man kör flat out… ligger man på halvgas förbi dessa varv så märks inget… de blir ett ryck på 4k å sedan känns de som motorn är orkeslös.. ett ryck till kommer runt 5k men inte förns vid närmare 6k känns de som motorn för kraft igen…

    med andara ord bör de ju vara turbon som dör? och att motorkraften i sig själv kommer tillbaka vid knappa 6k?

    Kan de stämma? och i så fall… vad gör man åt de? service av turbon eller byte av densamma??

    tacksam för svar, står inte ut med dessa ryck å skit…

    -= enough is enough =-

    #43577
    STIred
    Deltagare

    Som Jerry skrev ovan, inte turbon det är fel på utan antagligen laddar du för mycket och laddtrycksspärren går in och klipper laddet… I så fall är det bästa o låta de som har mappat bilen titta på den.

    #43582
    specialized
    Deltagare

    Låter som fel på LMM:en. Går du på laddtryckspärren får du _inte_ flera småryck, utan ETT kraftigt då du skallar ratten 😉

    Min betedde sig precis som du beskriver, när min LMM hade pajat och detta utan att CEL tänt sig.

    Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
    ——————————————————
    SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 35 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.