› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › ALS/Respons/Launch control
- Detta ämne har 17 svar, 2,186 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år, 11 månader sedan av
5vensson.
-
FörfattareInlägg
-
19 juli, 2007 kl. 19:03 #1317
RXY430
DeltagareKanske inte är någon höjdare för motor/turbo och växellåda men som så mycket annat så kan det vara roligt att ha 😀
Det finns ju anti lag i Apexi PFC men det verkar ju inte som om det fungerar något vidare tyvärr, men annars så verkar det som att jag kommer bli nöjd med PFC’et!
http://img359.imageshack.us/img359/1133/antilagxj7.jpgSå jag funderar på att införskaffa något i stil med det här.
http://www.apexi-usa.com/graphics/products/2631.jpg
http://www.apexi-usa.com/product_gizzmo_detail.asp?id=263&pageNum=1Vad finns det för andra alternativ?
19 juli, 2007 kl. 19:08 #44253SecretAgentMan
DeltagareLaunch är inte att rekommendera på en GT/WRX med överliggande shims på ventillyftarna, det har spottats lös sådana förut med katastrofala följder.
Launch har man i gasfoten. 😉
/J
19 juli, 2007 kl. 19:17 #44258b20mannen
Deltagare…Vad finns det för andra alternativ?
Sälja apexin och köpa en Autronic SM4 i stället. Så får du bland annat väl fungerande ALS och Launch. Allt i en box. Och HI/LO-boost switch, shiftlight, automatisk IC water spray, med mera…
19 juli, 2007 kl. 19:27 #44261RXY430
DeltagareLaunch är inte att rekommendera på en GT/WRX med överliggande shims på ventillyftarna, det har spottats lös sådana förut med katastrofala följder.Launch har man i gasfoten. ;)/J
Löser det problemet med shimsen om man kör med ett annat styrsystem?
19 juli, 2007 kl. 19:34 #44254SecretAgentMan
DeltagareNej, shimsen sitter kvar på samma ställe. 😀 😉
Det finns teorier om att launch som stryper soppan istället för tändningen är snällare.
Hårt ställd respons är samma sak egentligen, det är baksmällarna som kan ställa till det.Kan du absolut inte se dig riva ur motorn om något går snett, låt bli de här två prylarna, det kan absolut kosta mer än det smakar (launch är jäkligt onödigt, jag har aldrig haft problem att få iväg kokarn’ efter att man fick lite schwung på tekniken, och respons är inget man kan köra med på längre stunder och åka och feggasa…inte får man någon servoverkan på bromsarna heller).
…och vi har inte ens börjat prata om problem med en vanlig 5-petare…
/J
19 juli, 2007 kl. 19:49 #44262RXY430
DeltagareNej, shimsen sitter kvar på samma ställe. 😀 😉
Tänkte väl det :+
;)Det finns teorier om att launch som stryper soppan istället för tändningen är snällare.Hårt ställd respons är samma sak egentligen, det är baksmällarna som kan ställa till det.
Har läst något liknande på något engelskt forum!
Kan du absolut inte se dig riva ur motorn om något går snett, låt bli de här två prylarna, det kan absolut kosta mer än det smakar (launch är jäkligt onödigt, jag har aldrig haft problem att få iväg kokarn’ efter att man fick lite schwung på tekniken, och respons är inget man kan köra med på längre stunder och åka och feggasa…inte får man någon servoverkan på bromsarna heller)….
Vet att det är onödigt, men visst låter det fränt med respons 😀
och vi har inte ens börjat prata om problem med en vanlig 5-
petare…/JDet är inte mycket kvar för att motorn ska ur som bilen står nu heller, och växellåda eller drevsats eller vad det nu blir är pågång det med så fort dom pågående projekten är avklarade.
Och jag vet att det kostar pengar, har ägt :7 bilen :7 över 4 år och smakar det så 😮 kostar 😮 det!Och med tanke på vilka pengar som åker ner i bilen så kan man lika gärna få respons med på köpet så att säga.
Så vilka är dom bra och dom dåliga alternativen?19 juli, 2007 kl. 19:51 #44255SecretAgentMan
DeltagareKräng apexin och köp ett Autronic PNP, mer än så behöver du egentligen inte. 🙂
Där har du både antilag och launch om du vill ha det, det fungerar kanon i Silverpilen… 😉
/J
19 juli, 2007 kl. 19:55 #44263RXY430
DeltagareKräng apexin och köp ett Autronic PNP, mer än så behöver du egentligen inte. :)Där har du både antilag och launch om du vill ha det, det fungerar kanon i Silverpilen… ;)/J
Vart kan man hitta det till rätt pris?
19 juli, 2007 kl. 20:00 #44256SecretAgentMan
DeltagareBeggat på något av subaruforumen, men de är grymt ovanliga – eller MRM Racing här hemma i Sverige, men rätt pris kan man nog glömma (vill minnas att det kostar runt 17′).
/J
19 juli, 2007 kl. 21:28 #44259b20mannen
DeltagareKräng apexin och köp ett Autronic PNP, mer än så behöver du egentligen inte. :)Där har du både antilag och launch om du vill ha det, det fungerar kanon i Silverpilen… ;)/J
Vart kan man hitta det till rätt pris?
Lista över återförsäljare för Autronic: http://www.mrm-racing.a.se/dealers.htm
Mvh, Johan Jansson
PS: Om du väljer att ringa till mig så kör ett PM i stället, då jag precis håller på att flytta mobilen till en annan operatör.
20 juli, 2007 kl. 01:54 #44264RXY430
DeltagareFår väl se hur man gör med allt, införskaffade Apexi PFC eftersom det gick att hitta till rätt peng. Och det verkar vara bra grejer, iaf om man läser
http://andyforrestperformance.co.uk/16253.html
Sen kanske det inte är 100% rätt att få till respons med det styrsystemet men det borde gå att lösa.Autronic och motec är ju erkända bra styrsystem men dom är flera gånger dyrare än Apexi PFC tyvärr, och är dom verkligen värda mellanskillnaden?
20 juli, 2007 kl. 07:26 #44257SecretAgentMan
DeltagareJapp, det är dom ifall du är seriös med launch och respons – och det drar med sig mer fördelar (du slipper luftmassemätaren t.ex), och det finns mycket mera finesser (man kan göra en mapp betydligt mer exakt, det går att skapa egna zoner, och dela upp ett problemområde i många fler för att få mer kontroll, etc).
Men är det bara mer effekt du är ute efter, så fungerar pfc:n nästa lika bra – det är bara du själv som kan göra valet.
/J
28 juli, 2007 kl. 10:25 #44265RXY430
DeltagareJapp, det är dom ifall du är seriös med launch och respons – och det drar med sig mer fördelar (du slipper luftmassemätaren t.ex), och det finns mycket mera finesser (man kan göra en mapp betydligt mer exakt, det går att skapa egna zoner, och dela upp ett problemområde i många fler för att få mer kontroll, etc).Men är det bara mer effekt du är ute efter, så fungerar pfc:n nästa lika bra – det är bara du själv som kan göra valet./J
Visst vore det inte dumt med Autronic, men känns som om jag vill ha ett Motec när det ändå är de summorna som det blir i slutändan. Steg 1 blir iaf att mappa in PFC’n och känna efter hur mycket mer man igentligen vill ha i effekt. Samt att kanske kunna hitta något till rätt kurs under tiden.
Sen är det ju problemet med bromsarna, men det går väl att lösa med
http://bbs.impreza.nu/dc/dcboard.php?az=show_topic&forum=7&topic_id=5684&mesg_id=5684&page=
Men vilka problem är det som dyker upp då istället? ABS och allt sånt borde väl fungera ändå?20 april, 2008 kl. 15:17 #442675vensson
DeltagareLaunch är inte att rekommendera på en GT/WRX med överliggande shims på ventillyftarna, det har spottats lös sådana förut med katastrofala följder.Launch har man i gasfoten. ;)/J
Gäller detta även STi? eller den ser ut på ett annat vis?
/Johan
Impreza WRX STi -02
20 april, 2008 kl. 15:47 #44266STIred
DeltagareLaunch är inte att rekommendera på en GT/WRX med överliggande shims på ventillyftarna, det har spottats lös sådana förut med katastrofala följder.Launch har man i gasfoten. ;)/J
Gäller detta även STi? eller den ser ut på ett annat vis?/JohanImpreza WRX STi -02
På STIn ska det sitta lyftare som är i rätt dimmension. Så jag tror inte det sitter några schims.
Kan iofs vara årsmodellberoende./r
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.