Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1425
    PPP
    Deltagare

      Jag körde ner min WRX-06 till Spanien. Jag hade inte tidigare haft den upp i mer än 140 knyck 😮 (jag vet att det är lite, men pendlar man i Sthlm så), men på Autobahn så måste man ju prova lite. Speciellt efter att jag blivit omkörd av en hel mängd sura gamla Mercor så blev jag lite retad. x( Vid 160 kände jag att det var en lagom hastighet, vid 180 började motorhuven bölja och buckla som vågor, och efter fem sekunder vid 200 km/h svek mig modet och jag gick ner till 180 igen.

      Men, detta med en böljande motorhuv gjorde mig lite nervös. Om den skulle släppt vid den hastigheten så skulle det ju sannolikt gått både mig och bilen rätt illa. 🙁

      Jag undrar om någon har en kommentar till huvens uppförande. Är inte plåten lite tunn om den börjar göra så? Det är väl ingen (eller iallafall mycket, mycket liten) risk att den släpper och slår upp, antar jag?

      Nu ska jag väl inte upp i de hastigheterna på ett tag, men ska man kanske investera i en ny huv innan dess?

      // Per

      (som för övrigt har bekymret att frun vill ha en Audi S4 2004, som ju kör ifrån WRX´n. Surt.)

      #44908
      PPP
      Deltagare

        Jag körde ner min WRX-06 till Spanien. Jag hade inte tidigare haft den upp i mer än 140 knyck 😮 (jag vet att det är lite, men pendlar man i Sthlm så), men på Autobahn så måste man ju prova lite. Speciellt efter att jag blivit omkörd av en hel mängd sura gamla Mercor så blev jag lite retad. x( Vid 160 kände jag att det var en lagom hastighet, vid 180 började motorhuven bölja och buckla som vågor, och efter fem sekunder vid 200 km/h svek mig modet och jag gick ner till 180 igen.

        Men, detta med en böljande motorhuv gjorde mig lite nervös. Om den skulle släppt vid den hastigheten så skulle det ju sannolikt gått både mig och bilen rätt illa. 🙁

        Jag undrar om någon har en kommentar till huvens uppförande. Är inte plåten lite tunn om den börjar göra så? Det är väl ingen (eller iallafall mycket, mycket liten) risk att den släpper och slår upp, antar jag?

        Nu ska jag väl inte upp i de hastigheterna på ett tag, men ska man kanske investera i en ny huv innan dess?

        // Per

        (som för övrigt har bekymret att frun vill ha en Audi S4 2004, som ju kör ifrån WRX´n. Surt.)

        #44905
        minid
        Deltagare

          Ne det är inga problem har inte fått upp någon huv på rutan när jag har kört.. visst ser det äckligt ut men det är nog ganska lugnt.. Scoopet är ett rätt stort vindfång i de hastigheterna..

          #44906
          minid
          Deltagare

            Ne det är inga problem har inte fått upp någon huv på rutan när jag har kört.. visst ser det äckligt ut men det är nog ganska lugnt.. Scoopet är ett rätt stort vindfång i de hastigheterna..

            #44901
            alrik
            Deltagare

              Min huv reser sig också i dom hastigheterna. Att huven ska släppa från huvlåset om det är riktigt stängt så har man en jävla otur.

              Har suttit bredvid när jag och en kompis provkörde en 240 efter många timmar i garaget. Vid 80km/h ville inte gummistroppen vara med längre och huven flög upp över rutan. Anledningen att vi körde med en stropp var för att frontplåten med huvlåset var sönderkapat när kompisen köpte bilen. Provkörningen fortsatte efter vi skruvat av huven.

              http://www.biltema.se/Archive%5CProduct_images%5C27%5CLarge%5C27-475_l.jpg
              Våran hade iaf metallkrokar, fast de hjälpte föga när dom lindar upp sig 😀

              /Mikael

              #44902
              alrik
              Deltagare

                Min huv reser sig också i dom hastigheterna. Att huven ska släppa från huvlåset om det är riktigt stängt så har man en jävla otur.

                Har suttit bredvid när jag och en kompis provkörde en 240 efter många timmar i garaget. Vid 80km/h ville inte gummistroppen vara med längre och huven flög upp över rutan. Anledningen att vi körde med en stropp var för att frontplåten med huvlåset var sönderkapat när kompisen köpte bilen. Provkörningen fortsatte efter vi skruvat av huven.

                http://www.biltema.se/Archive%5CProduct_images%5C27%5CLarge%5C27-475_l.jpg
                Våran hade iaf metallkrokar, fast de hjälpte föga när dom lindar upp sig 😀

                /Mikael

                #44907
                PPP
                Deltagare

                  visst ser det äckligt ut men det är nog ganska lugnt.. Scoopet är ett rätt stort vindfång i de hastigheterna..

                  Jag blev lite oroad, och visst såg det ut som någon stog och drog i scoopet!

                  Men har det inte hänt något för någon annan så kan man nog lugna ner sig. Tack för svaren! 🙂

                  // Per

                  #44909
                  PPP
                  Deltagare

                    visst ser det äckligt ut men det är nog ganska lugnt.. Scoopet är ett rätt stort vindfång i de hastigheterna..

                    Jag blev lite oroad, och visst såg det ut som någon stog och drog i scoopet!

                    Men har det inte hänt något för någon annan så kan man nog lugna ner sig. Tack för svaren! 🙂

                    // Per

                    #44903
                    thorlake
                    Deltagare

                      Har varit uppe i 225 med min sålda WRX 05:a å då trodde jag huven skulle lossna å ta ett varv runt Sthlm.
                      Funderade på att köpa huv skruvar å fästa just in case.

                      Ser förbannat äckligt ut som sagt men är nog safe.
                      Kan inte tänka mig att man får sälja en bil där huven kan lossna innan inreggad max hastighet uppnås. 🙂

                      Löste probbet genom att sälja WRX å köra GT istället. Där ligger det så stilla å fint så. Men huven är nog gjord i gjutjärn eller någe bara.
                      Gammalt är äldst! 🙂

                      #44904
                      thorlake
                      Deltagare

                        Har varit uppe i 225 med min sålda WRX 05:a å då trodde jag huven skulle lossna å ta ett varv runt Sthlm.
                        Funderade på att köpa huv skruvar å fästa just in case.

                        Ser förbannat äckligt ut som sagt men är nog safe.
                        Kan inte tänka mig att man får sälja en bil där huven kan lossna innan inreggad max hastighet uppnås. 🙂

                        Löste probbet genom att sälja WRX å köra GT istället. Där ligger det så stilla å fint så. Men huven är nog gjord i gjutjärn eller någe bara.
                        Gammalt är äldst! 🙂

                        #44895
                        b20mannen
                        Deltagare

                          Jag lyckades ju klippa länets största rådjur med min GT för ett par år sedan. Huven veckade sig på två ställen. 😮

                          Farten i träffen var nånstans 20-25 km/h vilket nog är lägsta fart jag klippt vilt med nån bil. Men det blev ändå den största reparationen efter en viltkrock. Visste inte att rådjur kunde lida av fetma. 😉

                          När markägaren kom och skulle ta hand om djuret så sa han: WOHOO!!! Hahahaha!! Och muttrade nånting om att nu var frysen fylld. Fördömda godsägarfasoner. 🙁

                          Till ämnet:
                          Nya huven var betydligt lättare än den gamla. Och tyvvär så fladdrar det lite i hörnen på den i “kryssningsfart”. Den gamla huven låg helt still.

                          Lite besviken är man över fladdret. Men man är ju samtidigt lite “lättad” av det faktum att bilen tappade lite vikt efter en träff med länets fetaste rådjur. 🙂

                          #44897
                          b20mannen
                          Deltagare

                            Jag lyckades ju klippa länets största rådjur med min GT för ett par år sedan. Huven veckade sig på två ställen. 😮

                            Farten i träffen var nånstans 20-25 km/h vilket nog är lägsta fart jag klippt vilt med nån bil. Men det blev ändå den största reparationen efter en viltkrock. Visste inte att rådjur kunde lida av fetma. 😉

                            När markägaren kom och skulle ta hand om djuret så sa han: WOHOO!!! Hahahaha!! Och muttrade nånting om att nu var frysen fylld. Fördömda godsägarfasoner. 🙁

                            Till ämnet:
                            Nya huven var betydligt lättare än den gamla. Och tyvvär så fladdrar det lite i hörnen på den i “kryssningsfart”. Den gamla huven låg helt still.

                            Lite besviken är man över fladdret. Men man är ju samtidigt lite “lättad” av det faktum att bilen tappade lite vikt efter en träff med länets fetaste rådjur. 🙂

                            #44899
                            Adam K
                            Deltagare

                              Vad säger du Johan? Att en standard classic huv kan vara lättare ‘n en annan (oe-98)? Kanske finns ett alternativ till att köpa STi-huv från england då….

                              #44900
                              Adam K
                              Deltagare

                                Vad säger du Johan? Att en standard classic huv kan vara lättare ‘n en annan (oe-98)? Kanske finns ett alternativ till att köpa STi-huv från england då….

                                #44896
                                b20mannen
                                Deltagare

                                  Kan vara så att det är en huv av senare årsmodell?
                                  Kan också vara så att det är en tredjeparts-huv?
                                  Jag vet faktiskt inte.

                                  Den saknar hålet för att sätta huvpinnen i om man vill öppna huven helt lodrätt, om det kan vara en ledtråd.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.