› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Böljande motorhuv vid 180 km/h
- Detta ämne har 15 svar, 1,142 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 3 månader sedan av
b20mannen.
-
FörfattareInlägg
-
12 januari, 2008 kl. 23:55 #1425
PPP
DeltagareJag körde ner min WRX-06 till Spanien. Jag hade inte tidigare haft den upp i mer än 140 knyck 😮 (jag vet att det är lite, men pendlar man i Sthlm så), men på Autobahn så måste man ju prova lite. Speciellt efter att jag blivit omkörd av en hel mängd sura gamla Mercor så blev jag lite retad. x( Vid 160 kände jag att det var en lagom hastighet, vid 180 började motorhuven bölja och buckla som vågor, och efter fem sekunder vid 200 km/h svek mig modet och jag gick ner till 180 igen.
Men, detta med en böljande motorhuv gjorde mig lite nervös. Om den skulle släppt vid den hastigheten så skulle det ju sannolikt gått både mig och bilen rätt illa. 🙁
Jag undrar om någon har en kommentar till huvens uppförande. Är inte plåten lite tunn om den börjar göra så? Det är väl ingen (eller iallafall mycket, mycket liten) risk att den släpper och slår upp, antar jag?
Nu ska jag väl inte upp i de hastigheterna på ett tag, men ska man kanske investera i en ny huv innan dess?
// Per
(som för övrigt har bekymret att frun vill ha en Audi S4 2004, som ju kör ifrån WRX´n. Surt.)
12 januari, 2008 kl. 23:55 #44908PPP
DeltagareJag körde ner min WRX-06 till Spanien. Jag hade inte tidigare haft den upp i mer än 140 knyck 😮 (jag vet att det är lite, men pendlar man i Sthlm så), men på Autobahn så måste man ju prova lite. Speciellt efter att jag blivit omkörd av en hel mängd sura gamla Mercor så blev jag lite retad. x( Vid 160 kände jag att det var en lagom hastighet, vid 180 började motorhuven bölja och buckla som vågor, och efter fem sekunder vid 200 km/h svek mig modet och jag gick ner till 180 igen.
Men, detta med en böljande motorhuv gjorde mig lite nervös. Om den skulle släppt vid den hastigheten så skulle det ju sannolikt gått både mig och bilen rätt illa. 🙁
Jag undrar om någon har en kommentar till huvens uppförande. Är inte plåten lite tunn om den börjar göra så? Det är väl ingen (eller iallafall mycket, mycket liten) risk att den släpper och slår upp, antar jag?
Nu ska jag väl inte upp i de hastigheterna på ett tag, men ska man kanske investera i en ny huv innan dess?
// Per
(som för övrigt har bekymret att frun vill ha en Audi S4 2004, som ju kör ifrån WRX´n. Surt.)
13 januari, 2008 kl. 00:24 #44905minid
DeltagareNe det är inga problem har inte fått upp någon huv på rutan när jag har kört.. visst ser det äckligt ut men det är nog ganska lugnt.. Scoopet är ett rätt stort vindfång i de hastigheterna..
13 januari, 2008 kl. 00:24 #44906minid
DeltagareNe det är inga problem har inte fått upp någon huv på rutan när jag har kört.. visst ser det äckligt ut men det är nog ganska lugnt.. Scoopet är ett rätt stort vindfång i de hastigheterna..
13 januari, 2008 kl. 05:25 #44901alrik
DeltagareMin huv reser sig också i dom hastigheterna. Att huven ska släppa från huvlåset om det är riktigt stängt så har man en jävla otur.
Har suttit bredvid när jag och en kompis provkörde en 240 efter många timmar i garaget. Vid 80km/h ville inte gummistroppen vara med längre och huven flög upp över rutan. Anledningen att vi körde med en stropp var för att frontplåten med huvlåset var sönderkapat när kompisen köpte bilen. Provkörningen fortsatte efter vi skruvat av huven.
http://www.biltema.se/Archive%5CProduct_images%5C27%5CLarge%5C27-475_l.jpg
Våran hade iaf metallkrokar, fast de hjälpte föga när dom lindar upp sig 😀/Mikael
13 januari, 2008 kl. 05:25 #44902alrik
DeltagareMin huv reser sig också i dom hastigheterna. Att huven ska släppa från huvlåset om det är riktigt stängt så har man en jävla otur.
Har suttit bredvid när jag och en kompis provkörde en 240 efter många timmar i garaget. Vid 80km/h ville inte gummistroppen vara med längre och huven flög upp över rutan. Anledningen att vi körde med en stropp var för att frontplåten med huvlåset var sönderkapat när kompisen köpte bilen. Provkörningen fortsatte efter vi skruvat av huven.
http://www.biltema.se/Archive%5CProduct_images%5C27%5CLarge%5C27-475_l.jpg
Våran hade iaf metallkrokar, fast de hjälpte föga när dom lindar upp sig 😀/Mikael
13 januari, 2008 kl. 19:03 #44907PPP
Deltagarevisst ser det äckligt ut men det är nog ganska lugnt.. Scoopet är ett rätt stort vindfång i de hastigheterna..
Jag blev lite oroad, och visst såg det ut som någon stog och drog i scoopet!
Men har det inte hänt något för någon annan så kan man nog lugna ner sig. Tack för svaren! 🙂
// Per
13 januari, 2008 kl. 19:03 #44909PPP
Deltagarevisst ser det äckligt ut men det är nog ganska lugnt.. Scoopet är ett rätt stort vindfång i de hastigheterna..
Jag blev lite oroad, och visst såg det ut som någon stog och drog i scoopet!
Men har det inte hänt något för någon annan så kan man nog lugna ner sig. Tack för svaren! 🙂
// Per
13 januari, 2008 kl. 21:30 #44903thorlake
DeltagareHar varit uppe i 225 med min sålda WRX 05:a å då trodde jag huven skulle lossna å ta ett varv runt Sthlm.
Funderade på att köpa huv skruvar å fästa just in case.Ser förbannat äckligt ut som sagt men är nog safe.
Kan inte tänka mig att man får sälja en bil där huven kan lossna innan inreggad max hastighet uppnås. 🙂Löste probbet genom att sälja WRX å köra GT istället. Där ligger det så stilla å fint så. Men huven är nog gjord i gjutjärn eller någe bara.
Gammalt är äldst! 🙂13 januari, 2008 kl. 21:30 #44904thorlake
DeltagareHar varit uppe i 225 med min sålda WRX 05:a å då trodde jag huven skulle lossna å ta ett varv runt Sthlm.
Funderade på att köpa huv skruvar å fästa just in case.Ser förbannat äckligt ut som sagt men är nog safe.
Kan inte tänka mig att man får sälja en bil där huven kan lossna innan inreggad max hastighet uppnås. 🙂Löste probbet genom att sälja WRX å köra GT istället. Där ligger det så stilla å fint så. Men huven är nog gjord i gjutjärn eller någe bara.
Gammalt är äldst! 🙂13 januari, 2008 kl. 22:14 #44895b20mannen
DeltagareJag lyckades ju klippa länets största rådjur med min GT för ett par år sedan. Huven veckade sig på två ställen. 😮
Farten i träffen var nånstans 20-25 km/h vilket nog är lägsta fart jag klippt vilt med nån bil. Men det blev ändå den största reparationen efter en viltkrock. Visste inte att rådjur kunde lida av fetma. 😉
När markägaren kom och skulle ta hand om djuret så sa han: WOHOO!!! Hahahaha!! Och muttrade nånting om att nu var frysen fylld. Fördömda godsägarfasoner. 🙁
Till ämnet:
Nya huven var betydligt lättare än den gamla. Och tyvvär så fladdrar det lite i hörnen på den i ”kryssningsfart”. Den gamla huven låg helt still.Lite besviken är man över fladdret. Men man är ju samtidigt lite ”lättad” av det faktum att bilen tappade lite vikt efter en träff med länets fetaste rådjur. 🙂
13 januari, 2008 kl. 22:14 #44897b20mannen
DeltagareJag lyckades ju klippa länets största rådjur med min GT för ett par år sedan. Huven veckade sig på två ställen. 😮
Farten i träffen var nånstans 20-25 km/h vilket nog är lägsta fart jag klippt vilt med nån bil. Men det blev ändå den största reparationen efter en viltkrock. Visste inte att rådjur kunde lida av fetma. 😉
När markägaren kom och skulle ta hand om djuret så sa han: WOHOO!!! Hahahaha!! Och muttrade nånting om att nu var frysen fylld. Fördömda godsägarfasoner. 🙁
Till ämnet:
Nya huven var betydligt lättare än den gamla. Och tyvvär så fladdrar det lite i hörnen på den i ”kryssningsfart”. Den gamla huven låg helt still.Lite besviken är man över fladdret. Men man är ju samtidigt lite ”lättad” av det faktum att bilen tappade lite vikt efter en träff med länets fetaste rådjur. 🙂
14 januari, 2008 kl. 08:11 #44899Adam K
DeltagareVad säger du Johan? Att en standard classic huv kan vara lättare ’n en annan (oe-98)? Kanske finns ett alternativ till att köpa STi-huv från england då….
14 januari, 2008 kl. 08:11 #44900Adam K
DeltagareVad säger du Johan? Att en standard classic huv kan vara lättare ’n en annan (oe-98)? Kanske finns ett alternativ till att köpa STi-huv från england då….
14 januari, 2008 kl. 19:35 #44896b20mannen
DeltagareKan vara så att det är en huv av senare årsmodell?
Kan också vara så att det är en tredjeparts-huv?
Jag vet faktiskt inte.Den saknar hålet för att sätta huvpinnen i om man vill öppna huven helt lodrätt, om det kan vara en ledtråd.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.