› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Motor byte i GT -00 till STI eller annan motor (+ drivlina kanske? )
- Detta ämne har 10 svar, 1,430 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år, 11 månader sedan av
b20mannen.
-
FörfattareInlägg
-
12 april, 2008 kl. 20:41 #1486
Lillman
DeltagareHej.
Som Topicen säger, kan man ta en motor från en STI, Type RA eller en 22b och stoppa ner i min gt ? råkade ur för ett motor ras igår =/.
lite små surt nu när våren är här men det är sånt som händer.
har kollat runt lite och en komplett motor verkar inte så värst dyr.någon som har erfarenhet av detta ? eller det kanske är bäst att köpa en komplett donator bil ?
tacksam för all info jag kan få ang. ämnet
// Lillman
12 april, 2008 kl. 22:27 #45184Desen
DeltagareBorde inte vara några problem om du bara mappar in allt rätt.
Annars går det ju att beställa fina nya kompletta block från tex http://www.rallispec.com
Kursen på dollarn är ju ganska fördelaktig för tillfället./Andreas, Skåne, Kristianstad
”The speed was good, but the corner was too tight” – J. Kankkunen
SS 2007 1.31.10 GT
SS 2008 Flat Out!13 april, 2008 kl. 11:12 #45186Lillman
Deltagarehar hittat en sti type r motor i japan som jag väntar besked om.
och i väntan på det tänkte jag plocka isär min för att fast ställa vad det är som har rasat, tror det är ram/stak lagren som har tackat för sig.
skiljer det sig mycke att plocka isär en boxer jämfört med en ”vanlig” motor.
// Lillman
15 april, 2008 kl. 14:59 #45178b20mannen
DeltagareJag skulle avråda från att försöka renovera motorn själv om man inte har erfarenhet av det sen tidigare.
Räkna med att slangar, rör och andra attiraljer runt motorn lär behöva bytas. Och detta kan kosta duktigt mycket när man summerar.Visst kan man stoppa en ”vilken som helst” Imprezamotor i en GT.
Tar man en STI-motor så gäller det att få med motorkabelstammen komplett med luftmassemätare och styrbox. Det är klart görligt att transplantera in en STI-motor i en GT. Har du flis så kan du plocka i en sexväxlad STI-låda på en gång och få en genuint stark och driftsäker drivlina.
Jag har gjort detta, och det är ganska så problemfritt om man klarar av elen.
Det man ska vara vaksam med är helbilsgodkännandet. Därför kanske man ska akta sig för en 2,5-liters STI-motor.
22B-motor är ju en kul uppgradering då det är en closedeckad motor på 2,2 Liter. Kanske det ”grundämne” som är mest tåligt för höga effektuttag i en Impreza?
Tyvvär så kan det vara svårt att hitta en 22B-motor. Jag har däremot lyckats hitta en helt ny sådan, och kommer att ha den monterad i min GT snart. Komplett med extra allt.
Mitt råd är att leta upp en komplett STI2,0-motor i bra skick, komplett med allt motorelektriskt, och stoppa i den motorn utan att ens öppna den.
16 april, 2008 kl. 19:59 #45182Adam K
DeltagareOm man av någon anledning inte vill byta elen, så är väl en möjlighet att byta bara blocket och behålla originalmotorns toppar? Eller är kamlägesgivare eller några andra givare eller annat ivägen för det?
Jag vet att man om man har en GT/WRX kommer vara utan starkare ventiler/fjädrar och STins högre lyft? och längre duration.17 april, 2008 kl. 03:31 #45177lunkan
DeltagareDollarn är ju billig nu så ett 2,5L block från usa skulle jag satsa på 😉 Låt nån firma göra om förbränningsrummet på GT topparna så det matchar med den större borren på 2,5án.
17 april, 2008 kl. 09:25 #45179b20mannen
DeltagareOm man av någon anledning inte vill byta elen, så är väl en möjlighet att byta bara blocket och behålla originalmotorns toppar?
Är ett annat synkmönster på STI-motorn. Så det ställer till det med motorstyrningen. Man gör sig själv en hejdundrande björntjänst om man har nya synkmönstret på vevsensorn och gamla mönstret på kamsensorn.
18 april, 2008 kl. 16:49 #45183Adam K
DeltagareÄr ett annat synkmönster på STI-motorn. Så det ställer till det med motorstyrningen. Man gör sig själv en hejdundrande björntjänst om man har nya synkmönstret på vevsensorn och gamla mönstret på kamsensorn.
Nu blev det plötsligt swahili…. Att delar i motorstyrningen inte lirar är jag med på, men VAD är detta? Och, äh, jag ska inte byta till STi-rova närmsta året iallafall 😛
18 april, 2008 kl. 17:03 #45180b20mannen
DeltagareNu blev det plötsligt swahili…. Att delar i motorstyrningen inte lirar är jag med på, men VAD är detta? Och, äh, jag ska inte byta till STi-rova närmsta året iallafall 😛
Det sitter en liten ”syltmunk” 🙂 på vevaxeln, med ”piggar” som har en viss placering.
Dessa piggar är placerade olika på nya och gamla motorerna.Sen sitter det lite piggar på ett av kamdreven också. Även här skiljer det sig mellan gammalt och nytt.
Och dessa piggar ger ett ”synkmönster” som är lite speciellt.
Precis som piggarna på ett självspelande piano, så ger olika placering av piggarna liksom ”olika melodier”.
Så man kan säga att de gamla ”syltmunkarna” 🙂 är programmerade liksom för vals, medan de på de nyare motorerna snarare spelar mazurka. :+I en motorstyrbox väljer man att den ska lyssna på antingen gamla eller nya Impreza-synkmönstret.
Men det går inte att välja nya synkmönstret på bara kamhjulets piggar, och nya synkmönstret på bara ”syltmunken” 🙂 som snurrar runt med veven.
Men du kan ju riva isär motorn och ”byta syltmunk på veven” så att säga. Så motorstyrningen inte försöker dansa både vals och mazurka. 🙂
Observera att jag försökte hålla detta på en simpel nivå, och dessutom la in en ”syltmunk” i beskrivningen för att engagera även det mest vegeterande motorintellektet. 😉
Sen är det ju faktiskt fredag! 😀
19 april, 2008 kl. 13:00 #45185larsallan
DeltagareJag skulle avråda från att försöka renovera motorn själv om man inte har erfarenhet av det sen tidigare.Räkna med att slangar, rör och andra attiraljer runt motorn lär behöva bytas. Och detta kan kosta duktigt mycket när man summerar.Visst kan man stoppa en ”vilken som helst” Imprezamotor i en GT.Tar man en STI-motor så gäller det att få med motorkabelstammen komplett med luftmassemätare och styrbox. Det är klart görligt att transplantera in en STI-motor i en GT. Har du flis så kan du plocka i en sexväxlad STI-låda på en gång och få en genuint stark och driftsäker drivlina.Jag har gjort detta, och det är ganska så problemfritt om man klarar av elen.Det man ska vara vaksam med är helbilsgodkännandet. Därför kanske man ska akta sig för en 2,5-liters STI-motor.22B-motor är ju en kul uppgradering då det är en closedeckad motor på 2,2 Liter. Kanske det ”grundämne” som är mest tåligt för höga effektuttag i en Impreza?Tyvvär så kan det vara svårt att hitta en 22B-motor. Jag har däremot lyckats hitta en helt ny sådan, och kommer att ha den monterad i min GT snart. Komplett med extra allt.Mitt råd är att leta upp en komplett STI2,0-motor i bra skick, komplett med allt motorelektriskt, och stoppa i den motorn utan att ens öppna den.
Nu måste du ju köpa ett 22b skärmbreddar kit och byta namn till ”22bmannen”.
21 april, 2008 kl. 13:21 #45181b20mannen
DeltagareNu måste du ju köpa ett 22b skärmbreddar kit och byta namn till ”22bmannen”.
Jo, jag har insett detta. Men det blir ju en Fejk-22B, så då måste man ju kalla sig för 22gtmannen. Och det är ju inte lika tufft. 🙂
Sen kanske inte tanken var att stanna på 2,2 Liter…
Skärmbreddning står ju högt på listan framöver.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.