› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Dåligt sprut på vindrutan
- Detta ämne har 8 svar, 1,354 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år, 3 månader sedan av
Mr_united83.
-
FörfattareInlägg
-
13 oktober, 2008 kl. 11:26 #1572
syke
BlockeradMin bil har slutat spruta rengöring på rutan när man trycker in knappen på vindrutetorkarspaken. Någon som har tips på vad det kan vara? Det låter ingenting vid pumpen alls, men vindrutetorkarna börjar gå.
Jag har provat att ta loss kontakten vid rengöringsvätskebehållaren och den såg inte så fin ut men jag hade inget att pilla med där, kan man trycka ner en halv burk crc i kontakten och så är allt frid och fröjd?
13 oktober, 2008 kl. 13:26 #45663alrik
DeltagareEftersom torkarna börjar gå så fungerar spaken vid ratten.
Troligtvis skulle jag tippa på att pumpen har lämnat in som sitter i spolarvätskebehållaren. Prova att skruva loss behållaren och koppla direktström på pumpen. Kan vara ärg i kontaktstyckena också.
Mina kontakter till pumparna såg itne så vacka ut när jag böt stift så jag ägnade några minuter för att rengöra och pilla lite med dom också.
En tanke som slog mig. Går torkarna och spolningen på samma säkring?!?
/Mikael
13 oktober, 2008 kl. 13:53 #45660syke
BlockeradGår torkarna och spolningen på samma säkring?!?/Mikael
Hmm, det vet jag inte. Ska det sitta en extra säkringsdosa på passagerarsidan? Jag hittar inte den rackarn..
8 november, 2008 kl. 15:41 #45664Mr_united83
DeltagareSyke: jag har precis samma problem med min pump, kan inte riktigt förstå vad som är fel. Skliinaden mellan din och min, som jag kan konstatera genom tråden är att jag har matat direkt ström emot pumpen som fungerar. Har mätt vid kontaktstycket när jag använt reglaget, fick 100mV som utslag, känns väldigt lite.
Vad kan vara galet i ett sådnat här fall?
Är det reglaget eller vad är det som göra att det ej kommer tillräckligt med ström till pumpen?//Simon
11 november, 2008 kl. 08:13 #45661Adam K
DeltagareSimon, rimligen är det inte reglaget.
Jag gissar på antingen kabelbrott bara (till, säg, 99%) eller att kabeln ligger emot karossen (dvs kabelhölje’brott’)
Eller så är det jordkabeln, har du kollat spänningen mot andra kontaktstycket eller mot karossjord?
Det är bara att sätta igång att eliminera….17 november, 2008 kl. 12:43 #45665Mr_united83
DeltagareSimon, rimligen är det inte reglaget.Jag gissar på antingen kabelbrott bara (till, säg, 99%) eller att kabeln ligger emot karossen (dvs kabelhölje’brott’)Eller så är det jordkabeln, har du kollat spänningen mot andra kontaktstycket eller mot karossjord?Det är bara att sätta igång att eliminera….
Hur är denna kabeln dragen, antar att den är dragen innanför framskärmen in till kupén, tyckte nämligen att stammen tog den vägen.
Har mätt vid anslutningen till spolarpumpen och på ovansidan för att se om det var något med kontakten där emellan, men fick samma värden 100mV när jag aktiverade spaken i bilen.
Hur menar du med andra kontaktstycket och jordkabeln??
Två trådar kommer ifrån en tjock kabelstam ifrån framskären som det tycks se ut och sedan går de båda in i en grön klammer som fästs emot spolarpumpen, så finner enbart ett kontaktstycke.
För att eliminera det du skriver så låter det som om jag behöver riva ner framskärmen….hmmm
Tackar, mvh Simon
18 november, 2008 kl. 12:33 #45662Adam K
DeltagareDu har 0,1 V när du borde ha 12-14 V. Är det mellan de 2 stiften i kontakten?
Kolla var det är när knappen för spolningen inte är intryckt.
Kolla vad värdena är mot karossjord på respektive stift. Med knappen intryckt respektive inte.
Är spänningen exakt noll när du inte har knappen intryckt?21 november, 2008 kl. 18:26 #45666Mr_united83
DeltagareDu har 0,1 V när du borde ha 12-14 V. Är det mellan de 2 stiften i kontakten?Kolla var det är när knappen för spolningen inte är intryckt.Kolla vad värdena är mot karossjord på respektive stift. Med knappen intryckt respektive inte.Är spänningen exakt noll när du inte har knappen intryckt?
Detta får jag kolla upp, nu förstår jag lite mer hur du menar =)
0,1V får jag mellan stiften när jag har drar i spaken för spolning, ingen knapp på min. Både på ovansidan och i anslutningen.
Vad skall jag få fram om jag håller emot karossjord och trycker in knappen och inte har den inne?? Om jag har spänning utan knappen intryckt så är det ett kabelbrott som leder in i plåten eller??Tack för hjälpen hittils =)
2 december, 2008 kl. 16:10 #45667Mr_united83
DeltagareDu har 0,1 V när du borde ha 12-14 V. Är det mellan de 2 stiften i kontakten?Kolla var det är när knappen för spolningen inte är intryckt.Kolla vad värdena är mot karossjord på respektive stift. Med knappen intryckt respektive inte.Är spänningen exakt noll när du inte har knappen intryckt?
Detta får jag kolla upp, nu förstår jag lite mer hur du menar =)0,1V får jag mellan stiften när jag har drar i spaken för spolning, ingen knapp på min. Både på ovansidan och i anslutningen. Vad skall jag få fram om jag håller emot karossjord och trycker in knappen och inte har den inne?? Om jag har spänning utan knappen intryckt så är det ett kabelbrott som leder in i plåten eller??Tack för hjälpen hittils =)
Allt har löst sig, ett litet glapp vid knappen.
Så nu funkar allting =)Tack för hjälpen
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.