Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1572
    syke
    Deltagare

      Min bil har slutat spruta rengöring på rutan när man trycker in knappen på vindrutetorkarspaken. Någon som har tips på vad det kan vara? Det låter ingenting vid pumpen alls, men vindrutetorkarna börjar gå.

      Jag har provat att ta loss kontakten vid rengöringsvätskebehållaren och den såg inte så fin ut men jag hade inget att pilla med där, kan man trycka ner en halv burk crc i kontakten och så är allt frid och fröjd?

      #45663
      alrik
      Deltagare

        Eftersom torkarna börjar gå så fungerar spaken vid ratten.

        Troligtvis skulle jag tippa på att pumpen har lämnat in som sitter i spolarvätskebehållaren. Prova att skruva loss behållaren och koppla direktström på pumpen. Kan vara ärg i kontaktstyckena också.

        Mina kontakter till pumparna såg itne så vacka ut när jag böt stift så jag ägnade några minuter för att rengöra och pilla lite med dom också.

        En tanke som slog mig. Går torkarna och spolningen på samma säkring?!?

        /Mikael

        #45660
        syke
        Deltagare

          Går torkarna och spolningen på samma säkring?!?/Mikael

          Hmm, det vet jag inte. Ska det sitta en extra säkringsdosa på passagerarsidan? Jag hittar inte den rackarn..

          #45664
          Mr_united83
          Deltagare

            Syke: jag har precis samma problem med min pump, kan inte riktigt förstå vad som är fel. Skliinaden mellan din och min, som jag kan konstatera genom tråden är att jag har matat direkt ström emot pumpen som fungerar. Har mätt vid kontaktstycket när jag använt reglaget, fick 100mV som utslag, känns väldigt lite.

            Vad kan vara galet i ett sådnat här fall?
            Är det reglaget eller vad är det som göra att det ej kommer tillräckligt med ström till pumpen?

            //Simon

            #45661
            Adam K
            Deltagare

              Simon, rimligen är det inte reglaget.
              Jag gissar på antingen kabelbrott bara (till, säg, 99%) eller att kabeln ligger emot karossen (dvs kabelhölje’brott’)
              Eller så är det jordkabeln, har du kollat spänningen mot andra kontaktstycket eller mot karossjord?
              Det är bara att sätta igång att eliminera….

              #45665
              Mr_united83
              Deltagare

                Simon, rimligen är det inte reglaget.Jag gissar på antingen kabelbrott bara (till, säg, 99%) eller att kabeln ligger emot karossen (dvs kabelhölje’brott’)Eller så är det jordkabeln, har du kollat spänningen mot andra kontaktstycket eller mot karossjord?Det är bara att sätta igång att eliminera….

                Hur är denna kabeln dragen, antar att den är dragen innanför framskärmen in till kupén, tyckte nämligen att stammen tog den vägen.

                Har mätt vid anslutningen till spolarpumpen och på ovansidan för att se om det var något med kontakten där emellan, men fick samma värden 100mV när jag aktiverade spaken i bilen.

                Hur menar du med andra kontaktstycket och jordkabeln??

                Två trådar kommer ifrån en tjock kabelstam ifrån framskären som det tycks se ut och sedan går de båda in i en grön klammer som fästs emot spolarpumpen, så finner enbart ett kontaktstycke.

                För att eliminera det du skriver så låter det som om jag behöver riva ner framskärmen….hmmm

                Tackar, mvh Simon

                #45662
                Adam K
                Deltagare

                  Du har 0,1 V när du borde ha 12-14 V. Är det mellan de 2 stiften i kontakten?
                  Kolla var det är när knappen för spolningen inte är intryckt.
                  Kolla vad värdena är mot karossjord på respektive stift. Med knappen intryckt respektive inte.
                  Är spänningen exakt noll när du inte har knappen intryckt?

                  #45666
                  Mr_united83
                  Deltagare

                    Du har 0,1 V när du borde ha 12-14 V. Är det mellan de 2 stiften i kontakten?Kolla var det är när knappen för spolningen inte är intryckt.Kolla vad värdena är mot karossjord på respektive stift. Med knappen intryckt respektive inte.Är spänningen exakt noll när du inte har knappen intryckt?

                    Detta får jag kolla upp, nu förstår jag lite mer hur du menar =)
                    0,1V får jag mellan stiften när jag har drar i spaken för spolning, ingen knapp på min. Både på ovansidan och i anslutningen.
                    Vad skall jag få fram om jag håller emot karossjord och trycker in knappen och inte har den inne?? Om jag har spänning utan knappen intryckt så är det ett kabelbrott som leder in i plåten eller??

                    Tack för hjälpen hittils =)

                    #45667
                    Mr_united83
                    Deltagare

                      Du har 0,1 V när du borde ha 12-14 V. Är det mellan de 2 stiften i kontakten?Kolla var det är när knappen för spolningen inte är intryckt.Kolla vad värdena är mot karossjord på respektive stift. Med knappen intryckt respektive inte.Är spänningen exakt noll när du inte har knappen intryckt?

                      Detta får jag kolla upp, nu förstår jag lite mer hur du menar =)0,1V får jag mellan stiften när jag har drar i spaken för spolning, ingen knapp på min. Både på ovansidan och i anslutningen. Vad skall jag få fram om jag håller emot karossjord och trycker in knappen och inte har den inne?? Om jag har spänning utan knappen intryckt så är det ett kabelbrott som leder in i plåten eller??Tack för hjälpen hittils =)

                      Allt har löst sig, ett litet glapp vid knappen.
                      Så nu funkar allting =)

                      Tack för hjälpen

                    Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.