› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › WRX vs. WRX STI – Skillnader ?
- Detta ämne har 17 svar, 1,791 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 6 månader sedan av
Kvarnis.
-
FörfattareInlägg
-
24 augusti, 2009 kl. 12:26 #1688
gubel
DeltagareFunderar på att köpa in en banbil men är inte säker på skillnaden mellan en 03 WRX och en WRX STI…
Vad är det för skillnaden på motor och väghållning? Är det värt extra pengarna eller bättra att montera extra på en WRX?
24 augusti, 2009 kl. 13:26 #46227Janne248
DeltagareSök! Detta har avhandlsts massa gånger.
Men jag skulle nog säga att STi är en bättre bas att bygga på.Växelåda – 6vxl stark låda i STi
Bromasar – Bra Brembo bromsar orginal på STi
Motor – Smidda detaljer på STi samt högre effekt orginaletc etc etc
24 augusti, 2009 kl. 13:40 #46235gubel
DeltagareHar sökt men hittar inget konkrett.. Skulle vilja se en list på exakta skillnaderna..
Det skiljer ju 70 tusen mellan en wrx och STI så frågan är inte om jag får en bra bil genom att göra en del av jobbet själv?
Någon lista på ändringar ?
24 augusti, 2009 kl. 14:28 #46228Janne248
DeltagareVad planerar du att göra?
Hur många HK/Nm? (För att se om en WRX låda/motor pallar eller inte…..)
Väghållningen …. ja, STi har väl lite bättre dämpare etc, men skall du gör en herrejösses banbil får du byta allt på båda bilarna iaf.Men måste iaf hålla på att STi är en mycket bättre bas att bygga på, men rätt saker i motorn och rätt växellåda samt rätt bromsar som räcker långt, mycket längre än WRX bromsar…
24 augusti, 2009 kl. 14:38 #46230Kvarnis
DeltagareBara STI lådan i sig är värd ~25K-30, men ett konvertering kitt från någon skrot går lös på +30k+frakt
24 augusti, 2009 kl. 15:03 #46236gubel
DeltagareJag har tittat på en WRX som är trimmad och har samma bromsar och dämpare som en STI.
Jag är ute efter 300-330hk inte mer. Klarar växellådan det och vad är det mer som skiljer sig om jag ändå skall byta coilover os.v…?
24 augusti, 2009 kl. 16:51 #46231Kvarnis
DeltagareJag har tittat på en WRX som är trimmad och har samma bromsar och dämpare som en STI.Jag är ute efter 300-330hk inte mer. Klarar växellådan det och vad är det mer som skiljer sig om jag ändå skall byta coilover os.v…?
Hm, om du är nöjd med 300-350, är igentligen en STI bättre, då lådan håller.
Vilka årsmodeller har du tittat på?
Lådan blev bättre på newage wrx, den håller väl ok om du vårdar den ..frågan är hur tdiagre ägare gjort…
Om det är raktfram race så rasar den för lr senare.
Motorn på en sti är starkare bla, men visst en wrx för rätt pengar är inte fel det helller.
25 augusti, 2009 kl. 10:01 #46237gubel
DeltagareHm, om du är nöjd med 300-350, är igentligen en STI bättre, då lådan håller.Vilka årsmodeller har du tittat på?Lådan blev bättre på newage wrx, den håller väl ok om du vårdar den ..frågan är hur tdiagre ägare gjort…Om det är raktfram race så rasar den för lr senare.Motorn på en sti är starkare bla, men visst en wrx för rätt pengar är inte fel det helller.
Starkare motor , menar du att den är större och kommer klara mer trimm eller att den producerar mer hk ?
Jag tittar på en 2003 och vill veta ifall WRX och STI har samma motor, dv.s 2.0 eller har sti en 2.5a?
Hörde även att det finns bättre lådor för 15k som är bättre än STI ifall den skulle rasa.. stämmer det?
25 augusti, 2009 kl. 10:20 #46241NickeH
DeltagareHm, om du är nöjd med 300-350, är igentligen en STI bättre, då lådan håller.Vilka årsmodeller har du tittat på?Lådan blev bättre på newage wrx, den håller väl ok om du vårdar den ..frågan är hur tdiagre ägare gjort…Om det är raktfram race så rasar den för lr senare.Motorn på en sti är starkare bla, men visst en wrx för rätt pengar är inte fel det helller.
Starkare motor , menar du att den är större och kommer klara mer trimm eller att den producerar mer hk ?Jag tittar på en 2003 och vill veta ifall WRX och STI har samma motor, dv.s 2.0 eller har sti en 2.5a?Hörde även att det finns bättre lådor för 15k som är bättre än STI ifall den skulle rasa.. stämmer det?
WRX 2003-2005 2.0 liter ca 220 Hk 5vxl samma hållbarhet som i GT:n
WRX 2006-> 2.5 liter ca 230 Hk lite tåligare låda.STI 2003-2005 2.0 liter 265 hk 6vxl låda med ecutec ca 340hk se JRMracing.se
STI 2006-2007 2.5 liter 280 hk 6vxl låda med ecutec ca 360hk JRM-racing.se
STI 2008-> 2.5 liter 300 hk 6vxl lådaSTI:n har mer effekt och klarar mer trim då den har smidda komponenter bla och större turbo/IC mkt bättre låda, bromsar osv.
ska du trimma en wrx över 300hk är det lika bra att köpa en STI ur alla perspektiv framför allt ekonomiskt. ska du sälja bilen får du aldrig lika mycket för en hårdtrimmad wrx som för en lättare trimmad STI.
på lådfronten hittar du inget billigare alternativ än en STI 6vxl, de ligger på runt 30000kr
25 augusti, 2009 kl. 13:15 #46232Kvarnis
DeltagareMotorerna i en STI kan man plocka ur mer effekt ur innan den går sönder.
Det som är lite tråkigt är att 2.5l motorerna har totalt kassa orginal kolvar.
Det är helt upp till en själv vad man vill köpa, kan man skruva har/lr har tilgång till garage kan en lätt trimmad wrx var ett bra alt.
25 augusti, 2009 kl. 18:23 #46242ernie4x4
DeltagareSka du bara ha den o åka bana med så spelar de ju mindre roll på vilken sida ratten sitter. Från 90-95k så får du en 03 sti i england o då blir de ju mer pengar över till väghållning o annat kul 🙂
Kanske en sti spec c 03 för 160k :9
27 augusti, 2009 kl. 17:37 #46238gubel
DeltagareSa den stora nackdelen med en WRX 03a verkar vara vaxelladan. Men det maste finnas ett billigt och enkelt sett att starka orginalladarna ?
Vad tror ni om det har ? Finns det att kopa har ?
http://www.ppgearbox.com.au/page.asp?parentid=3&parent2id=14&parent3id=26
28 augusti, 2009 kl. 11:09 #46239gubel
DeltagareVad säger ni, 300hk gått 7K mil.
Kommer den att hålla på en bana eller är det för optimiskt?
28 augusti, 2009 kl. 11:28 #46226Strat
DeltagareDet är egentligen viktigare att titta på max vridmoment. Toppeffekten ligger ofta på höga varv där vridet är ganska lågt. (Effekt = vridmoment * varv). Som jag skrivit tidigare går det att mappa en bil med hög maxeffekt men inte så mycket maxvrid, vilket man kanske vill om lådan är den svaga länken.
Det som är kul och användbart dock, är ett brett register 🙂
28 augusti, 2009 kl. 11:50 #46240gubel
DeltagareDet är egentligen viktigare att titta på max vridmoment. Toppeffekten ligger ofta på höga varv där vridet är ganska lågt. (Effekt = vridmoment * varv). Som jag skrivit tidigare går det att mappa en bil med hög maxeffekt men inte så mycket maxvrid, vilket man kanske vill om lådan är den svaga länken.Det som är kul och användbart dock, är ett brett register 🙂
Jag förstår, den har 300hk / 400 nm vilket är en hel del. Vet inte vart den är mappad och till vilket vrid.
Vad kostar det att mappa om bilen?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.