Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1688
    gubel
    Deltagare

      Funderar på att köpa in en banbil men är inte säker på skillnaden mellan en 03 WRX och en WRX STI…

      Vad är det för skillnaden på motor och väghållning? Är det värt extra pengarna eller bättra att montera extra på en WRX?

      #46227
      Janne248
      Deltagare

        Sök! Detta har avhandlsts massa gånger.
        Men jag skulle nog säga att STi är en bättre bas att bygga på.

        Växelåda – 6vxl stark låda i STi
        Bromasar – Bra Brembo bromsar orginal på STi
        Motor – Smidda detaljer på STi samt högre effekt orginal

        etc etc etc

        #46235
        gubel
        Deltagare

          Har sökt men hittar inget konkrett.. Skulle vilja se en list på exakta skillnaderna..

          Det skiljer ju 70 tusen mellan en wrx och STI så frågan är inte om jag får en bra bil genom att göra en del av jobbet själv?

          Någon lista på ändringar ?

          #46228
          Janne248
          Deltagare

            Vad planerar du att göra?
            Hur många HK/Nm? (För att se om en WRX låda/motor pallar eller inte…..)
            Väghållningen …. ja, STi har väl lite bättre dämpare etc, men skall du gör en herrejösses banbil får du byta allt på båda bilarna iaf.

            Men måste iaf hålla på att STi är en mycket bättre bas att bygga på, men rätt saker i motorn och rätt växellåda samt rätt bromsar som räcker långt, mycket längre än WRX bromsar…

            #46230
            Kvarnis
            Deltagare

              Bara STI lådan i sig är värd ~25K-30, men ett konvertering kitt från någon skrot går lös på +30k+frakt

              #46236
              gubel
              Deltagare

                Jag har tittat på en WRX som är trimmad och har samma bromsar och dämpare som en STI.

                Jag är ute efter 300-330hk inte mer. Klarar växellådan det och vad är det mer som skiljer sig om jag ändå skall byta coilover os.v…?

                #46231
                Kvarnis
                Deltagare

                  Jag har tittat på en WRX som är trimmad och har samma bromsar och dämpare som en STI.Jag är ute efter 300-330hk inte mer. Klarar växellådan det och vad är det mer som skiljer sig om jag ändå skall byta coilover os.v…?

                  Hm, om du är nöjd med 300-350, är igentligen en STI bättre, då lådan håller.

                  Vilka årsmodeller har du tittat på?

                  Lådan blev bättre på newage wrx, den håller väl ok om du vårdar den ..frågan är hur tdiagre ägare gjort…

                  Om det är raktfram race så rasar den för lr senare.

                  Motorn på en sti är starkare bla, men visst en wrx för rätt pengar är inte fel det helller.

                  #46237
                  gubel
                  Deltagare

                    Hm, om du är nöjd med 300-350, är igentligen en STI bättre, då lådan håller.Vilka årsmodeller har du tittat på?Lådan blev bättre på newage wrx, den håller väl ok om du vårdar den ..frågan är hur tdiagre ägare gjort…Om det är raktfram race så rasar den för lr senare.Motorn på en sti är starkare bla, men visst en wrx för rätt pengar är inte fel det helller.

                    Starkare motor , menar du att den är större och kommer klara mer trimm eller att den producerar mer hk ?

                    Jag tittar på en 2003 och vill veta ifall WRX och STI har samma motor, dv.s 2.0 eller har sti en 2.5a?

                    Hörde även att det finns bättre lådor för 15k som är bättre än STI ifall den skulle rasa.. stämmer det?

                    #46241
                    NickeH
                    Deltagare

                      Hm, om du är nöjd med 300-350, är igentligen en STI bättre, då lådan håller.Vilka årsmodeller har du tittat på?Lådan blev bättre på newage wrx, den håller väl ok om du vårdar den ..frågan är hur tdiagre ägare gjort…Om det är raktfram race så rasar den för lr senare.Motorn på en sti är starkare bla, men visst en wrx för rätt pengar är inte fel det helller.

                      Starkare motor , menar du att den är större och kommer klara mer trimm eller att den producerar mer hk ?Jag tittar på en 2003 och vill veta ifall WRX och STI har samma motor, dv.s 2.0 eller har sti en 2.5a?Hörde även att det finns bättre lådor för 15k som är bättre än STI ifall den skulle rasa.. stämmer det?

                      WRX 2003-2005 2.0 liter ca 220 Hk 5vxl samma hållbarhet som i GT:n
                      WRX 2006-> 2.5 liter ca 230 Hk lite tåligare låda.

                      STI 2003-2005 2.0 liter 265 hk 6vxl låda med ecutec ca 340hk se JRMracing.se
                      STI 2006-2007 2.5 liter 280 hk 6vxl låda med ecutec ca 360hk JRM-racing.se
                      STI 2008-> 2.5 liter 300 hk 6vxl låda

                      STI:n har mer effekt och klarar mer trim då den har smidda komponenter bla och större turbo/IC mkt bättre låda, bromsar osv.

                      ska du trimma en wrx över 300hk är det lika bra att köpa en STI ur alla perspektiv framför allt ekonomiskt. ska du sälja bilen får du aldrig lika mycket för en hårdtrimmad wrx som för en lättare trimmad STI.

                      på lådfronten hittar du inget billigare alternativ än en STI 6vxl, de ligger på runt 30000kr

                      #46232
                      Kvarnis
                      Deltagare

                        Motorerna i en STI kan man plocka ur mer effekt ur innan den går sönder.

                        Det som är lite tråkigt är att 2.5l motorerna har totalt kassa orginal kolvar.

                        Det är helt upp till en själv vad man vill köpa, kan man skruva har/lr har tilgång till garage kan en lätt trimmad wrx var ett bra alt.

                        #46242
                        ernie4x4
                        Deltagare

                          Ska du bara ha den o åka bana med så spelar de ju mindre roll på vilken sida ratten sitter. Från 90-95k så får du en 03 sti i england o då blir de ju mer pengar över till väghållning o annat kul 🙂

                          Kanske en sti spec c 03 för 160k :9

                          #46238
                          gubel
                          Deltagare

                            Sa den stora nackdelen med en WRX 03a verkar vara vaxelladan. Men det maste finnas ett billigt och enkelt sett att starka orginalladarna ?

                            Vad tror ni om det har ? Finns det att kopa har ?

                            http://www.ppgearbox.com.au/page.asp?parentid=3&parent2id=14&parent3id=26

                            #46239
                            gubel
                            Deltagare

                              Vad säger ni, 300hk gått 7K mil.

                              Kommer den att hålla på en bana eller är det för optimiskt?

                              #46226
                              Strat
                              Deltagare

                                Det är egentligen viktigare att titta på max vridmoment. Toppeffekten ligger ofta på höga varv där vridet är ganska lågt. (Effekt = vridmoment * varv). Som jag skrivit tidigare går det att mappa en bil med hög maxeffekt men inte så mycket maxvrid, vilket man kanske vill om lådan är den svaga länken.

                                Det som är kul och användbart dock, är ett brett register 🙂

                                #46240
                                gubel
                                Deltagare

                                  Det är egentligen viktigare att titta på max vridmoment. Toppeffekten ligger ofta på höga varv där vridet är ganska lågt. (Effekt = vridmoment * varv). Som jag skrivit tidigare går det att mappa en bil med hög maxeffekt men inte så mycket maxvrid, vilket man kanske vill om lådan är den svaga länken.Det som är kul och användbart dock, är ett brett register 🙂

                                  Jag förstår, den har 300hk / 400 nm vilket är en hel del. Vet inte vart den är mappad och till vilket vrid.

                                  Vad kostar det att mappa om bilen?

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.