- Detta ämne har 23 svar, 1,992 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 3 månader sedan av Rotchen.
-
FörfattareInlägg
-
16 april, 2002 kl. 07:53 #1833SubbaristDeltagare
Fan vad det brukar lukta bränt när man parkerar bilen efter att ha varit ute och kört… kan det var kopplingen som börjar gå åt helvete? bilen brukar hacka till när man drar iväg med 1:ans växel… men inte sen när man växlar upp den högre i högre växlar då går det som en dans…
________________________________________________________________________________
Ingen kurva är för tvär och nästa rödljus bör lysa rött, Subbarisst javisst
——-PID——-
________________________________________________________________________________16 april, 2002 kl. 12:56 #47124AquilaDeltagareLAST EDITED ON Apr-16-02 AT 10:13PM (GMT)
Jag vet att det brukar lukta bränt när jag vart ute och kört, men bara när man lekt, även på snö(jag har inte brännt däck mao).
Men detta är på båda våra bilar, Ford Mondeo(kombi) och Saab 9000, Saaben är en 88 och forden tio år yngre(98, för er som inte orkar, eller kan räkna), så det är inte nån grej som finns på nån viss årsmodell. Brorsan säger att det är kopplingen, jag tror att det har en fysikalisk förklaring: motorn blir mycket varmare när man leker och då är det nån del som blir mer upphettad än normalt(iofs vet jag inte hur du kör…). Kopplingen kan ju t ex bli lite varmare än vanligt och det det som luktar.(Sanning med modifikation, kopplingen mår inte bra av trycket som bildas att ett högt varvtal och den slirar=> värme). Urtrampningslagret tar stryk oxå. Farligt blir det om det alltid luktar bränt efter man kört…
Att den hackar på ettan, kan det var att kuggarna inte riktigt är i fas med varandra?BTW hur går det med nätgallrena? Har dom kommit på plats än?
Aquila Without Wheels
16 april, 2002 kl. 19:23 #47116doubleosevenDeltagareLAST EDITED ON Apr-16-02 AT 09:23PM (GMT)
Jag har hört att det är för att bilen är kall som den tuggar/hackor på 1:ans växel, så är det på min oxå! Men om man gasar (vilket man inte ska göra med kall bil ;)) och slirar lite koppling skall det tydligen gå över. Annars försvinner det när den bli varm, på min bil iaf!RiB
16 april, 2002 kl. 20:03 #47123EvildeadDeltagareHade för mig att bromsarna vill osa efter aktiv körning?
-Chrille
17 april, 2002 kl. 06:42 #47117SubbaristDeltagareNätgallret är på nu! men saaatan vad jag bråkade med front spoilern innan jag fick av den… bilder kommer snart måste få tag på en digitalkamera först också…
________________________________________________________________________________
Ingen kurva är för tvär och nästa rödljus bör lysa rött, Subbarisst javisst
——-PID——-
________________________________________________________________________________17 april, 2002 kl. 13:43 #47125AquilaDeltagare>
>Nätgallret är på nu! men saaatan vad jag bråkade med front spoilern
>innan jag fick av den… bilder kommer snart måste få tag på en
>digitalkamera först också…
>________________________________________________________________________________
>Ingen kurva är för tvär och nästa rödljus bör lysa rött, Subbarisst
>javisst
>——-PID——-
>________________________________________________________________________________Bor du i sthlm så kan jag hjälpa dig=)
Allt för att åka subba!:P
Aquila Without Wheels17 april, 2002 kl. 14:36 #47118SubbaristDeltagareJa jag bor i TOKHOLM i masmo vid Vårby Gård… skicka ett mail så får vi se vad vi kan göra… rlk@conferator.se
________________________________________________________________________________
Ingen kurva är för tvär och nästa rödljus bör lysa rött, Subbarisst javisst
——-PID——-
________________________________________________________________________________1 december, 2003 kl. 07:19 #47126MotinDeltagareMin bil luktar fanimej bränt oavsett man har kört hårt eller ej.. har jag kört längre sträckor så luktar det.. lukten kommer från baksätet.. ja bakdelen av bilen.
Vad kan det vara.. börjar bli riktigt orolig nu…
1 december, 2003 kl. 07:31 #47119SubbaristDeltagareFolk som blir livrädda pga. din körning kanske 😀
1 december, 2003 kl. 07:35 #47113SVARTENDeltagareFör att vara på säkra sidan angående kopplingen, stämpla kopplingen på 5:an i motorvägsfart. Inte i nedförstbacke;) hellre i en uppförsbacke….
Lycka till.
/Christian
1 december, 2003 kl. 08:02 #47110sykeBlockeradJag brukar ha problem att få i växlar (från 2:an till 1:an) när det är kallt. Annars brukar det inte lukta överdrivet bränt när man kör hårt.
1 december, 2003 kl. 08:07 #47131NiklasDeltagareÄr väl lite svårt att lägga i 2an till 1an på alla bilar om man inte typ står still.
1 december, 2003 kl. 08:21 #47111sykeBlockeradMjo, fast det är lite lättare när bilen är varm. Kanske är växellådsoljan som behöver bli lite varm eller nått.
Undra ifall jag ska kapa tråden lite och fråga om “dunkningarna” när jag backar med fullt rattutslag och bilen är kall?
1 december, 2003 kl. 08:22 #47132NiklasDeltagareEller så skapar du en ny, det är inte så jobbigt. 🙂
1 december, 2003 kl. 09:27 #47114hogmarkDeltagareSyke: Kan ju bero på att ettan är osynkad 😉
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.