Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1833
    Subbarist
    Deltagare

      Fan vad det brukar lukta bränt när man parkerar bilen efter att ha varit ute och kört… kan det var kopplingen som börjar gå åt helvete? bilen brukar hacka till när man drar iväg med 1:ans växel… men inte sen när man växlar upp den högre i högre växlar då går det som en dans…
      ________________________________________________________________________________
      Ingen kurva är för tvär och nästa rödljus bör lysa rött, Subbarisst javisst
      ——-PID——-
      ________________________________________________________________________________

      #47124
      Aquila
      Deltagare

        LAST EDITED ON Apr-16-02 AT 10:13PM (GMT)
        Jag vet att det brukar lukta bränt när jag vart ute och kört, men bara när man lekt, även på snö(jag har inte brännt däck mao).
        Men detta är på båda våra bilar, Ford Mondeo(kombi) och Saab 9000, Saaben är en 88 och forden tio år yngre(98, för er som inte orkar, eller kan räkna), så det är inte nån grej som finns på nån viss årsmodell. Brorsan säger att det är kopplingen, jag tror att det har en fysikalisk förklaring: motorn blir mycket varmare när man leker och då är det nån del som blir mer upphettad än normalt(iofs vet jag inte hur du kör…). Kopplingen kan ju t ex bli lite varmare än vanligt och det det som luktar.(Sanning med modifikation, kopplingen mår inte bra av trycket som bildas att ett högt varvtal och den slirar=> värme). Urtrampningslagret tar stryk oxå. Farligt blir det om det alltid luktar bränt efter man kört…
        Att den hackar på ettan, kan det var att kuggarna inte riktigt är i fas med varandra?

        BTW hur går det med nätgallrena? Har dom kommit på plats än?

        Aquila Without Wheels

        #47116
        doubleoseven
        Deltagare

          LAST EDITED ON Apr-16-02 AT 09:23PM (GMT)
          Jag har hört att det är för att bilen är kall som den tuggar/hackor på 1:ans växel, så är det på min oxå! Men om man gasar (vilket man inte ska göra med kall bil ;)) och slirar lite koppling skall det tydligen gå över. Annars försvinner det när den bli varm, på min bil iaf!

          RiB

          #47123
          Evildead
          Deltagare

            Hade för mig att bromsarna vill osa efter aktiv körning?

            -Chrille

            #47117
            Subbarist
            Deltagare

              Nätgallret är på nu! men saaatan vad jag bråkade med front spoilern innan jag fick av den… bilder kommer snart måste få tag på en digitalkamera först också…
              ________________________________________________________________________________
              Ingen kurva är för tvär och nästa rödljus bör lysa rött, Subbarisst javisst
              ——-PID——-
              ________________________________________________________________________________

              #47125
              Aquila
              Deltagare

                >
                >Nätgallret är på nu! men saaatan vad jag bråkade med front spoilern
                >innan jag fick av den… bilder kommer snart måste få tag på en
                >digitalkamera först också…
                >________________________________________________________________________________
                >Ingen kurva är för tvär och nästa rödljus bör lysa rött, Subbarisst
                >javisst
                >——-PID——-
                >________________________________________________________________________________

                Bor du i sthlm så kan jag hjälpa dig=)
                Allt för att åka subba!:P
                Aquila Without Wheels

                #47118
                Subbarist
                Deltagare

                  Ja jag bor i TOKHOLM i masmo vid Vårby Gård… skicka ett mail så får vi se vad vi kan göra… rlk@conferator.se
                  ________________________________________________________________________________
                  Ingen kurva är för tvär och nästa rödljus bör lysa rött, Subbarisst javisst
                  ——-PID——-
                  ________________________________________________________________________________

                  #47126
                  Motin
                  Deltagare

                    Min bil luktar fanimej bränt oavsett man har kört hårt eller ej.. har jag kört längre sträckor så luktar det.. lukten kommer från baksätet.. ja bakdelen av bilen.

                    Vad kan det vara.. börjar bli riktigt orolig nu…

                    #47119
                    Subbarist
                    Deltagare

                      Folk som blir livrädda pga. din körning kanske 😀

                      #47113
                      SVARTEN
                      Deltagare

                        För att vara på säkra sidan angående kopplingen, stämpla kopplingen på 5:an i motorvägsfart. Inte i nedförstbacke;) hellre i en uppförsbacke….

                        Lycka till.

                        /Christian

                        #47110
                        syke
                        Deltagare

                          Jag brukar ha problem att få i växlar (från 2:an till 1:an) när det är kallt. Annars brukar det inte lukta överdrivet bränt när man kör hårt.

                          #47131
                          Niklas
                          Deltagare

                            Är väl lite svårt att lägga i 2an till 1an på alla bilar om man inte typ står still.

                            #47111
                            syke
                            Deltagare

                              Mjo, fast det är lite lättare när bilen är varm. Kanske är växellådsoljan som behöver bli lite varm eller nått.

                              Undra ifall jag ska kapa tråden lite och fråga om “dunkningarna” när jag backar med fullt rattutslag och bilen är kall?

                              #47132
                              Niklas
                              Deltagare

                                Eller så skapar du en ny, det är inte så jobbigt. 🙂

                                #47114
                                hogmark
                                Deltagare

                                  Syke: Kan ju bero på att ettan är osynkad 😉

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.