› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Smånödig
- Detta ämne har 16 svar, 1,334 deltagare, och uppdaterades senast för 21 år, 9 månader sedan av
Arvid.
-
FörfattareInlägg
-
9 februari, 2003 kl. 20:43 #2040
Arvid
DeltagareHar haft lite problem med att 5:an hoppar ur.
Nu under helgen blev det värre samt att backen är både svår att få i och ur.
Vågar inte köra på 5:an mer och ger fan i att backa.
Kan bara höra kommentaren från verkstan imorrn när jag ringer……
jaha du har varit på rally ja…../ångest-@rvid
9 februari, 2003 kl. 21:34 #48791SecretAgentMan
DeltagareDet låter som det klassiska ”lös-mutter-i-lådan-problemet”. IM vet om problemet, och säkerligen verkstaden med.
Min rekommendation är att inte köra bilen mer än nödvändigt och prata med Subaru.
/J
Subaru – The Beauty of All Wheel Drive
Banträffsansvarig SSI
12,7@177 – Gelleråsen 1.21 – under 1.20 2003?10 februari, 2003 kl. 19:01 #48803subarujohan
DeltagareMåste passa på att fråga om det är
fler än bara jag som har problem att
få i backen eller har jag problem främför mig???????/Subarujohan
10 februari, 2003 kl. 19:08 #48805honkster
DeltagareSubarujohan:
Hur långt har din bil gått?
————————————–
-HonKster- Blå My99 Kombi@Årehttp://www.impreza.nu/ssi2/gallery/view_album.php?set_albumName=ssi556
10 februari, 2003 kl. 19:31 #48792SecretAgentMan
DeltagareBacken är dryg av konstruktionen – det skall vara så.
Släpp upp kopplingen i friläge och låt axlarna snurra lite – prova igen skall du se att det går lättare.🙂
/J
Subaru – The Beauty of All Wheel Drive
Banträffsansvarig SSI
12,7@177 – Gelleråsen 1.21 – under 1.20 2003?10 februari, 2003 kl. 20:02 #48806Snart_subba
Deltagare>Backen är dryg av konstruktionen – det skall vara så.
>Släpp upp kopplingen i friläge och låt axlarna snurra lite – prova
>igen skall du se att det går lättare.
>
>:)
>
>/JLåter som en precis beskrivning av min back 😉
———————————–
Kan göra ett komplett rostskydd på en Subaru Impreza för 3000:-
Prudukten heter Noxudol och är samma medel som Volvo o Saab andvänder från fabrik. Intresserade? Mejla!
———————————–11 februari, 2003 kl. 18:23 #48804subarujohan
DeltagareDen har gått 6700 mil
hoppas inte det är på gång att byta låda:(
Kanske ett vanligt problem? (Hoppas)/Subarujohan
12 februari, 2003 kl. 07:47 #48793SecretAgentMan
DeltagareLäs mitt inlägg igen – och slappna av Johan. 😉
Jag har inte kört en Impreza där backen INTE varit dryg att få i – Silverpilen har varit så sedan den var ny.Som de säger i England – They all do that Sir.
/J
Banträffsansvarig SSI
Stolt ägare till Silverpilen12 februari, 2003 kl. 10:21 #48798Imp
Deltagarebacken brukar väll inte vara synkad med rästen av bilen? men tat lungt jämfört med vår rallybil är backen på imprezan en gydomlighet:) å andra sidan rasar vår rally låda om man växlar vid fel tilfälle :p
18 februari, 2003 kl. 16:08 #48799Arvid
DeltagareDu hade halvrätt Jerry!
Nu är muttern dragen, å då försvann problemet med 5:an…btw vilken skillnad det blev om man tittar på växelspaken med femman i och gasar och sen släpper så rör den sig inte nått fram och tillbaks, tidigare kunde man tydligt se hur den rörde sig.
Det trista är att backen är lika jävlig än…..hoppas att det inte har med att femman hoppat ur och skadat nån synk eller nåt.
Ska kolla lite mer på växelförare ikväll…..
/@rvid
18 februari, 2003 kl. 20:01 #48794SecretAgentMan
DeltagareJag skulle säga att det är högst osannorlikt att backen skulle vara skadad pga att 5:an satt lite löst. 🙂
/J – som meckat MASSOR med låda senaste tiden 😉
Banträffsansvarig SSI
Stolt ägare till Silverpilen18 februari, 2003 kl. 20:06 #48795SecretAgentMan
DeltagareLAST EDITED ON Feb-18-03 AT 09:09PM (GMT)
5:an sitter nämligen ”utanför” 1-4:an och backen, tillsammans med fördelningslådan..axeln rör sig inte, så backen har varit opåverkad av att paketet med 5:an rörde sig.Kika på den här bilden:
http://jerry.impreza.nu/data/gearbox%20001small.JPG
5:an sitter längst till vänster, backdrevet är det smala rakskurna bredvid ettan till höger.
Det som rört sig är det sista paketet med 5:ans drev, och synkring med tillhörande hub (på den övre axeln).Resten kommer ingenstans då lagret mellan 5:an och resten är pressat på plats.
/J
Banträffsansvarig SSI
Stolt ägare till Silverpilen19 februari, 2003 kl. 18:05 #48800Arvid
DeltagareNice SAM du ä ju kungen alltså 🙂
Bra bild det där du…..suttit å glott på den hela dagen typ hehe…..
Kollar man 5:ans drev fattar man ju direkt varför den hoppade ur vid
motorbroms eller rättare sagt hjulfriktion å ingen motorbelastning.1:an ä ju riktig maffig!
Undras om lådan varit 4-växlad från början åsså byggt på 5:an senare….
Har du nån bild bakifrån på lådan så man kan se om 5:ans drev mm kunnat skada växelföraren till backen?
/@rvid
19 februari, 2003 kl. 18:14 #48796SecretAgentMan
DeltagareJag har dåligt med bilder från det hållet – det jag kan tänka mig har hänt iofs är att den lösa 5:an lagt last på backdreven via synkhubben.
Dreven har då gått emot varandra och skadats en smula (de är osynkade, så man flyttar ett litet fristående drev mellan de 2 smala rakskurna (för att ”vända” på drivningen).Det är den enda teoretiska möjligheten såvitt jag ser det som hobbymeck.
Kan du få verkstaden att kika på det under garanti (det är ett solklart fall egentligen) så låt dem göra det.
Är det bortom all räddning blir det ett par nya drev, och en ny ingående axel – går det att få i växeln så räcker det säkert med lite filning på kuggarna (om de är händiga dvs).
🙂
/J
Banträffsansvarig SSI
Stolt ägare till Silverpilen19 februari, 2003 kl. 18:16 #48797SecretAgentMan
DeltagareLAST EDITED ON Feb-19-03 AT 07:17PM (GMT)
Bara för att förtydliga – lådan på bilden är min nya från Lateral Performance/ PAR Engineering.Men den fungerar precis som standard, dreven är lite annorlunda bara. 😉
/J
Banträffsansvarig SSI
Stolt ägare till Silverpilen -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.