SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Smånödig

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2040
    Arvid
    Deltagare

    Har haft lite problem med att 5:an hoppar ur.
    Nu under helgen blev det värre samt att backen är både svår att få i och ur.
    Vågar inte köra på 5:an mer och ger fan i att backa.
    Kan bara höra kommentaren från verkstan imorrn när jag ringer……
    jaha du har varit på rally ja…..

    /ångest-@rvid

    #48791
    SecretAgentMan
    Deltagare

    Det låter som det klassiska “lös-mutter-i-lådan-problemet”. IM vet om problemet, och säkerligen verkstaden med.

    Min rekommendation är att inte köra bilen mer än nödvändigt och prata med Subaru.

    /J

    Subaru – The Beauty of All Wheel Drive
    Banträffsansvarig SSI
    12,7@177 – Gelleråsen 1.21 – under 1.20 2003?

    #48803
    subarujohan
    Deltagare

    Måste passa på att fråga om det är
    fler än bara jag som har problem att
    få i backen eller har jag problem främför mig???????

    /Subarujohan

    #48805
    honkster
    Deltagare

    Subarujohan:

    Hur långt har din bil gått?

    ————————————–
    -HonKster- Blå My99 Kombi@Åre

    http://www.impreza.nu/ssi2/gallery/view_album.php?set_albumName=ssi556

    #48792
    SecretAgentMan
    Deltagare

    Backen är dryg av konstruktionen – det skall vara så.
    Släpp upp kopplingen i friläge och låt axlarna snurra lite – prova igen skall du se att det går lättare.

    🙂

    /J

    Subaru – The Beauty of All Wheel Drive
    Banträffsansvarig SSI
    12,7@177 – Gelleråsen 1.21 – under 1.20 2003?

    #48806
    Snart_subba
    Deltagare

    >Backen är dryg av konstruktionen – det skall vara så.
    >Släpp upp kopplingen i friläge och låt axlarna snurra lite – prova
    >igen skall du se att det går lättare.
    >
    >:)
    >
    >/J

    Låter som en precis beskrivning av min back 😉

    ———————————–
    Kan göra ett komplett rostskydd på en Subaru Impreza för 3000:-
    Prudukten heter Noxudol och är samma medel som Volvo o Saab andvänder från fabrik. Intresserade? Mejla!
    ———————————–

    #48804
    subarujohan
    Deltagare

    Den har gått 6700 mil
    hoppas inte det är på gång att byta låda:(
    Kanske ett vanligt problem? (Hoppas)

    /Subarujohan

    #48793
    SecretAgentMan
    Deltagare

    Läs mitt inlägg igen – och slappna av Johan. 😉
    Jag har inte kört en Impreza där backen INTE varit dryg att få i – Silverpilen har varit så sedan den var ny.

    Som de säger i England – They all do that Sir.

    /J

    Banträffsansvarig SSI
    Stolt ägare till Silverpilen

    #48798
    Imp
    Deltagare

    backen brukar väll inte vara synkad med rästen av bilen? men tat lungt jämfört med vår rallybil är backen på imprezan en gydomlighet:) å andra sidan rasar vår rally låda om man växlar vid fel tilfälle :p

    #48799
    Arvid
    Deltagare

    Du hade halvrätt Jerry!

    Nu är muttern dragen, å då försvann problemet med 5:an…btw vilken skillnad det blev om man tittar på växelspaken med femman i och gasar och sen släpper så rör den sig inte nått fram och tillbaks, tidigare kunde man tydligt se hur den rörde sig.

    Det trista är att backen är lika jävlig än…..hoppas att det inte har med att femman hoppat ur och skadat nån synk eller nåt.

    Ska kolla lite mer på växelförare ikväll…..

    /@rvid

    #48794
    SecretAgentMan
    Deltagare

    Jag skulle säga att det är högst osannorlikt att backen skulle vara skadad pga att 5:an satt lite löst. 🙂

    /J – som meckat MASSOR med låda senaste tiden 😉

    Banträffsansvarig SSI
    Stolt ägare till Silverpilen

    #48795
    SecretAgentMan
    Deltagare

    LAST EDITED ON Feb-18-03 AT 09:09PM (GMT)
    5:an sitter nämligen “utanför” 1-4:an och backen, tillsammans med fördelningslådan..axeln rör sig inte, så backen har varit opåverkad av att paketet med 5:an rörde sig.

    Kika på den här bilden:

    http://jerry.impreza.nu/data/gearbox%20001small.JPG

    5:an sitter längst till vänster, backdrevet är det smala rakskurna bredvid ettan till höger.
    Det som rört sig är det sista paketet med 5:ans drev, och synkring med tillhörande hub (på den övre axeln).

    Resten kommer ingenstans då lagret mellan 5:an och resten är pressat på plats.

    /J

    Banträffsansvarig SSI
    Stolt ägare till Silverpilen

    #48800
    Arvid
    Deltagare

    Nice SAM du ä ju kungen alltså 🙂

    Bra bild det där du…..suttit å glott på den hela dagen typ hehe…..

    Kollar man 5:ans drev fattar man ju direkt varför den hoppade ur vid
    motorbroms eller rättare sagt hjulfriktion å ingen motorbelastning.

    1:an ä ju riktig maffig!

    Undras om lådan varit 4-växlad från början åsså byggt på 5:an senare….

    Har du nån bild bakifrån på lådan så man kan se om 5:ans drev mm kunnat skada växelföraren till backen?

    /@rvid

    #48796
    SecretAgentMan
    Deltagare

    Jag har dåligt med bilder från det hållet – det jag kan tänka mig har hänt iofs är att den lösa 5:an lagt last på backdreven via synkhubben.
    Dreven har då gått emot varandra och skadats en smula (de är osynkade, så man flyttar ett litet fristående drev mellan de 2 smala rakskurna (för att “vända” på drivningen).

    Det är den enda teoretiska möjligheten såvitt jag ser det som hobbymeck.

    Kan du få verkstaden att kika på det under garanti (det är ett solklart fall egentligen) så låt dem göra det.

    Är det bortom all räddning blir det ett par nya drev, och en ny ingående axel – går det att få i växeln så räcker det säkert med lite filning på kuggarna (om de är händiga dvs).

    🙂

    /J

    Banträffsansvarig SSI
    Stolt ägare till Silverpilen

    #48797
    SecretAgentMan
    Deltagare

    LAST EDITED ON Feb-19-03 AT 07:17PM (GMT)
    Bara för att förtydliga – lådan på bilden är min nya från Lateral Performance/ PAR Engineering.

    Men den fungerar precis som standard, dreven är lite annorlunda bara. 😉

    /J

    Banträffsansvarig SSI
    Stolt ägare till Silverpilen

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.