SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor kopplings problem

  • Detta ämne har 21 svar, 1,679 deltagare, och uppdaterades senast för 21 år sedan av ExOrdis.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2048
    griml0ck
    Deltagare

      🙁

      Jag har fått skumma problem med kopplingen. Verkar som nånting äter upp den?
      Den slirar inte men varje dag tar den bara högre o högre upp. Enda form av körning jag utövar är fram o tebax från stan/konsum (30-50 vägar).

      Pratade med en subaru verkstad och dom säger att om bilen har gått över 2000 mil kan man inte göra garanti ärende av kopplingen (min har gått 3600 nu).

      En polare till mig som haft slirande koppling sa hans levde i 700 mil efter att den började slira och min har inte ens börjat slira än så den borde väl hålla ett bra tag till men den tar ju så otroligt högt upp.

      Nu sist jag körde (igår) så kändes de som att de inte var något motstånd alls när man kopplade.
      Subaru verkstan sa att ett kopplingsbyte går på 11.000 kr + mer om eventuella packningar måste bytas också. Finns de ingen billigare lösning? Alternativt göra nått så de blir en garanti grej av de hela för de är ju verkligen inte normal.

      Kan inte hitta nått fel i min kör stil som skulle kunnat påverka de (jag snarare tänker ständigt på hur jag behandlar koppling/växellåda och har gjort de ändå sedan jag köpte bilen) och jag har svårt att tro att det är tidigare ägares fel.

      Hjälp mottages varmt!

      http://www.student.hig.se/~kp01jvm/pics/imprezaGT-mini.jpg The red Shagaru Impreza of Gefle
      http://fullspeed.to/shagaru

      #48896
      griml0ck
      Deltagare

        Ska snacka med Subaru imorn. Och kopplingen slirar som sagt inte alls på någon växel. Men det känns ju som att den äts upp eftersom den blir kortare och kortare. Men enligt Verkstan skulle ett kopplings byte gå på 11k.
        Är det inte andra i klubben som gjort ett kopplings byte, vad fick ni i så fall betala?

        http://www.student.hig.se/~kp01jvm/pics/imprezaGT-mini.jpg The red Shagaru Impreza of Gefle
        http://fullspeed.to/shagaru

        #48894
        dlehtihet
        Deltagare

          11000 låter saftigt. När jag var inne och snackade med verkstan (Bromma Bil & Motor) ang. koppling så rekommenderade de en AP för 7900 kronor + jobb. Ska hålla bättre än orginal men ändå vara skonsam för växellådan. Finns säkert billigare alternativ också.

          M v h

          Danne

          #48890
          hogmark
          Deltagare

            Tja grimmis !

            Har du kollat hydraliken mellan huvudkopplingscylindern och slavcylindern ?
            Kan det vara så att oljan sakta runnit ur, eller packningarna i huvudkopplingscylindern börjar ge upp ?
            Det kostar ju iaf så gott som 0kr att kolla ! Fast det är ju grejor som ofta går sönder pga slitage och inte på nyare bilar !

            /Hogis

            #48897
            griml0ck
            Deltagare

              Känns inte så farligt nu troligen för jag vant mig vid den trots att den tar så högt upp. Men nu har jag istället fått ett trevligt vibrations ljud precis när man passerar 2.500 varv. Låter typ som att en skruv har lossnat och vibrerar. Kan vara nått annat oxo. Jag är otursförföljd .slut 🙁

              http://www.student.hig.se/~kp01jvm/pics/imprezaGT-mini.jpg The red Shagaru Impreza of Gefle
              http://fullspeed.to/shagaru

              #48886
              LegacyLarsa
              Keymaster

                Åk in på någon ”förstör det själv hall” och hissa upp bilen kolla hur det ser ut.

                /Larsa -som kör med pallbockar.. 😉

                #48898
                griml0ck
                Deltagare

                  Ljudet låter som det är nått som vibrerar inne i kupén. Kan ju vara vilken skruv som helst. Fast jag skulle gissa på att de kan var nånting han som satte dit larmet inte satte tillbaka ordentligt. Min larm installation gick inte helt felfri. Fick problem med att lampan för att dörrarna är öppna halv lyser hela tiden! även om bilen är avstängd. For tillbaka till han så var han o pillade lite så försvann det. Nu är det tillbaka igen. Det är så kul med små problem hela tiden!

                  http://www.student.hig.se/~kp01jvm/pics/imprezaGT-mini.jpg The red Shagaru Impreza of Gefle
                  http://fullspeed.to/shagaru

                  #48905
                  Wanderer
                  Deltagare

                    Sådant fel hade jag också att dörrlampan glappade lite fast i mitt fall berodde det på att sensorn till skuffen inte fick riktig kontakt.
                    Så man får trycka igen skuffen lite extra när öppnade luckan 🙂

                    Så det är nog bara någon dörr eller huv/skuff som inte är riktigt stängd.
                    Skadar ju inte att testa 🙂

                    /B

                    #48892
                    skytiskapilen
                    Deltagare

                      > Fick problem med att lampan
                      >för att dörrarna är öppna halv lyser hela tiden! även om bilen är
                      >avstängd. For tillbaka till han så var han o pillade lite så försvann
                      >det. Nu är det tillbaka igen. Det är så kul med små problem hela
                      >tiden!
                      >

                      En klassiker. Prova att sätta taklampan(eeee?) i mittenläget, alltså så att innerbelysningen är på när någon dörr är öppen, då bör den lilla röda slockna. Så funkar det på min ivarjefall:)

                      /Andreas
                      http://216.40.249.192/mysmilies/contrib/sarge/Tire_anim.gif
                      – RE 010? You bet! –

                      #48891
                      hogmark
                      Deltagare

                        Tja… trist med problem 🙁
                        Vad för typ av skrammel är det ?
                        Annars är turboskyddet en klassiker oxå 🙂
                        Låssnar det en skruv där så ligger plåten och vibrerar…
                        Gu kan testa genom att slå eller knacka med något på plåten, så hör du direkt.

                        /Hogis

                        #48899
                        griml0ck
                        Deltagare

                          Jag fick då lamp problemet i samband med larminstallationen men de kan ju varit för som ni sa att man öppnat huv/baklucka och så har de inte gått igen helt.

                          Vibrationsljud är väl svårt o beskriva, men jag ska kolla på de där med turboskyddet för det låter ju precis när turbon börjar ladda (2500 varv) sen blir det tyst (vibrerar i typ 1 sek).
                          Belastar man den väldigt lätt låter det ingenting. Däremot om man segdrar dvs börjar på låga varv (1000) o sätter plattan i mattan o väntar på att den ska passera 2500 då kan man inte missa de.
                          Har man stereon på hörs det inte så det är inte så högt ljud men smått irriterade om man kör utan stereon.

                          http://www.student.hig.se/~kp01jvm/pics/imprezaGT-mini.jpg The red Shagaru Impreza of Gefle
                          http://fullspeed.to/shagaru

                          #48906
                          Todos
                          Deltagare

                            Todos
                            Vilken årsmod har du?
                            Den Engelska Subaru FAQ listan beskriver ett problem med kopplingen
                            på vissa års-mod somm ett vibrationsljud vid vissa varv.
                            Generalagenten tog dom här problemen under garantitiden.

                            #48900
                            griml0ck
                            Deltagare

                              Min bil är en MY00. Har faktist inte sett någon koppling mellan vibrationen och kopplingen men tack för att du påpekar detta. Har varit till Subaru så fick dom provköra bilen. Meken där tyckte ljud (precis som jag oxo tycker) kommer alldeles bakom panalen. Typ som bakom mätarna.. fast lite lägre ned och lite till vänster. Har ju som sagt också fått en väldigt kort kopplingen på ingen tid alls vilket är väldigt underligt när bilen bara gått 3600 mil. Subaru sa direkt att det var larmet som måste ligga o vibrera. Eftersom ingenting skulle vibrera av sig själv utan nån måste pillat där (så klart). Så jag fick ingen hjälp av dom utan jag fick fixa de själv. Så jag for hem o monterade lös larmet o provade köra och ljudet var fortfarande kvar. Monterade på ett 6×4 slutrör idag oxo (som låter klockrent kan jag tillägga! :7). Under den monteringen var vi och slet i alla möjliga delar under bilen för att se om nånting satt löst men vi hittade inget. Inte i motorrummet heller. Så antingen är det nått som sitter löst bakom panelen eller så är det som du säger att det har något med kopplingen att göra. I alla fall efter att ha påpekat att ljudet fortfarande var kvar fast larmet var borta så ska dom ta o kolla på de nästa vecka. Har hört alla möjliga skräckhistorier hur jobbigt det varit för folk som haft konstiga ljud i bilen, men man får hoppas på de bästa.

                              http://www.student.hig.se/~kp01jvm/pics/imprezaGT-mini.jpg The red Shagaru Impreza of Gefle
                              http://fullspeed.to/shagaru
                              http://www.streetrace402.com

                              #48901
                              griml0ck
                              Deltagare

                                bajs på dig 😀 Har faktist bara kört konbana och isbana så de så! 😉

                                http://www.student.hig.se/~kp01jvm/pics/imprezaGT-mini.jpg The red Shagaru Impreza of Gefle
                                http://fullspeed.to/shagaru
                                http://www.streetrace402.com

                                #48902
                                griml0ck
                                Deltagare

                                  Åh gud så skönt dom hittade missljudet o fixade det. Nu kan man äntligen njuta av magnex röret till fullo 😀 Det var AC-röret som hade losnat lite och låg och vibrerade mot väggen mot kupén. Dom hittade även en lös relä-platta under instrumentbrädan.
                                  Har lärt mig o köra med kopplingen fast den tar lite högre och så länge den inte slirar är det ju inga problem.
                                  Är i princip bara en grej kvar o fixa nu o de är dörr lampan som halv lyser hela tiden. Har fått ny tid hos subaru för de nästa vecka. Dom trodde de kunde vara nått jord fel i nån dörr.

                                  http://www.student.hig.se/~kp01jvm/pics/imprezaGT-mini.jpg The red Shagaru Impreza of Gefle
                                  http://fullspeed.to/shagaru
                                  http://www.streetrace402.com

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.