- Detta ämne har 10 svar, 1,803 deltagare, och uppdaterades senast för 21 år, 9 månader sedan av OzO.
-
FörfattareInlägg
-
9 mars, 2003 kl. 17:56 #2077BanzaiiiDeltagare
LAST EDITED ON Mar-09-03 AT 06:58PM (GMT)
hej allesammansHar nu äntligen fått min nya snurra…. Kan knappt vänta tills man får åka och hälsa på Jocce nere i tokholm – då blir det grejer, men en liten fråga gnager mig:
När de mappar bilen brukar de ju köra rätt hårt. Ska man montera på turbon ett tag innan och köra in den. Hur länge då isf? När bilen var ny, fick man inte gasa speciellt hårt på 160 mil om jag inte minns helt fel, är det samma sak som gäller nu? Hur blir det med soppamängd vs luft nu när jag slänger dit en större snurra utan att optimera ECU:n? Finns det risk för att kolvarna rinner ut genom avgasrören eller hinner de kanske brinna upp i katten? 😀
Tacksam för alla reflektioner..
/Banzaiii – the antient master of cossie killing
PS. Man bugar och bockar för all hjälp man har fått med införskaffandet av ovannämnda aggregat. Alla hemliga och mindre hemliga parter bör kända sig berörda 😀
DS.9 mars, 2003 kl. 20:26 #49146KvarnisDeltagareSå länge du inte har en tok stor turbo och håller laddtrycket på en rimlig nivå så..kommer bilen bara att gå rikt.
MAF’n läser av luftmängden och pytsar in soppa så det finns.16.5psi är okej, att köra med om du har en VF turbo.
Sedan kommer laddluften att vara kallare än tidigare 😀
/Kvarnis
9 mars, 2003 kl. 22:30 #49150BanzaiiiDeltagareMen hur var det med inkörningen då? Är det nödvändigt?
Ska man investera i en bränsletrycksregulator eller rent av kasta in en mer potent soppapump? Det är en IHI VF22 jag skaffat mig. Med lite Tek3 så kommer nog den här sommaren att kännas rätt trevlig…. Då kanske det går lite bättre i Åmsele den här gången….10 mars, 2003 kl. 06:48 #49142SecretAgentManDeltagareKul att det blir bra… 😉
Soppapump OCH regulator rekommenderas, synd att du redan bytt turbo, eftersom det är nästintill omöjligt att byta regulatorn med turbon på plats. 😮
/J
Banträffsansvarig SSI
Stolt ägare till Silverpilen10 mars, 2003 kl. 10:05 #49147KvarnisDeltagarePrecis !! fixa soppapump omgående !! regulator är inte fel det heller.
Men det går att byta med turbon på plats…fast det är lite besvärligt./Kvarnis
10 mars, 2003 kl. 10:15 #49151BanzaiiiDeltagareTurbon ligger än så länge som prydnad på rumsbordet, så det e ingen fara där…
Vilken soppapump/regulator rekommenderas då? Är det nåt som nån har på lager till ett schysst pris, eller? 🙂10 mars, 2003 kl. 10:17 #49143SecretAgentManDeltagareMina skruvar som höll original regulator satt utav bara F*N, vi pratar slagmejsel för att få loss dem. 😮
Och vem f*n var det på linen som fick för sig att använda stjärnskruvar – må han brinna i h-vetet. 😀
/J
Banträffsansvarig SSI
Stolt ägare till Silverpilen10 mars, 2003 kl. 10:23 #49148KvarnisDeltagareJag visst var det kul :D….eller inte…:o
Jag använder bult nu alla fall 🙂/Kvarnis
10 mars, 2003 kl. 15:14 #49144SecretAgentManDeltagareFör att svara på huvudfrågan – jag har gett i stort sett fullt från start på de aggregat jag haft i Silverpilen. 🙂
Det är inget problem, var noga med oljebyten (ta gärna det samtidigt när ni byter turbo) och att låta den snurra ner lite efter att ni busat (avkylning).
/J
Banträffsansvarig SSI
Stolt ägare till Silverpilen10 mars, 2003 kl. 16:56 #49149KvarnisDeltagareOm du vill följa Turbo Dynamics råd så ska du låta den stå på tomgång i 4-5 min med ny olja..innan du går på för fullt ;):D
det är bara ut å kör…är turbon ny så lär du bli mera orolig för ev rök skit som kommer att komma från den ;):D..försvinner efter en stund…typ
/Kvarnis
10 mars, 2003 kl. 20:08 #49145OzODeltagare>För att svara på huvudfrågan – jag har gett i stort sett fullt från
>start på de aggregat jag haft i Silverpilen. 🙂Och de är många! :p
________________________________________
http://bbs.impreza.nu/dcforum/Images/ssi/fireskull.gif ::::: The Blue Pile Of… Cr@p! ::::: http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/smileys/smiley_ed16.gif
~ I will shadow o ye Precious Silver Piles with NOS tour 2003 ~
“It is not so difficult. Go flat-out before the corner and then go flat-out again” -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.