Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2077
    Banzaiii
    Deltagare

      LAST EDITED ON Mar-09-03 AT 06:58PM (GMT)
      hej allesammans

      Har nu äntligen fått min nya snurra…. Kan knappt vänta tills man får åka och hälsa på Jocce nere i tokholm – då blir det grejer, men en liten fråga gnager mig:

      När de mappar bilen brukar de ju köra rätt hårt. Ska man montera på turbon ett tag innan och köra in den. Hur länge då isf? När bilen var ny, fick man inte gasa speciellt hårt på 160 mil om jag inte minns helt fel, är det samma sak som gäller nu? Hur blir det med soppamängd vs luft nu när jag slänger dit en större snurra utan att optimera ECU:n? Finns det risk för att kolvarna rinner ut genom avgasrören eller hinner de kanske brinna upp i katten? 😀

      Tacksam för alla reflektioner..

      /Banzaiii – the antient master of cossie killing

      PS. Man bugar och bockar för all hjälp man har fått med införskaffandet av ovannämnda aggregat. Alla hemliga och mindre hemliga parter bör kända sig berörda 😀
      DS.

      #49146
      Kvarnis
      Deltagare

        Så länge du inte har en tok stor turbo och håller laddtrycket på en rimlig nivå så..kommer bilen bara att gå rikt.
        MAF’n läser av luftmängden och pytsar in soppa så det finns.

        16.5psi är okej, att köra med om du har en VF turbo.

        Sedan kommer laddluften att vara kallare än tidigare 😀

        /Kvarnis

        #49150
        Banzaiii
        Deltagare

          Men hur var det med inkörningen då? Är det nödvändigt?
          Ska man investera i en bränsletrycksregulator eller rent av kasta in en mer potent soppapump? Det är en IHI VF22 jag skaffat mig. Med lite Tek3 så kommer nog den här sommaren att kännas rätt trevlig…. Då kanske det går lite bättre i Åmsele den här gången….

          #49142
          SecretAgentMan
          Deltagare

            Kul att det blir bra… 😉

            Soppapump OCH regulator rekommenderas, synd att du redan bytt turbo, eftersom det är nästintill omöjligt att byta regulatorn med turbon på plats. 😮

            /J

            Banträffsansvarig SSI
            Stolt ägare till Silverpilen

            #49147
            Kvarnis
            Deltagare

              Precis !! fixa soppapump omgående !! regulator är inte fel det heller.
              Men det går att byta med turbon på plats…fast det är lite besvärligt.

              /Kvarnis

              #49151
              Banzaiii
              Deltagare

                Turbon ligger än så länge som prydnad på rumsbordet, så det e ingen fara där…
                Vilken soppapump/regulator rekommenderas då? Är det nåt som nån har på lager till ett schysst pris, eller? 🙂

                #49143
                SecretAgentMan
                Deltagare

                  Mina skruvar som höll original regulator satt utav bara F*N, vi pratar slagmejsel för att få loss dem. 😮

                  Och vem f*n var det på linen som fick för sig att använda stjärnskruvar – må han brinna i h-vetet. 😀

                  /J

                  Banträffsansvarig SSI
                  Stolt ägare till Silverpilen

                  #49148
                  Kvarnis
                  Deltagare

                    Jag visst var det kul :D….eller inte…:o
                    Jag använder bult nu alla fall 🙂

                    /Kvarnis

                    #49144
                    SecretAgentMan
                    Deltagare

                      För att svara på huvudfrågan – jag har gett i stort sett fullt från start på de aggregat jag haft i Silverpilen. 🙂

                      Det är inget problem, var noga med oljebyten (ta gärna det samtidigt när ni byter turbo) och att låta den snurra ner lite efter att ni busat (avkylning).

                      /J

                      Banträffsansvarig SSI
                      Stolt ägare till Silverpilen

                      #49149
                      Kvarnis
                      Deltagare

                        Om du vill följa Turbo Dynamics råd så ska du låta den stå på tomgång i 4-5 min med ny olja..innan du går på för fullt ;):D

                        det är bara ut å kör…är turbon ny så lär du bli mera orolig för ev rök skit som kommer att komma från den ;):D..försvinner efter en stund…typ

                        /Kvarnis

                        #49145
                        OzO
                        Deltagare

                          >För att svara på huvudfrågan – jag har gett i stort sett fullt från
                          >start på de aggregat jag haft i Silverpilen. 🙂

                          Och de är många! :p

                          ________________________________________
                          http://bbs.impreza.nu/dcforum/Images/ssi/fireskull.gif ::::: The Blue Pile Of… Cr@p! ::::: http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/smileys/smiley_ed16.gif
                          ~ I will shadow o ye Precious Silver Piles with NOS tour 2003 ~
                          “It is not so difficult. Go flat-out before the corner and then go flat-out again”

                        Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.