- Detta ämne har 15 svar, 1,090 deltagare, och uppdaterades senast för 21 år, 8 månader sedan av SecretAgentMan.
-
FörfattareInlägg
-
25 april, 2003 kl. 09:13 #2139blurraDeltagare
Kan någon hjälpa mig med info om detta insug???
http://www.clubwrx.net/forums/attachment.php?s=&postid=210251Finns det att få tag i nånstans i vårt avlånga land?
Är det detta insug dom kallar för STI insug?? eller?Kan någon ge mig lite mer kött på benen…….
25 april, 2003 kl. 09:29 #49673SecretAgentManDeltagareInsuget är detsamma, oavsett om det är en STi eller en vanlig turbo. STi:n har en annan färg bara. 😉
Men det är inte grenröret du undrar över?
/J
Banträffsansvarig SSI
Stolt ägare till Silverpilen25 april, 2003 kl. 09:35 #49681KvarnisDeltagareLAST EDITED ON Apr-25-03 AT 11:36AM (GMT)
Jepp det är nog ett STI, om det inte är målat förstås.Är inget att ödsla pengar på… lika bra att du målar ditt eget i stället ;):D
Portningar av insug å toppar behövs inte vid lägre effekt uttag <350bhp 😀
Ska man börja ha en bit över 400 så kandet vara dags att fundera över saken 😉Btw finns inte att köpa i Svergie heller..om inge tagit in det..eller om du köper ett från dom nya STI'erna
/Edit to ad: jaha då hade SAM oxå hunnit säga sitt ;):D
/Kvarnis
25 april, 2003 kl. 10:40 #49684blurraDeltagareDet är insuget jag undrar över….
Det är till en rallybil som jag ska uppgradera,ska åka med 1,9i laddtryck……..
Snackade med Trendab och dom säger att jag
bör ha det höga insuget “som dom kallade det” för att få en rak ingång till turbon ???Det insuget jag har i dag (GT Insuget) ser ju inte ut att vara speciellt
opptimmalt ur trimningssynpunkt??? Eller??Mvh.Patrik Lundström
25 april, 2003 kl. 10:47 #49674SecretAgentManDeltagareJa…folk åker med runt 400 kusar med det insuget… 😉
Vad du kan göra är att skaffa distanser till insuget, för att lyfta det lite, och flytta på behållaren till servopumpen (om den ens är kvar) vips så har du massor med utrymme för ett vettigt inlopp i turbon.
🙂
/J
Banträffsansvarig SSI
Stolt ägare till Silverpilen25 april, 2003 kl. 11:35 #49685blurraDeltagareJo det är klart, distanser funkar ju, men det skulle ju vara
trevligt med lite grövre insug också..??
Hur ser insuget ut på WRC bilarna???Mvh.Patrik
25 april, 2003 kl. 11:39 #49675SecretAgentManDeltagareUmm, ursäkta en novis på området – men får man göra vad som helst på rallybilar? 😮
WRC åker med riktigt grymma bitar – aluminiumbygge, högglanspolerat…med trottelhuset framåt, och en kort slang in i IC:n – kostar säkert en årslön.
Hur mycket effekt/vrid siktar du på?
/J
Banträffsansvarig SSI
Stolt ägare till Silverpilen25 april, 2003 kl. 12:26 #49686blurraDeltagare😉
Nää, vad som helst får man inte göra, men jag får använda mig av det
som finns till tävlingsverksamheten inom Subaru.
Åker idag med 1,5 i laddtryck som max och motorn lämnar idagsläget ca 280hk samt 450nm, och jag hoppas kunna få ut ett 40tal hästar till samt ca 100nm till.Problemet är att jag har för liten turbo så den orkar inte hålla trycket
oppe så vid 5000 varv är det bara 0,8 i laddtryck å så kan man ju inte ha det.
Och om jag nu ska köpa ett kullagrat aggregat för 19,000:- och 4 kamaxlar
för 10,000 + frontmonterad intercooler mm mm mm så kan jag ju lika gärna slå
på stort och köpa ett kraftigare och snabbare insug också och något snabbt
grenrör också, men frågan är ju vad alla andra använder och var man ska leta???Mvh.Patrik
25 april, 2003 kl. 12:41 #49676SecretAgentManDeltagareEeehh…det är fortfarande en rallybil med restriktor och grejer?
Då vill man väl ha så mycket laddtryck i mellanregistret som det bara är möjligt, och då rimmar det illa med stora aggregat, eftersom du bara kan dra “så” mycket luft genom den lilla restriktorn?
Insug och grenrör är inte snabba. 😉 Men de flödar kanske bra?
Vilket är vad det handlar om, att få motorn att andas så bra som möjligt, det är ju trots allt en stor luftpump i grund och botten. Mer syre ger mer pulver.
Rallybilar är det få här som har erfarenhet av, men vassa gatbilar har väl några pillat på, men vi slipper just begränsningarna med standard ic och restriktor…
Ta min bil som ett exempel, högst standard GT-motor, med frontmonterad IC och en frontkonverterad, portad Mitsubishi TD05-16G, laddar 1,4 bar idag (i mellanregistret, och 1,2 bar vid 7000) – den lämnar utan problem över 300 hk, vridet räcker till…med standard insug…
/J
Banträffsansvarig SSI
Stolt ägare till Silverpilen25 april, 2003 kl. 12:52 #49682KvarnisDeltagareBtw SAM har bilen slutat att ryka för dig ??
Insuget på bilden är från dom nyare STI’n btw
Fixa spacers och montera ett stycke 76mm insug till turbon, och porta sedan orginal insuget 😀Får du vända på insugs sidan oxå(som på WRC bilarna) så är det en fördel 😀
Och tyvärr så är det som SAm säger inte mycket wally åkande subbor här inte….men en bunt wanabes ;):D
/Kvarnis
25 april, 2003 kl. 12:59 #49677SecretAgentManDeltagareHar inte sett några andra underliga fenomen, och ingen rök heller. 🙂 Skall testa kylarvattnet i helgen (fanns något kemiskt test tydligen), komptest kommer när mina knogar läkt efter senaste mecksessionen. 😉 😀
Jag skulle göra som Kvarnis säger, och ragga rätt på en TD05:a och låta någon händig preppa den.
/J
Banträffsansvarig SSI
Stolt ägare till Silverpilen25 april, 2003 kl. 14:42 #49683ImpDeltagarevilken klass planerar du att åka i?
I grupp n får man väll istpr inte göra ett skit med bilen förutom bälten bur å stolar? eller e jag helt ute å cycklar?//imp som åker national special pga dumma turbo regler.
25 april, 2003 kl. 14:48 #49680BlockenDeltagare>vilken klass planerar du att åka i?
“ca 280hk samt 450nm, och jag hoppas kunna få ut ett 40tal hästar till samt ca 100nm till.”
WOW! 320 hästar och 550Nm! Jävlar i min lilla låda! Är det Solbergs fjolårsbil du tjackat? 😉 😮 :p :9 :7
Trevlig helg,
AB25 april, 2003 kl. 14:50 #49687blurraDeltagareLAST EDITED ON Apr-25-03 AT 04:53PM (GMT)
Jo precis så är det, Min är en MY97 och jag har den där 90* böj
precis innan turbon och ingen plats under insuget….För övrigt så är jag inte ute efter en jätteturbo, utan
jag vill bara ha någon som håller ihop och är lättdriven. Av erfarenhet så vet jag att högt laddtryck tillsammans med Responssystem äter turboaggregat….Även om jag inte kan få in mer än just “så” mycket luft så vill jag
ju ändå hålla laddtrycket uppe så länge jag kan,
(helst hela varvtalsregistret)På min förra rallybil (NIssan Sunny GTIR) så låg Laddtrycket stabilt
på 1,5 Bar mellan 1600rpm-5500rpm och precis just så vill jag ha det
på Subarun också…..Och då kan det väl inte knappast vara fel med
ett grövre insug????Vad det gäller intercooler så ska den givetsvis frontmonteras (tillåtet när man kör i Grupp H,men ej i GR A el.GR N) Och tas från Mitsubishi Evo.
EDIT: Bilen är grupp A idag , men ska homologiseras om till nationell
special.Patrik.
25 april, 2003 kl. 15:32 #49678SecretAgentManDeltagareJag skall vara lite dryg och tala om att du ALDRIG kommer att se 1,5 bar före 3000 rpm….oavsett vad du gör. 🙂
Det har att göra med den något krångliga rördragninen till turbon.
Den turbo du skall kika på om du skall ladda som en galning OCH köra respons är enligt min (icke smidigt uttryckta) åsikt en TD05:a av något slag – oerhört populära blanmd rallygalningar i england, och klarar antilag väl enl. en hemlig källa. 😀
Kan du inte “klocka” turbon, vrida på uppipen, och bygga en ny downpipe?
Då får du möjlighet att köra ett kralligt inlopp rätt in i turbon…
/J
Banträffsansvarig SSI
Stolt ägare till Silverpilen -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.