• Detta ämne har 15 svar, 1,090 deltagare, och uppdaterades senast för 21 år sedan av SecretAgentMan.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2139
    blurra
    Deltagare

      Kan någon hjälpa mig med info om detta insug???
      http://www.clubwrx.net/forums/attachment.php?s=&postid=210251

      Finns det att få tag i nånstans i vårt avlånga land?
      Är det detta insug dom kallar för STI insug?? eller?

      Kan någon ge mig lite mer kött på benen…….

      #49673
      SecretAgentMan
      Deltagare

        Insuget är detsamma, oavsett om det är en STi eller en vanlig turbo. STi:n har en annan färg bara. 😉

        Men det är inte grenröret du undrar över?

        /J

        Banträffsansvarig SSI
        Stolt ägare till Silverpilen

        #49681
        Kvarnis
        Deltagare

          LAST EDITED ON Apr-25-03 AT 11:36AM (GMT)
          Jepp det är nog ett STI, om det inte är målat förstås.

          Är inget att ödsla pengar på… lika bra att du målar ditt eget i stället ;):D

          Portningar av insug å toppar behövs inte vid lägre effekt uttag <350bhp 😀
          Ska man börja ha en bit över 400 så kandet vara dags att fundera över saken 😉

          Btw finns inte att köpa i Svergie heller..om inge tagit in det..eller om du köper ett från dom nya STI'erna

          /Edit to ad: jaha då hade SAM oxå hunnit säga sitt ;):D

          /Kvarnis

          #49684
          blurra
          Deltagare

            Det är insuget jag undrar över….

            Det är till en rallybil som jag ska uppgradera,ska åka med 1,9i laddtryck……..

            Snackade med Trendab och dom säger att jag
            bör ha det höga insuget “som dom kallade det” för att få en rak ingång till turbon ???

            Det insuget jag har i dag (GT Insuget) ser ju inte ut att vara speciellt
            opptimmalt ur trimningssynpunkt??? Eller??

            Mvh.Patrik Lundström

            #49674
            SecretAgentMan
            Deltagare

              Ja…folk åker med runt 400 kusar med det insuget… 😉

              Vad du kan göra är att skaffa distanser till insuget, för att lyfta det lite, och flytta på behållaren till servopumpen (om den ens är kvar) vips så har du massor med utrymme för ett vettigt inlopp i turbon.

              🙂

              /J

              Banträffsansvarig SSI
              Stolt ägare till Silverpilen

              #49685
              blurra
              Deltagare

                Jo det är klart, distanser funkar ju, men det skulle ju vara
                trevligt med lite grövre insug också..??
                Hur ser insuget ut på WRC bilarna???

                Mvh.Patrik

                #49675
                SecretAgentMan
                Deltagare

                  Umm, ursäkta en novis på området – men får man göra vad som helst på rallybilar? 😮

                  WRC åker med riktigt grymma bitar – aluminiumbygge, högglanspolerat…med trottelhuset framåt, och en kort slang in i IC:n – kostar säkert en årslön.

                  Hur mycket effekt/vrid siktar du på?

                  /J

                  Banträffsansvarig SSI
                  Stolt ägare till Silverpilen

                  #49686
                  blurra
                  Deltagare

                    😉
                    Nää, vad som helst får man inte göra, men jag får använda mig av det
                    som finns till tävlingsverksamheten inom Subaru.
                    Åker idag med 1,5 i laddtryck som max och motorn lämnar idagsläget ca 280hk samt 450nm, och jag hoppas kunna få ut ett 40tal hästar till samt ca 100nm till.

                    Problemet är att jag har för liten turbo så den orkar inte hålla trycket
                    oppe så vid 5000 varv är det bara 0,8 i laddtryck å så kan man ju inte ha det.
                    Och om jag nu ska köpa ett kullagrat aggregat för 19,000:- och 4 kamaxlar
                    för 10,000 + frontmonterad intercooler mm mm mm så kan jag ju lika gärna slå
                    på stort och köpa ett kraftigare och snabbare insug också och något snabbt
                    grenrör också, men frågan är ju vad alla andra använder och var man ska leta???

                    Mvh.Patrik

                    #49676
                    SecretAgentMan
                    Deltagare

                      Eeehh…det är fortfarande en rallybil med restriktor och grejer?

                      Då vill man väl ha så mycket laddtryck i mellanregistret som det bara är möjligt, och då rimmar det illa med stora aggregat, eftersom du bara kan dra “så” mycket luft genom den lilla restriktorn?

                      Insug och grenrör är inte snabba. 😉 Men de flödar kanske bra?

                      Vilket är vad det handlar om, att få motorn att andas så bra som möjligt, det är ju trots allt en stor luftpump i grund och botten. Mer syre ger mer pulver.

                      Rallybilar är det få här som har erfarenhet av, men vassa gatbilar har väl några pillat på, men vi slipper just begränsningarna med standard ic och restriktor…

                      Ta min bil som ett exempel, högst standard GT-motor, med frontmonterad IC och en frontkonverterad, portad Mitsubishi TD05-16G, laddar 1,4 bar idag (i mellanregistret, och 1,2 bar vid 7000) – den lämnar utan problem över 300 hk, vridet räcker till…med standard insug…

                      /J

                      Banträffsansvarig SSI
                      Stolt ägare till Silverpilen

                      #49682
                      Kvarnis
                      Deltagare

                        Btw SAM har bilen slutat att ryka för dig ??

                        Insuget på bilden är från dom nyare STI’n btw
                        Fixa spacers och montera ett stycke 76mm insug till turbon, och porta sedan orginal insuget 😀

                        Får du vända på insugs sidan oxå(som på WRC bilarna) så är det en fördel 😀

                        Och tyvärr så är det som SAm säger inte mycket wally åkande subbor här inte….men en bunt wanabes ;):D

                        /Kvarnis

                        #49677
                        SecretAgentMan
                        Deltagare

                          Har inte sett några andra underliga fenomen, och ingen rök heller. 🙂 Skall testa kylarvattnet i helgen (fanns något kemiskt test tydligen), komptest kommer när mina knogar läkt efter senaste mecksessionen. 😉 😀

                          Jag skulle göra som Kvarnis säger, och ragga rätt på en TD05:a och låta någon händig preppa den.

                          /J

                          Banträffsansvarig SSI
                          Stolt ägare till Silverpilen

                          #49683
                          Imp
                          Deltagare

                            vilken klass planerar du att åka i?
                            I grupp n får man väll istpr inte göra ett skit med bilen förutom bälten bur å stolar? eller e jag helt ute å cycklar?

                            //imp som åker national special pga dumma turbo regler.

                            #49680
                            Blocken
                            Deltagare

                              >vilken klass planerar du att åka i?

                              “ca 280hk samt 450nm, och jag hoppas kunna få ut ett 40tal hästar till samt ca 100nm till.”

                              WOW! 320 hästar och 550Nm! Jävlar i min lilla låda! Är det Solbergs fjolårsbil du tjackat? 😉 😮 :p :9 :7

                              Trevlig helg,
                              AB

                              #49687
                              blurra
                              Deltagare

                                LAST EDITED ON Apr-25-03 AT 04:53PM (GMT)
                                Jo precis så är det, Min är en MY97 och jag har den där 90* böj
                                precis innan turbon och ingen plats under insuget….

                                För övrigt så är jag inte ute efter en jätteturbo, utan
                                jag vill bara ha någon som håller ihop och är lättdriven. Av erfarenhet så vet jag att högt laddtryck tillsammans med Responssystem äter turboaggregat….

                                Även om jag inte kan få in mer än just “så” mycket luft så vill jag
                                ju ändå hålla laddtrycket uppe så länge jag kan,
                                (helst hela varvtalsregistret)

                                På min förra rallybil (NIssan Sunny GTIR) så låg Laddtrycket stabilt
                                på 1,5 Bar mellan 1600rpm-5500rpm och precis just så vill jag ha det
                                på Subarun också…..Och då kan det väl inte knappast vara fel med
                                ett grövre insug????

                                Vad det gäller intercooler så ska den givetsvis frontmonteras (tillåtet när man kör i Grupp H,men ej i GR A el.GR N) Och tas från Mitsubishi Evo.

                                EDIT: Bilen är grupp A idag , men ska homologiseras om till nationell
                                special.

                                Patrik.

                                #49678
                                SecretAgentMan
                                Deltagare

                                  Jag skall vara lite dryg och tala om att du ALDRIG kommer att se 1,5 bar före 3000 rpm….oavsett vad du gör. 🙂

                                  Det har att göra med den något krångliga rördragninen till turbon.

                                  Den turbo du skall kika på om du skall ladda som en galning OCH köra respons är enligt min (icke smidigt uttryckta) åsikt en TD05:a av något slag – oerhört populära blanmd rallygalningar i england, och klarar antilag väl enl. en hemlig källa. 😀

                                  Kan du inte “klocka” turbon, vrida på uppipen, och bygga en ny downpipe?

                                  Då får du möjlighet att köra ett kralligt inlopp rätt in i turbon…

                                  /J

                                  Banträffsansvarig SSI
                                  Stolt ägare till Silverpilen

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.