Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 41 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #22480
    killemannen
    Deltagare

      Jag har inte vart så aktiv på detta forum men kände att de var dags att lägga ut min Impreza och få höra vad grabbarna med koll har för åsikter/tips .

      – Ifall jag råkats skiva fel på något så PM’a gärna istället för att skriva de i tråden så kan jag rätta till det.

      Årsmodell
      1996

      Mätarställning
      6800mil

      Effekt & vridmoment
      Med original ladd ger den 276hk@6500rpm, 319Nm@4,000rpm

      Prestanda
      Enligt uppgift: 0-100km/h på 4.9 sekunder (original)

      Historia om bilen
      Japan – England – Sverige

      Syfte
      Att ha en “OK” A-B bil med bra prestanda

      Motor
      STI, Balanserad, lättad, blueprintad från fabrik med varvstopp på 8000rpm.

      Vattensprut till IC
      Smidda kolvar
      Turbo Induction Hose
      Dawes Device
      Öppen Dump
      Scoobyworld Afterburner Vortex avgas med Afterburner mellanrör.

      Har beställt:
      Ninja downpipe med racecat från Scoobyworld.
      Walbro Motorsport Upgrade Fuel Pump 255lph.

      Växellåda & kraftöverföring
      Original STI vilket bland annat innebär lägre utväxling.
      ~3600rpm@110km/h

      Kaross
      22B-Jun frontkjol
      Kolfiber huv
      Hasplåt i aluminium
      fram & bak skärmar + bagagelucka i aluminium
      Eftermarknads klarglas lampor ink blinkers.

      Har en original front kjol som används under vintern.

      Chassi
      Original STI fjäderbenstag fram.
      Summit fjäderbenstag bak.
      Vikt: 1240kg

      Har beställt följande från WhiteLine via APP – http://www.advan.se
      Swaybar fram BSF20Z (22mm, ställbar) (beställd)
      Swaybar bak BSR20XZ (22mm, ställbar) (beställd)
      Swaybarlinks fram, KLC38 (beställd)
      Swaybarlinks bak, KLC26 (beställd)
      Swaybar mount-h/duty kit bak, KBR20-22 (beställd)

      Fälgar & Däck
      Sommar:
      Körde med 17″ Technomagnesio TM Sport förra sommarn.
      Kör med 17″ Weds RS-5 Super Street i sommar med Bridgestone Potenza RE050A

      Vinter:
      15″ Ace Diva med Nokian Hakkapeliitta 5

      Inredning
      Knock Link
      Shiftlight från Pivot, PIVSSL-X
      Mätarhållare i a-stolpen med Laddtrycks och Oljetemps mätare.

      Framtidsplaner
      – Mappning
      – Walbro Motorsport Upgrade Fuel Pump 255lph (beställd)
      – Ninja downpipe med racecat från Scoobyworld (beställd)
      – WhiteLine Swaybar fram BSF20Z (22mm, ställbar) (beställd)
      – WhiteLine Swaybar bak BSR20XZ (22mm, ställbar) (beställd)
      – WhiteLine Swaybarlinks fram, KLC38 (beställd)
      – WhiteLine Swaybarlinks bak, KLC26 (beställd)
      – WhiteLine Swaybar mount-h/duty kit bak, KBR20-22 (beställd)

      Mål
      Ha en rolig bil som fungerar att köra varje dag men som ändå är potent på isbana, SS, Banträffar.

      Övrigt
      Tack till Per på APP för sponsringen! http://www.advan.se

      Mer information om Japs Importerade Imprezor:
      http://www.iwoc.co.uk/jpsti.html

      Vettiga länkar:
      http://www.advan.se
      http://www.pivotusa.com
      http://www.3barracing.com
      http://www.scoobyworld.co.uk

      Bilen på Garaget.org: http://www.garaget.org/?car=33317

      #194442
      killemannen
      Deltagare

        Jag har inte vart så aktiv på detta forum men kände att de var dags att lägga ut min Impreza och få höra vad grabbarna med koll har för åsikter/tips .

        – Ifall jag råkats skiva fel på något så PM’a gärna istället för att skriva de i tråden så kan jag rätta till det.

        Årsmodell
        1996

        Mätarställning
        6800mil

        Effekt & vridmoment
        Med original ladd ger den 276hk@6500rpm, 319Nm@4,000rpm

        Prestanda
        Enligt uppgift: 0-100km/h på 4.9 sekunder (original)

        Historia om bilen
        Japan – England – Sverige

        Syfte
        Att ha en “OK” A-B bil med bra prestanda

        Motor
        STI, Balanserad, lättad, blueprintad från fabrik med varvstopp på 8000rpm.

        Vattensprut till IC
        Smidda kolvar
        Turbo Induction Hose
        Dawes Device
        Öppen Dump
        Scoobyworld Afterburner Vortex avgas med Afterburner mellanrör.

        Har beställt:
        Ninja downpipe med racecat från Scoobyworld.
        Walbro Motorsport Upgrade Fuel Pump 255lph.

        Växellåda & kraftöverföring
        Original STI vilket bland annat innebär lägre utväxling.
        ~3600rpm@110km/h

        Kaross
        22B-Jun frontkjol
        Kolfiber huv
        Hasplåt i aluminium
        fram & bak skärmar + bagagelucka i aluminium
        Eftermarknads klarglas lampor ink blinkers.

        Har en original front kjol som används under vintern.

        Chassi
        Original STI fjäderbenstag fram.
        Summit fjäderbenstag bak.
        Vikt: 1240kg

        Har beställt följande från WhiteLine via APP – http://www.advan.se
        Swaybar fram BSF20Z (22mm, ställbar) (beställd)
        Swaybar bak BSR20XZ (22mm, ställbar) (beställd)
        Swaybarlinks fram, KLC38 (beställd)
        Swaybarlinks bak, KLC26 (beställd)
        Swaybar mount-h/duty kit bak, KBR20-22 (beställd)

        Fälgar & Däck
        Sommar:
        Körde med 17″ Technomagnesio TM Sport förra sommarn.
        Kör med 17″ Weds RS-5 Super Street i sommar med Bridgestone Potenza RE050A

        Vinter:
        15″ Ace Diva med Nokian Hakkapeliitta 5

        Inredning
        Knock Link
        Shiftlight från Pivot, PIVSSL-X
        Mätarhållare i a-stolpen med Laddtrycks och Oljetemps mätare.

        Framtidsplaner
        – Mappning
        – Walbro Motorsport Upgrade Fuel Pump 255lph (beställd)
        – Ninja downpipe med racecat från Scoobyworld (beställd)
        – WhiteLine Swaybar fram BSF20Z (22mm, ställbar) (beställd)
        – WhiteLine Swaybar bak BSR20XZ (22mm, ställbar) (beställd)
        – WhiteLine Swaybarlinks fram, KLC38 (beställd)
        – WhiteLine Swaybarlinks bak, KLC26 (beställd)
        – WhiteLine Swaybar mount-h/duty kit bak, KBR20-22 (beställd)

        Mål
        Ha en rolig bil som fungerar att köra varje dag men som ändå är potent på isbana, SS, Banträffar.

        Övrigt
        Tack till Per på APP för sponsringen! http://www.advan.se

        Mer information om Japs Importerade Imprezor:
        http://www.iwoc.co.uk/jpsti.html

        Vettiga länkar:
        http://www.advan.se
        http://www.pivotusa.com
        http://www.3barracing.com
        http://www.scoobyworld.co.uk

        Bilen på Garaget.org: http://www.garaget.org/?car=33317

        #194461
        larsallan
        Deltagare

          Vars har du köpt huven?

          #194466
          larsallan
          Deltagare

            Vars har du köpt huven?

            #194436
            killemannen
            Deltagare

              Vars har du köpt huven?

              Huven är inhandlad i England, http://www.scoobyworld.co.uk har samma modell som sitter på min bil.

              #194443
              killemannen
              Deltagare

                Vars har du köpt huven?

                Huven är inhandlad i England, http://www.scoobyworld.co.uk har samma modell som sitter på min bil.

                #194467
                larsallan
                Deltagare

                  Passade huven rakt av på -96:an eller krävdes det modifiering av nånting? Vart har du tänkt mappa bilen? Har du hittat någon i norra sverige som kan göra det? Funderar själv på Arctic tuning i Luleå, men dom ville se styrboxen innan dom visste om dom kan mappa om den. Måste säga jävligt clean look förövrigt.

                  #194462
                  larsallan
                  Deltagare

                    Passade huven rakt av på -96:an eller krävdes det modifiering av nånting? Vart har du tänkt mappa bilen? Har du hittat någon i norra sverige som kan göra det? Funderar själv på Arctic tuning i Luleå, men dom ville se styrboxen innan dom visste om dom kan mappa om den. Måste säga jävligt clean look förövrigt.

                    #194434
                    killer
                    Deltagare

                      Passade huven rakt av på -96:an eller krävdes det modifiering av nånting? Vart har du tänkt mappa bilen? Har du hittat någon i norra sverige som kan göra det? Funderar själv på Arctic tuning i Luleå, men dom ville se styrboxen innan dom visste om dom kan mappa om den. Måste säga jävligt clean look förövrigt.

                      Ecu är av märket JECS. Tror inte att Artic tuning fixar en mappning av det systemet.

                      Finns några enklare alternativ än mappning beroende på vilken modell du har. Om du har en vanlig WRX så finns VOS chip. Detta kör jag i min bil och det fungerar perfekt. Lite bökigare om det är Sti. VOS chippet fungerar säkert men då inte ens Adrian Vos vet av nån som har testat i en Sti så är det nog inte att rekomendera. Gizzmo har ett chip som är anpassat till Sti. Hur bra det fungerar har jag dock ingen aning om.

                      #194435
                      killer
                      Deltagare

                        Passade huven rakt av på -96:an eller krävdes det modifiering av nånting? Vart har du tänkt mappa bilen? Har du hittat någon i norra sverige som kan göra det? Funderar själv på Arctic tuning i Luleå, men dom ville se styrboxen innan dom visste om dom kan mappa om den. Måste säga jävligt clean look förövrigt.

                        Ecu är av märket JECS. Tror inte att Artic tuning fixar en mappning av det systemet.

                        Finns några enklare alternativ än mappning beroende på vilken modell du har. Om du har en vanlig WRX så finns VOS chip. Detta kör jag i min bil och det fungerar perfekt. Lite bökigare om det är Sti. VOS chippet fungerar säkert men då inte ens Adrian Vos vet av nån som har testat i en Sti så är det nog inte att rekomendera. Gizzmo har ett chip som är anpassat till Sti. Hur bra det fungerar har jag dock ingen aning om.

                        #194437
                        killemannen
                        Deltagare

                          Passade huven rakt av på -96:an eller krävdes det modifiering av nånting? Vart har du tänkt mappa bilen? Har du hittat någon i norra sverige som kan göra det? Funderar själv på Arctic tuning i Luleå, men dom ville se styrboxen innan dom visste om dom kan mappa om den. Måste säga jävligt clean look förövrigt.

                          jag har eftermarknads lysen och en frontkjol med inbyggd grill så de är svårt för mig att säga något om inpassning av huven.

                          Jag kollar just nu ett par olika alternativ, Claus från Turbocenter skall till Arctictuning i slutet av maj men Gällman var inte säker på om dom kan koppla in sig mot originalet för att mappa, far gärna dit och visa upp din så får även jag höra vad dom säger.

                          Det finns en annan firma i Norr som just nu utvecklar en lösning vart dom kopplar in sig mot original ECU, de fanns 2 alternativ varav de ena motsvarar den lösning som man kör med om man har Adrians Vos chip (dvs extraminnes platser mot ECU). dom mappar då utifrån original mappningen.

                          de sista alternativet jag överväger är att köpa ett Apexi Power FC

                          Tackar för kommentarerna om bilen, vad kör du själv med för Subaru ?

                          #194444
                          killemannen
                          Deltagare

                            Passade huven rakt av på -96:an eller krävdes det modifiering av nånting? Vart har du tänkt mappa bilen? Har du hittat någon i norra sverige som kan göra det? Funderar själv på Arctic tuning i Luleå, men dom ville se styrboxen innan dom visste om dom kan mappa om den. Måste säga jävligt clean look förövrigt.

                            jag har eftermarknads lysen och en frontkjol med inbyggd grill så de är svårt för mig att säga något om inpassning av huven.

                            Jag kollar just nu ett par olika alternativ, Claus från Turbocenter skall till Arctictuning i slutet av maj men Gällman var inte säker på om dom kan koppla in sig mot originalet för att mappa, far gärna dit och visa upp din så får även jag höra vad dom säger.

                            Det finns en annan firma i Norr som just nu utvecklar en lösning vart dom kopplar in sig mot original ECU, de fanns 2 alternativ varav de ena motsvarar den lösning som man kör med om man har Adrians Vos chip (dvs extraminnes platser mot ECU). dom mappar då utifrån original mappningen.

                            de sista alternativet jag överväger är att köpa ett Apexi Power FC

                            Tackar för kommentarerna om bilen, vad kör du själv med för Subaru ?

                            #194463
                            larsallan
                            Deltagare

                              Ecu är av märket JECS. Tror inte att Artic tuning fixar en mappning av det systemet.Finns några enklare alternativ än mappning beroende på vilken modell du har. Om du har en vanlig WRX så finns VOS chip. Detta kör jag i min bil och det fungerar perfekt. Lite bökigare om det är Sti. VOS chippet fungerar säkert men då inte ens Adrian Vos vet av nån som har testat i en Sti så är det nog inte att rekomendera. Gizzmo har ett chip som är anpassat till Sti. Hur bra det fungerar har jag dock ingen aning om.

                              Kan du berätta mer om VOS chippet? Hur får man tag på ett? Är det svårt att montera? Behöver man programera om det när man sätter på 3 tums avgas, luftfilter etc.? Ändrar det så att motorn blir inställd för 98 oktan? Hur mycket höjs laddtrycket? O.s.v. Berätta gärna så mycket som möjligt.

                              #194468
                              larsallan
                              Deltagare

                                Ecu är av märket JECS. Tror inte att Artic tuning fixar en mappning av det systemet.Finns några enklare alternativ än mappning beroende på vilken modell du har. Om du har en vanlig WRX så finns VOS chip. Detta kör jag i min bil och det fungerar perfekt. Lite bökigare om det är Sti. VOS chippet fungerar säkert men då inte ens Adrian Vos vet av nån som har testat i en Sti så är det nog inte att rekomendera. Gizzmo har ett chip som är anpassat till Sti. Hur bra det fungerar har jag dock ingen aning om.

                                Kan du berätta mer om VOS chippet? Hur får man tag på ett? Är det svårt att montera? Behöver man programera om det när man sätter på 3 tums avgas, luftfilter etc.? Ändrar det så att motorn blir inställd för 98 oktan? Hur mycket höjs laddtrycket? O.s.v. Berätta gärna så mycket som möjligt.

                                #194464
                                larsallan
                                Deltagare

                                  jag har eftermarknads lysen och en frontkjol med inbyggd grill så de är svårt för mig att säga något om inpassning av huven.Jag kollar just nu ett par olika alternativ, Claus från Turbocenter skall till Arctictuning i slutet av maj men Gällman var inte säker på om dom kan koppla in sig mot originalet för att mappa, far gärna dit och visa upp din så får även jag höra vad dom säger.Det finns en annan firma i Norr som just nu utvecklar en lösning vart dom kopplar in sig mot original ECU, de fanns 2 alternativ varav de ena motsvarar den lösning som man kör med om man har Adrians Vos chip (dvs extraminnes platser mot ECU). dom mappar då utifrån original mappningen.de sista alternativet jag överväger är att köpa ett Apexi Power FC Tackar för kommentarerna om bilen, vad kör du själv med för Subaru ?

                                  Jag hör av mig om jag åker förbi hos Arctictuning eller om jag hittar något annat. Håll gjärna tråden uppdaterad med hur det går med mappningen & allt annat. Själv kör jag en Impreza WRX -95, ganska orginal förutom störtbur & skyddsplåt under motorn.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 41 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.