- Detta ämne har 16 svar, 3,186 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 10 månader sedan av kamikaze.
-
FörfattareInlägg
-
4 april, 2008 kl. 13:37 #22488NickeHDeltagare
Subaru Impreza GT -00
Tänkte skapa ett lite projekt för dom som är intresserade av att kärringtrimma imprezan lite. Ska lägga upp så mycket bilder som möjligt så ni som funderar på köpa impreza eller just köpt kan se var man börjar om/när man vill börja trimma.
Jag kommer inte byta turbo utan nöja mig med orginal. Orkar inte börja bry mig om kopplingar och lådras.
I första hand blir det höja laddtrycket så man hamnar runt ca 240-250 hk. Kör kanske ner till JRM(80 mil enkel väg :-() och ser om de kan få ut 260-270hk med ECUTEK till sommarn.
Kommer byta ut följande:
ett nytt avgassystem 3″ invidia med cat + greddy SP
laddtrycksstyrning typ dawes device
Mittkonsol med turbotryck(DEFI) och ev. knocklinkFunderar på att göra en 10.000 mila service(kamrem och diverse oljebyten m.m.) när nu bilen ändå står på pallbocker.
Bilder kommer ska bara överföra från mobilen.
4 april, 2008 kl. 22:33 #194717NickeHDeltagarePå två timmar plockade jag ned allt och provmonterade nya systemet, gick bättre än vöntat. Nu ska lambda-fläns svetsas och en av upphängningen till slutburken modifieras.
Började med att palla upp bilen, prova inte utan en riktigt bra domkraft t.ex en s.k. racing variant.
http://www.hallsten.nu/subaru/pallbockar.JPGTog bort värmeskölden
http://www.hallsten.nu/subaru/utan-v%C3%A4rmsk%C3%B6ld.JPGTog loss org. downpipen
http://www.hallsten.nu/subaru/utan_dp.JPGOrg dp ser ut så här
http://www.hallsten.nu/subaru/org_dp.jpgPlockade ned resten av org. systemet och jämförde med det nya.
http://www.hallsten.nu/subaru/old-new.JPGSå har snygg är nya slutburken
http://www.hallsten.nu/subaru/slutburk2.JPGProvmonterade nya dp, ska märka ut var lamdan ska sitta.
http://www.hallsten.nu/subaru/nya-dp.JPGMonterade systems för att se hur det skulle passa, är ju trots allt ett new age system. Bara ett fäste som inte passade bak på slutburken men det går att fixa relativt enkelt.
http://www.hallsten.nu/subaru/slutburk_monterad.JPG
http://www.hallsten.nu/subaru/bak-under.JPG
http://www.hallsten.nu/subaru/bak_under2.JPG
http://www.hallsten.nu/subaru/under1.JPG
http://www.hallsten.nu/subaru/under_fram.JPG5 april, 2008 kl. 08:34 #194712LegacyLarsaKeymasterKärringstrim vet jag väl inte, det är mer som inkörsporten till trimträsket, det blir som Alfons Åberg av det hela sen, jag ska bara..
😉
Lycka till!
/Larsa
17 april, 2008 kl. 18:08 #194718NickeHDeltagareAlltid är det nåt..
Tänkte provköra bilen och upptäcke när jag skulle dra ihop avgassystemet ordentligt med packningar att det inte alls blev tätt.
Drar man ihop dp med mellanrör först så passar det inte mot slutburken, fattas en 5 cm och det känns helt fel att med våld sätta hop det. Funderar på svetsa på ett flexrör typ sånt här:
http://www.hallsten.nu/subaru/flex.jpg
om det är nån som har bra eller dåliga erfarenheter av flexrör så får ni gärna dela med er här.
I övrigt är det ett mycket fint system med bra finish.
ska gå ut och lägga mig under bilen och fundera på livet en stund nu.
6 juni, 2008 kl. 15:05 #194719NickeHDeltagareÄntligen !!
Avgassystemet svetsat och monterat. Blev skitbra, lagomt ljud inget man störs sig på vid lugn körning och skönt morrande när man drar på. Ska fota hur det ser ut på bilen vid tillfälle.
Kändes lite jobbigt att sätta kapen i en ny dp men det blev mycket bra med flexröret.
16 juni, 2008 kl. 21:41 #194720NickeHDeltagareHar funderat en del på laddtrycksstyrning, lutar åt en Greddy Profec B istället för dawes device.
Känns smidigt då den även visar turbo-tryck, då slipper man köpa mittkonsol och mätare iaf tillsvidare.Sen är frågan om man ska köra Ecutek(är ju 80 mil enkel väg till JRM) eller köpa t.ex. Greddy E-manage Ultimate för mappningen.
Det är inte förbjudet att skriva nåt i tråden .. -:)
Ser ut så här med downpipen monterad på bilen.
http://www.hallsten.nu/subaru/dp_med_flex.JPG13 juli, 2008 kl. 16:45 #194714FranssonDeltagareHar lite frågor då jag ska försöka sätta ihop ett eget avgas i framtiden, hur löste du det med lamdasonden? bara en gängad mutter påsvetsad eller?
/Nicke
13 juli, 2008 kl. 17:22 #194727David_87DeltagareSer fint ut. Inga problem vid fartguppen? Har egenbyggt 3 tums och den tenderar att ta i vid vissa fartgupp med last i baksätet.
29 juli, 2008 kl. 23:31 #194721NickeHDeltagareHar lite frågor då jag ska försöka sätta ihop ett eget avgas i framtiden, hur löste du det med lamdasonden? bara en gängad mutter påsvetsad eller?/Nicke
Jag fick en lamda mutter av en kompis, finns speciella att köpa sök lite på nätet.
tex http://www.innovatemotorsports.com/xcart/product.php?productid=16149&cat=250&page=2
Se till att den är rostfri om avgassystemet är det.
Sätt dit två om du ska mappa bilen, dvs en för bredbands lambdan.29 juli, 2008 kl. 23:32 #194722NickeHDeltagareSer fint ut. Inga problem vid fartguppen? Har egenbyggt 3 tums och den tenderar att ta i vid vissa fartgupp med last i baksätet.
Imga problem hittils men visst är markfrigången sämre än med orginal. Jag brukar ta det lugnt vid farthinder.
30 juli, 2008 kl. 14:33 #194715FranssonDeltagareHar lite frågor då jag ska försöka sätta ihop ett eget avgas i framtiden, hur löste du det med lamdasonden? bara en gängad mutter påsvetsad eller?/Nicke
Jag fick en lamda mutter av en kompis, finns speciella att köpa sök lite på nätet. tex http://www.innovatemotorsports.com/xcart/product.php?productid=16149&cat=250&page=2Se till att den är rostfri om avgassystemet är det.Sätt dit två om du ska mappa bilen, dvs en för bredbands lambdan.
OKej, Tack för de 🙂
Vart sätter man bredbandslamda muttern?/Nicke
1 augusti, 2008 kl. 11:57 #194723NickeHDeltagareHar lite frågor då jag ska försöka sätta ihop ett eget avgas i framtiden, hur löste du det med lamdasonden? bara en gängad mutter påsvetsad eller?/Nicke
Jag fick en lamda mutter av en kompis, finns speciella att köpa sök lite på nätet. tex http://www.innovatemotorsports.com/xcart/product.php?productid=16149&cat=250&page=2Se till att den är rostfri om avgassystemet är det.Sätt dit två om du ska mappa bilen, dvs en för bredbands lambdan.
OKej, Tack för de :)Vart sätter man bredbandslamda muttern?/Nicke
Sätt bredbandslamda muttern på downpipen typ där jag satt min (se bilder) t.ex på andra sidan.
5 augusti, 2008 kl. 21:46 #194724NickeHDeltagareVa och besiktade bilen igår den gick genom med beröm.
Jag var lite orolig för racecaten men den verkade fungera perfekt. CO värdena var 0, lambda 1 och HC 28.22 januari, 2009 kl. 22:07 #194725NickeHDeltagareSå då har äntligen en turbotryck-mätare blivit installerad, tog bara några månader att motivera sig.
Nu ska man bara fundera ut vilka två andra mätare man ska köpa.
http://www.hallsten.nu/subaru/defi.JPGBlev riktigt bra med kontroll-enheten i handskfacket, syns inte förrän man öppnar den. Behövde inte såga sönder nånting i inredningen.
http://www.hallsten.nu/subaru/defi_control.JPGSitter som fabriksmonterad till vänster
http://www.hallsten.nu/subaru/laddtryck_under_huven.JPG22 januari, 2009 kl. 23:24 #194713b20mannenDeltagareDu, det där med att sätta ett flexrör i downpipe – Där gjorde du en bra grej.
Utan flexröret blir det ju onödiga påfrestningar på turbo och grenrör.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.