- Detta ämne har 174 svar, 22,411 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år sedan av edbe.
-
FörfattareInlägg
-
4 september, 2009 kl. 18:09 #22505edbeDeltagare
Intro:
Har sedan jag tog körkort för 8 år sen (26 nu :P) bara hunnit med att äga en bil. Mazda 626 kombi ´91. Köpte den för att den behövdes vid en utflykt till Norge för att rensa fisk. Sedan dess har jag inte behövt bil, och har därmed fått nöja mig med att köra andras 🙁
Just nu studerar jag i Umeå och behöver egentligen ingen bil nu heller men efter att studera mina syskons inköp (hus, kombi, barnvagnar, barnstolar etc etc) har jag insett att det kanske är smartast att leka av sig lite medans man kan! Och när har man mer tid att ta hand om och leka med en bil än när man studerar?! 😀
För att inte dra ut på det så blev jag lycklig ägare till Impreza GT ´00 i slutet av juli 2009. Har alltid varit fascinerad av denna bil och nu blev det helt plötsligt av att jag köpte en. Hade i princip noll koll på imprezor (förutom det uppenbara: 4×4, turbo, rally, rolig, snygg) och hade aldrig ens provkört en innan jag åkte och tittade på den som jag nu har köpt.
Har sedan köpet försökt att suga in så mycket information som möjligt (tips för andra noobs: http://www.sportbilen.se/visaspalt.php?id=10%5B/url) om bilen och har börjat få liite kött på benen. Men jag har märkt att det finns en hel del att lära.
Denna tråd startar jag nu för att dokumentera hur en riktig nybörjare inom bilar och bilmek ska ta sig an sin första riktiga bil. Alla har inte haft händerna innanför en motorhuv sedan dom va 15 (har inte ens haft en moppe att meka med!) och jag antar utmaningen att lära mig om något helt nytt.
Jag vill lära mig så mycket som möjligt om min nya älskling och antar att det bästa sättet är genom att testa sig fram. Det kommer inte bli några motorrenoveringar i denna tråd men förhoppningsvis ska det inte behövas 😛
Mitt mål är att sakta men säkert göra denna bil till min aldelles egan impreza 🙂
Bilen:
Vid köp:
Impreza GT ´00
Snart 17000mil
Original förutom,
Blitz catback
Större vinge
Läpp
Dimljuskåpor
Rödmålade bromsok fram
Diverse ljudprylar
Laddmätare
Rally armor stänkisar
Clearkit runt om med lexusljus bak
Skitigt motorrumMina förutsättningar kanske inte är dom bästa. Ingen erfarenhet, för lite pengar (vem har inte det), för få verktyg…och mitt garage är kanske inte högsta klass 😉
Men vi får se hur det går…
4 september, 2009 kl. 18:10 #195904edbeDeltagareDet som redan är gjort:
-köra runt som en galning och göra av med första tanken
-tvättaKillen som hade den innan va rädd för motortvätt så den va riktigt skitig. Har inte gjort en seriös motortvätt ännu eftersom jag med är lite skeptisk till att spruta för mycket vatten och så. Men lite puts har det blivit med trasan och jag måste säga att den redan ser mycket bättre ut. (har tyvär ingen bra före och efter bild). Någon som har tips på hur man säkrast tvättar motorummet?
http://www1.garaget.org/archive/124/123286/160785/large_160785-1541443.jpg
OBS! Kommentera gärna om jag gjort något galet eller tipsa om saker som jag kunde gjort annorlunda!
Vid köpet så fick jag även med en sån kallad dawes device (omonterad). Han sa att det “bara” va att sätta dit den istället för “det här t-korset” :S Efter en hel dels sökande och läsande utan att hitta “jerrys dokument” lyckades jag montera och ställa in laddtrycket till 1,1bar, vilket jag förstått ska vara ok utan att tillföra mer soppa.
Jag funderade en hel del på att skaffa en ny dumpventil men eftersom ekonomin inte är den bästa just nu så nöjde jag mig med att skruva loss snorkeln. Tyckte det gav tillräckligt med ljud. Väntar just nu på en “fender plug” för att fylla ut hålet i skärmkanten. Bilder kommer sen.
Två till saker som va ganska lätta att åtgärda:
Subbasen och lexus ljusen är borta. Tillbaka med lättvikt och rallystuk. (skulle hemskt gärna ta ett par STI lysen om nån har över 😉 )
4 september, 2009 kl. 18:42 #195905edbeDeltagarePå gång:
-Nya lampor i instrumentpanelen
-Fenderplug
-Lacka om fälgar och bromsok inför vintern
(http://bbs.impreza.nu/dc/dcboard.php?az=show_topic&forum=12&topic_id=11042&mesg_id=11047#11047)
-Planerar 17″guldfälgsinköp till våren
-rejäl motortvätt och putsning
-kitsystem fram och 6×9 i hatthyllan5 september, 2009 kl. 12:23 #195906edbeDeltagareNya högtalare inhandlat.
Performance series 960 (6×9)
Reference series RS6A (6,5tums kit system)Ska jag bara se till att få dit dom också 😛
Har fortfarande inte bestämt om jag ska köra diskanterna i dörren eller på instrumentpanelen…
5 september, 2009 kl. 14:28 #195907edbeDeltagareNu ligger mitt baksäte i lägenheten och jag tar en mat pause…ska det va så här svårt att få bort en hatthylla? x( …har i alla fall monterat lös mitt första baksäte 😀
Som någon kommenterat så va det lite läskigt att rycka bort dessa plast skärmar men det är bara att dra!
Har även läst att lite småskador är att räkna med när man h¨ller på vid hatthyllan…
Fick aldrig bort hatthyllan helt men med sätet urtaget och plastlisterna borta fanns det ganska bra med utrymme för att bända upp hyllan och komma åt högtalarna som satt där. Det va ett par 6,5tums jbl tidigare installerat men eftersom jag ska köra utan subbas vill jag ha 6x9or. De som satt där va inte alls tät-monterade så det blev ju bara skit ljud i alla fall…säkert sämre än original högtalarna.
Det va svårt att komma åt skruvarna uppifrån eftersom hatthyllan satt fast mot rutan. Kom på att det va mycket lättare att bara skruva lös dom underifrån i dom där klipps/muttrarna som skruvarna fäster i.
Nu ska jag bara komma på ett bra sätt att få det tätt mellan plåten och dom nya högtalarna. Kommer att fästa dom underifrån så man slipper såga upp hyllan. Synd bara att plåten är så ojämn 🙁
6×9 passar INTE i original hålen!!
Några tips?
6 september, 2009 kl. 18:14 #195908edbeDeltagareNu är den fula dämpningsmattan under huven där den hör hemma…
6 september, 2009 kl. 18:17 #195909edbeDeltagarenär jag ändå hade plockat bort plastlisterna va det lika bra att ge dom en ordentlig rengöring. Använder för övrigt “Armor All” (Matt Finish) på min inredning och jag tycker det verkar fungera bra.
7 september, 2009 kl. 16:04 #195910edbeDeltagareBörjade kolla lite på fram-systemet idag. Fick bort plasten på dörren men inte den där kontakten till el-hissarna så den fick hänga kvar på rutan 😛
Vänster högtalare har verkligen inte låtit bra och jag börjar förstå varför…mdf adaptern som satt där i va helt rutten!! 😮
Någon som vet vart vattnet kan ha kommit in ifrån?
Höger framdörr lyckades jag inte få bort plasten från ;( … sitter det nån extra skruv på den sidan som inte syns?
7 september, 2009 kl. 17:34 #195877OzODeltagareBra jobbat!
Lite tips finns här kanske?? 🙂/G
_____
::::: | ~SSI#2-{19oOo99}-One-Owner-Only~ | :::::7 september, 2009 kl. 20:04 #195911edbeDeltagarePerfekt! Tack! Att jag inte har sett den sidan förut :P…fanns ju endel kul 🙂
8 september, 2009 kl. 09:49 #195912edbeDeltagareSå! Nu fick jag bort den andra dörren också :)…och mdf buffeln va nästan lika rutten på den sidan…ska försöka hitta nånting i plast.
Tog bort handsfacket på en gång 🙂 …funderar på om jag ska sätta diskantera på den tunnare plastlisten längst upp på instrumentpanelen istället för dörren. Då slipper jag montera delningsfiltren i dörren och så ska det ju låta bättre. Nackdelen är ju att det syns mer och att jag måste skruva i plasten 🙁
Alternativ två är ju att köra allt i dörren:
Får i så fall se till att hitta någon fin dubbelhäftande tejp och fästa delningsfiltren på baksidan av innerdörren (nedre bakre del).
8 september, 2009 kl. 15:02 #195913edbeDeltagareNya mdf bafflar inköpta (68kr/st på BRL). Ska bara såga till dom och sen måla för att dom inte ska ruttna lika fort som dom som satt där tidigare. Dubbelhäftande tejp även inhandlat för att förhoppningsvis hålla diskanter och delningsfilter på plats :S
Tänk vad lite fukt kan göra…
Känns som att jag snart har hela bilen i min lilla student 2:a…passar som sagt på att putsa upp allt innan det ska tillbaka till bilen.
8 september, 2009 kl. 15:08 #195914edbeDeltagareDär jag sitter och lusläser forumet 😉
Bilens egen lilla pärm för alla viktiga papper…och en lite inspirationskäll 😀
Hittade den här fina pärmen i blå lack (dock inte metallic 🙁 ) på claes ohlsson…passade ju perfekt 😀 Ett tips till alla bilägare är att skaffa en ordentlig pärm för alla papper (service, besiktning, kvitton, etc.). Bra att hålla i ordning och om ni nån gång säljer bilen så ger det ett ganska seriöst utryck 😛
8 september, 2009 kl. 21:58 #196019GilarskiDeltagareSkall följa ditt projekt, bra dokumenterat so far 🙂
8 september, 2009 kl. 23:13 #195915edbeDeltagareTack. Ska bli intressant och se hur pass lätt du lyckas få din kombi 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.