› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Laddtryckssvaj
- Detta ämne har 6 svar, 895 deltagare, och uppdaterades senast för 21 år, 4 månader sedan av Bobbo.
-
FörfattareInlägg
-
29 september, 2003 kl. 13:31 #2278BobboDeltagare
I morse på väg till jobbet märkte jag att mitt laddtryck börjat bete sig underligt. När jag slog på fullt med femmans växel i studsade nålen upp till 21psi!, ned till 14, upp till ca 20psi. Sen släppte jag av, det hade säkert stabiliserat sig efter några sekunder, men gillade inte att låta turbon ladda 1.4bar, om så bara för någon sekund.
Bilen har tidigare gått väldigt bra, den har Tek3 sedan april. 3″-2.5″ avgas. Normalt vid full pelle på 5:an så studsar nålen upp till c:a 19psi och därefter direkt ned på 17psi där den ligger stabilt.
I förra veckan så noterade jag ett nästan skrikande ljud när varvet närmade sig 5000, alltså högre skrik än vanligt på turbon. Ljudet uppträder enbart i samband med laddtryck, det kommer alltså inte om man varvar upp till 5000 med friläge i.
Nån som känner igen det eller har en aning om vad det kan vara? ”För” kall insugsluft? Jag har kollat alla slangklämmor för luftfilter m.m.
29 september, 2003 kl. 13:32 #50759SecretAgentManDeltagareSyrerik, kall luft…bra skjuts på trycket på hög belastning…och en aggressiv laddtrycksstyrning, bara att se över responsen med en ställbar ventil a’la Strat, alt. låta ecutekfolket kika på det.
🙂
Ljudet låter underligt dock…det kan vara ett turboras på G, jag skulle kanske ta ned downpipen och känna på impelleraxeln.
/J
29 september, 2003 kl. 13:45 #50763BobboDeltagareOj, det gick fort, misstänker nästan att det kommer ett SMS-utskick till dig när det kommer ett nytt inlägg här. 🙂
Ställbar ventil, det är en Dawes Device du syftar på då? Det var ju nåt som man inte skulle behöva när man körde EcuTek vill jag minnas, det skulle ju mappningen sköta om. Men, jag får se om jag får tag i nån på JRM ang. detta. Misslyckades med att beställa bromsar från dom, skickade ett par mail men fick aldrig nåt svar, får väl hoppas att det går bättre denna gång.
OK, lossa DP och känna efter, jag antar att det är ett glapp man ska leta efter, hur mycket får det glappa utan att vara rasrisk?
Om det nu är glapp, är det bara att beställa en ny turbo då (bye bye vintersemester), eller går det att renovera den befintliga? Ungefärlig kostnad för renovering om det nu är möjligt?
/Bobbo
>Syrerik, kall luft…bra skjuts på trycket på hög
>belastning…och en aggressiv laddtrycksstyrning, bara att se
>över responsen med en ställbar ventil a’la Strat, alt. låta
>ecutekfolket kika på det.
>
>:)
>
>Ljudet låter underligt dock…det kan vara ett turboras på G,
>jag skulle kanske ta ned downpipen och känna på
>impelleraxeln.
>
>/J29 september, 2003 kl. 13:56 #50760SecretAgentManDeltagareMåla inte upp fan på väggen nu. 😉 Det behöver inte vara turbon, det kan vara en liten spricka i den äckliga plastslangen mellan turbo och ic, det kan vara i stort sett vad som helst. 🙂
Börja med att lösa laddtrycksproblemet – grejen är att ändra på luftflödet in i kontrollsystemet med en ventil från ”Festo” (man använder den istället för den lilla kulan som sitter i slangen vid turbonippeln).
Strat kan säkerligen ge dig en utförlig beskrivning. 🙂
/J
29 september, 2003 kl. 14:40 #50761StratDeltagare29 september, 2003 kl. 14:58 #50762KvarnisDeltagareDet kan även vara en slang till ladd styrningen somär paj, har haft samma fenomen själv med skrikande ljud& svängit tryck
29 september, 2003 kl. 19:55 #50764BobboDeltagareOk, ska försöka kolla det. Tack för alla svar, återkommer när jag har kikat på eländet. Förhoppningsvis är det en liten slang med torrsprickor 🙂
Edit: Glömde tilläga att bilen precis har varit på service, inte första gången det är konstiga fel på en bil som är nyservad för min del. Undrar vad de gör med bilen när de servar den…
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.