- Detta ämne har 85 svar, 1,498 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 4 månader sedan av Mumin.
-
FörfattareInlägg
-
6 maj, 2010 kl. 18:25 #23287MuminDeltagare
Har planer på att stoppa i en ny rova till min GT kombi. så tänkte kanske kan vara dags för en liten projekttråd 😀
Får se vad det hela slutar på men förhoppningsvis en ganska trevlig bil med bra båtten drag och fräsh motor! Lådan blir ett senare problem därefter kommer hålla mig under 300hk!
Kikar runt på 6petade men dom är ju inte gratis! Uppdateringar kommer med bilder nästa vecka!Over and out!
6 maj, 2010 kl. 18:38 #201810STIredDeltagareHa ha ännu en storbonde med en fin kossa 😀 Får slänga up nån bild eller två på gamla kossan 😉
Smidda grejer är inte fel. För mellan 10-15k totalt ska det gå få både helt nya kolvar och stakar som håller för runt 500hk. EJ25 är som sagt klenare grejer i än ej257. Och då är standart sti kolvar/stakar(som sitter i ej257) ingen direkt höjdare heller.
/r – storbonden med en halt kossa som står uppallad i garaget och till hälften isärplockad 😀
6 maj, 2010 kl. 19:03 #201828MuminDeltagareHa ha ännu en storbonde med en fin kossa 😀 Får slänga up nån bild eller två på gamla kossan 😉
/r – storbonden med en halt kossa som står uppallad i garaget och till hälften isärplockad 😀
Vill inte 😮 inte efter jag såg Manors kossa!!! men varför inte kan ju ta kort på den “fina” sidan 😛
6 maj, 2010 kl. 19:05 #201798KvarnisDeltagareÄr det en 2.5l wrx motor dvs en ej255 så är d samma block och vev som på en ej257
6 maj, 2010 kl. 19:11 #201829MuminDeltagareÄr det en 2.5l wrx motor dvs en ej255 så är d samma block och vev som på en ej257
Kommer från en Forester turbo. Är inte det ej25?
Dåliga mobil bilder men men iaf 2 bilder.
Och komentera inte bakdelens höjd 😛 sti dämparna blev lite höga bak och lågt som satan frammmm! men nu coilovers på!En bild förra sommaren med lite fint lacksläpp efter en tvätt 😮
6 maj, 2010 kl. 19:27 #201865SnofiDeltagaretrevligt att du har fått arslet ur vagnen nu =) dock funkar inte bilderna för mig.
6 maj, 2010 kl. 19:32 #201811STIredDeltagareÄr det en 2.5l wrx motor dvs en ej255 så är d samma block och vev som på en ej257
Är inte ej25(som sitter i 2.5l WRX/forrester) öppna block och inte semiclosed? Är det inte andra kolvar och stakar än i ej257 blocken?
Eller är det ej25 bara på bilarna utan överladdning och 255 på turbo?
Edit: Mumin kolla på bottendelen vad beteckningen är så klarnar det nog sen. Plockar du av topparna så ser du lätt om det är semiclosed eller open. Jag tror det skiljer på vilken beteckning det är även beroende på årsmodell.
/r
6 maj, 2010 kl. 19:42 #201830MuminDeltagaretrevligt att du har fått arslet ur vagnen nu =) dock funkar inte bilderna för mig.
Säger killen som letar efter fästen för kylaren :D:D och nya bilder kommer! kanske blir nya imorgon.. se om man kan dölja ytrosten 😮
6 maj, 2010 kl. 20:16 #201812STIredDeltagareHe he Wikipedia har svaren 😉
Ser ut som att det är bara utseendet på kolvarna och kompressionen som skiljer mellan ej255 och ej257
“EJ255
DOHC turbocharged, with sodium-filled valves originally designed for North American market, now sees usage in some European Imprezas and Legacies destined for Australia and South Africa. Power 230-265 hpUsage in North America:
Impreza: 2006 – present
Forester: 2004 – present
Legacy/Outback: 2005 – present
Baja: 2004 – 2006
Usage in the rest of the world:Legacy/Outback: 2005 – present
Impreza: 2006 – present
[edit] EJ257
DOHC 16 valve turbo. Originally designed for the North American Impreza STI in 2004 with AVCS and DBW. Not the same exact shortblock as EJ255. The EJ255 has a different domed piston vs the EJ257. Subaru of America designates the same part numbers for an EJ255 shortblock, and EJ257 shortblock with the exception of the pistons.Usage:
US Market Impreza WRX STi MY04~MY07 (300 hp, 293 hp (New SAE standard))
US Market Impreza WRX STI MY08~MY10 (305 hp (New SAE standard))
Asian, European Market Impreza WRX STi 05~present (280 hp, 40KGh/m)
JDM Forester STI MY05~present
”Längre lista på de olika beteckningarna finns här: http://en.wikipedia.org/wiki/Subaru_EJ_engine#EJ255
7 maj, 2010 kl. 06:08 #201799KvarnisDeltagareVa vad det jag sa 😀
Det står för övrigt EJ25 på 257 blocken, och som sagt bara kölvara som skiljer
7 maj, 2010 kl. 08:13 #201816BodyshotDeltagareDet står ju EJ25 på mitt cosworth block, är det EJ257 då?
Gillar dina kombi mymin, riktigt ball!
Har du kikat på lunkans räser kombi, med 423hk? Du lär nog sluta där med din 2l maskin 😉
7 maj, 2010 kl. 13:46 #201831MuminDeltagareDet står ju EJ25 på mitt cosworth block, är det EJ257 då?
Gillar dina kombi mymin, riktigt ball!
Har du kikat på lunkans räser kombi, med 423hk? Du lär nog sluta där med din 2l maskin 😉
har inte kikat på lunkans kombi men kanske man ska gör 😛 sen får vi se vad pengarna säger till om 😛 blir iaf i med motor nu.. fixa v bakskärm och nya brommsar + mapp av något slag 😛 och försöka få tag på 6 petad 😮
7 maj, 2010 kl. 15:53 #201800KvarnisDeltagareCosworth använder ej25 block och byter ut kolvar, stakar och lager typ
7 maj, 2010 kl. 17:44 #201813STIredDeltagareVa vad det jag sa 😀
Jepp de e sant det 😀
/r
7 maj, 2010 kl. 18:30 #201832MuminDeltagareMen vad skönt att det är samma skit då dock ej kolvarna men men 😛 På tisdag börjar jag riva motorn och så får vi se vad som har hänt där inne :p
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.