- Detta ämne har 144 svar, 18,547 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 6 månader sedan av Sternborn.
-
FörfattareInlägg
-
8 maj, 2010 kl. 17:34 #23297SternbornDeltagare
Tänkte skapa en projekttråd om min bil, kanske lite sent då det mesta för den här säsongen redan är fixat, men jag börjar från början och uppdaterar tråden vartefter tills jag är i nutid 🙂
Detta är min andra Impreza GT, hade en Evo 9:a mellan men den vart för dyr att äga plus att jag saknade min gamla Impreza, så det vart en ny.
Länk till min förra Impreza: http://www.garaget.org/?car=62486
Länk till min nuvarande Impreza: http://www.garaget.org/?car=182433Köpte bilen 23 december -09 av Jeppe i klubben.
Bilen hade gått ca 9500 mil, nyrenoverad växellåda, nylackad, välservad, avtagbar dragkrok.
Helt original i motorn förutom en öppen dumpventil av okänt märke, sen satt det ett OMP fjäderbensstag fram och ett Brake Cylinder Support Braket.
Invändigt var bilen också original förutom laddtrycksmätare och oljetrycksmätare av märket Autometer som var monterade i A-stolpen.
2 uppsättningar originalfälgar ett par guldiga med dubbade vinterdäck och ett par silvriga med odubbade vinterdäck.Ska försöka hålla denna bil i rallystuk, dvs det rätta stuket för en Subaru Impreza! 😀
Här kommer min “Att göra inför 2010″ lista:
Annat avgassystem
Dimljuskåpor
Stänklappar
Stor vinge
Byta till originaldump
En av uppsättningarna originalfälgar ska lackas vita
Fixa Stereon (måste koppla in ett slutsteg för att få ljud ur högtalarna)
Storservice och Kamremsbyte (alla filter, alla vätskor, stift m.m)
Andra baklysen
Fräscha upp motorrummet
Sparco moccarattAndra planer om plånboken tillåter:
Coilovers
Bättre bromsar
P1 läpp
STI scoop
17” sommarfälgar
Lättare trim typ EcuTek mappningBild på bilen så den såg ut när jag köpte den 🙂
9 maj, 2010 kl. 22:44 #201921SternbornDeltagareDet första jag gjorde var att köpa 4 nya fräscha vinterdäck då ingen av däcken på någon av fälgarna var i toppskick.
Nokian Hakkapeliitta 4 vart det, då det var det enda hakkadäck som gick att få tag på i rätt dimension (205/50R16)Vinterdäcken monterades på dom Guldiga fälgarna 🙂
Däcken som satt på dom silvriga fälgarna var inte heller något att ha som dom åkte av, planen var ju att lacka dessa fälgar vita 😛
9 maj, 2010 kl. 22:46 #202030ErokDeltagareHelrätt att ha guld på vintern ! (y)
9 maj, 2010 kl. 22:52 #201922SternbornDeltagareNästa steg vart att få på ett annat avgassystem för att väcka det underbara boxerljudet till liv. Jag nappade på en annons här på forumet och köpte ett Invidia 3″ rostfritt med racekatt 🙂
Dimljuskåporna hittade jag billigt på ebay, ca 300kr ink frakt från staterna.
Stänklapparna av märket Rally Armor köpte jag nya av JeppeNu gällde det bara att få lite tid över för att montera grejerna på bilen..
9 maj, 2010 kl. 22:55 #201923SternbornDeltagareHelrätt att ha guld på vintern ! (y)
Ja jag tyckte det oxå, ser ju lite mer rally ut med dom 😀
10 maj, 2010 kl. 22:06 #201924SternbornDeltagareDetta gjordes 12 Januari
Dimljuskåporna provmonterade, passade perfekt 🙂
Jag sköt i dom 2 “fästöronen” i sina spår och skruvade fast kåpan med en liten skruv underifrån genom det undre “fästörat”
Stänklapparna monterade, även dessa passade perfekt 😀 Bara att ta bort dom clipsen som är i vägen och sätta skruv och “gängbricka” istället
Rally Armor! Jäkligt snygg design på dessa stänklappar enligt mig 😉
14 maj, 2010 kl. 21:53 #201925SternbornDeltagare14 Januari
Dags för avgasbyte 🙂
Tycker att detta är en av dom viktigaste sakerna med subban, att få fram det där härliga boxermullret 😀
Lite bilder på hur tråkigt det ser ut original..
Lite skillnad på rören, det nya är både snyggare, lättare och grövre 😉
Jag passade på att känna efter eventuella glapp i turbon, men den var som ny 🙂
Racekissen inlindad i avgasbandage..
Monterat och klart 😀
Här är en liten film på hur det låter med avgassystemet på: http://www.garaget.org/video/7po9pu0czhe8
Jag är riktigt nöjd med passformen, kvalitén och ljudet 😀
Jag kan lätt rekomendera detta avgassystem till er andra men att tänka på är att det är ganska högljut, men sången är helt underbar 🙂14 maj, 2010 kl. 22:00 #201926SternbornDeltagare15 januari
Fick hem Prodrivevingen jag köpt av en här på forumet till ett riktigt bra pris 🙂
är lite att fixa med den men det får ta sin tid..
Trasigt bromsljus som inte ens var original utan nåt visade sig vara från biltema 😛
2 augusti, 2010 kl. 22:40 #201927SternbornDeltagareOrkar inte skriva allt som redan är gjort för länge sedan i minsta detalj utan här kommer lite bilder med lite kommentarer på vad som har gjorts med bilen fram till nu så kan jag köra igång ordenligt med projekttråden när jag nått nutid 😉
Vingen sålde jag till en arbetskollega pga en massa sprickor i den så jag kände inte att det var värt att fixa i ordning den, jag fick iaf dit ett nytt bromsljus innan jag sålde den 🙂
En original dumpventil införskaffades av en kille här på forumet för en ynka peng.
Denna putsades upp ordenligt så den såg ut som ny 🙂
Här är den “nya” originaldumpen och den “öppna dumpen” av okänt märke som satt på bilen när jag köpte den
De silvriga fälgarna skickades iväg på sandblästring. Eftersom jag är för lat för att sitta och slipa dom för hand och resultatet går inte att jämföra.
Fälgarna vart vita som planerat 🙂
Centrumkåporna vart riktigt läckra tycker jag, detta vart ett litet experiment för lackeraren 🙂
Fälgarna monterade på bilen:Edit: som ni även ser så är dimljuskåporna lackade och monterade, glömde skriva det 😛
2 augusti, 2010 kl. 22:59 #201928SternbornDeltagareSen vart det dags för storservice:
Olja (Mobil 1 5w/50 Rally Formula)
Oljefilter
bränslefilter
Luftfilter
Kupéfilter
Tändstift
Bromsvätska (Motul RBF600)
Växellådsolja (Redline Lightweight Shockproof)
Diffolja (Redline Lightweight Shockproof)
Kamrem + spännare och löphjul
Drivremmar
KylarvätskaBara alla delar och vätskor gick på över 7000, tur att man meckar själv så att man slipper betala arbetskostnaden för då hade det blivit riktigt dyrt 😛
Lite servicebilder:
Motorn nollställd och remmen markerad
Nya sakerna monterade 🙂
Lite av dom svarta detaljerna i motorrummet uppfräschade, här har jag lackat/sprayat kåporna som skyddar drivremmarna och även säkringsdosans lock
2 augusti, 2010 kl. 23:19 #201929SternbornDeltagareJag köpte en uppsättning STD R5 Coilovers utav Jeppe, så detta paket var jag uppe hos honom och hämtade (3min bilfärd från mig :P)
Och lådan innehöll dessa godsaker 🙂
Då var det bara att börja skruva 😉 här kommer lite bilder från monteringen av coilisarna:
Lite skillnad 😛
Före:
Efter:
2 augusti, 2010 kl. 23:47 #201930SternbornDeltagare1 Maj vart det min första bankörning någonsin på Mantorp park 🙂
Här kommer några foton på min bil från detta event:
Här syns dom nya baklysena som jag köpte billigt utav en här på forumet, men dessa ligger numera i garaget då jag tyckte dom förstörde bilens originalutseende
Det som jag kände att jag behövde uppgradera tills nästa bankörning var bromsarna och däcken! Fast otroligt nog klarade originalbromsarna av ett helt 30 min pass ute på banan men man fick ju bromsa i tid för dom tog ju inte så bra. Däcken som bara hade gått typ 100 mil när jag kom till mantorp såg ut att ha gått minst 1000 mil när jag åkte därifrån. Kan nämna att det var vanliga gatdäck Kumho Ecsta SPT KU31 som jag köpte nya enbart för denna säsong eftersom tanken är att köpa 17″ tills nästa säsong 🙂
Jag prioriterade bromsarna framför däcken.
Men det vart bara nya frambromsar nu, det får duga med original bak så länge.
Bromsbeläggen skaffade jag utav Jeppe och det vart Ferodo DS2500 belägg.
Bromsskivorna beställde jag ifrån Meca haninge och det vart DBA 4000 Viper slot skivor
Nya Bromsarna monterade
3 augusti, 2010 kl. 00:02 #201931SternbornDeltagareSådär nu är vi i nutid 🙂 Jag har nog glömt lite småsaker men strunt samma..
Dags att pricka av lite i listan som jag hade från början.
Att göra inför 2010
Annat avgassystem (klart)
Dimljuskåpor (klart)
Stänklappar (klart)
Stor vinge (fortfarande på jakt efter en Sti vinge)
Byta till originaldump (klart)
En av uppsättningarna originalfälgar ska lackas vita (klart)
Fixa Stereon (klart) (det var bara att koppla in ett slutsteg för att driva högtalarna i bilen)
Storservice och Kamremsbyte (alla filter, alla vätskor, stift m.m) (klart)
Andra baklysen (klart men dom ligger i garaget och original sitter på igen)
Fräscha upp motorrummet (Arbetet pågår hela tiden tills jag är nöjd)
Sparco moccaratt (kommer när jag har pengar över, prioriterar annat före)Andra planer om plånboken tillåter:
Coilovers (klart)
Bättre bromsar (klart)
P1 läpp (kom hem idag så det är iaf påbörjat)
STI scoop (kom hem idag så det är iaf påbörjat)
17″ sommarfälgar (kommer till 2011 istället)
Lättare trim typ EcuTek mappning (kommer även detta till 2011)Nu till dagens höjdpunkt.. Leverans från Ht Autos 🙂
P1 läpp och Sti Scoop låga modellen
Här är en bild på delarna provmonterade på bilen:
3 augusti, 2010 kl. 00:12 #201932SternbornDeltagareListan ser numera ut så här:
R-Däck
STI Vinge
STI Baklysen
Sparco Moccaratt och nav
P1 Läpp (Ska lackas)
STI Scoop (Ska lackas)
Fräscha upp motorrummet
17″ Sommarfälgar (kommer 2011)
EcuTek (kommer 2011)Om någon har en STI Vinge eller STI baklampor liggandes eller vet var man kan få tag på de så hör gärna av er 🙂
Även förslag på passande 17″ fälgar mottags med glädje 🙂3 augusti, 2010 kl. 00:50 #201913BodyshotDeltagareJag hade en sådan öppen dump förut på min gt, det är en Forge 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.