SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Motorvärmare GT -00

  • Detta ämne har 19 svar, 8,107 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år sedan av Jimzon.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #24531
    Sternborn
    Deltagare

      Planerar att montera motorvärmare och kupévärmare i pärlan nu när vintern närmar sig, efterom jag tänkte köra med bilen under hela vintern och känns ju rätt bra att ha det om det blir lika kallt som förra året.

      Då är frågan: Defa eller Calix?

      Har någon i stockholmsområdet verktyget för att få ut pluggen som ska bort där värmaren sedan ska sitta? Isåfall är det något jag kan låna över en helg?

      Är det svårt/jobbigt att montera på en impreza?

      #213458
      tendency
      Deltagare

        Spelar nog mindre roll om du kör Defa eller Calix, åtminstone om du bara ska köra en helt vanlig värmare. Det är en så enkel konstruktion att t.o.m. Biltemas prylar borde fungera bra.. Men jag har (haft) Defa i mina bilar och har aldrig haft några problem.

        Jag var lat och lät en mek fixa det, men insåg att det var såpass enkelt att man hade kunnat fixa det själv. Ur med frostpluggen, dränera, i med doppvärmaren och sedan är det kabeldragning och påfyllning som återstår. 🙂 Edit: Minns att jag såg att meken hade satt något isolermaterial kring värmaren och en bit ner på kabeln, så det kanske är något som rekommenderas? Vet inte.

        #213460
        Mumin
        Deltagare

          Jag har verktyg + plugg om du är sugen. Sen finns deet värmeskydd också som Tendency säger. sätter man vid på kabeln som ligger nära grenröret. Finns i sthlm området. Och DEFA förfan! PM för bra pris 🙂

          Edit: Sen är det ju bara 12 eller 14 insexa för frostpluggen.

          #213465
          Sternborn
          Deltagare

            Spelar nog mindre roll om du kör Defa eller Calix, åtminstone om du bara ska köra en helt vanlig värmare. Det är en så enkel konstruktion att t.o.m. Biltemas prylar borde fungera bra.. Men jag har (haft) Defa i mina bilar och har aldrig haft några problem.

            Jag var lat och lät en mek fixa det, men insåg att det var såpass enkelt att man hade kunnat fixa det själv. Ur med frostpluggen, dränera, i med doppvärmaren och sedan är det kabeldragning och påfyllning som återstår. 🙂 Edit: Minns att jag såg att meken hade satt något isolermaterial kring värmaren och en bit ner på kabeln, så det kanske är något som rekommenderas? Vet inte.

            Jag har verktyg + plugg om du är sugen. Sen finns deet värmeskydd också som Tendency säger. sätter man vid på kabeln som ligger nära grenröret. Finns i sthlm området. Och DEFA förfan! PM för bra pris 🙂

            Edit: Sen är det ju bara 12 eller 14 insexa för frostpluggen.

            Jag är ju själv mek så borde ju inte vara några problem isåfall, har däremot inte så mycket erfarenhet av motorvärmare 😛
            Jasså man skruvar ut frostpluggen med en insexa?
            Isolermaterialet ni menar måste ju vara det som syns på denna bild tillsammans med värmaren

            Jag har rätt bra rabatt på både Meca och Mekonomen så fixar nog rätt bra pris därifrån, men tack ändå 🙂
            Defa får det bli 😀

            #213459
            tendency
            Deltagare

              Jag är ju själv mek så borde ju inte vara några problem isåfall, har däremot inte så mycket erfarenhet av motorvärmare 😛
              Jasså man skruvar ut frostpluggen med en insexa?
              Isolermaterialet ni menar måste ju vara det som syns på denna bild tillsammans med värmaren

              Jamen dåså, då fixar du det lätt. För inte behöver man vara någon elektriker för kabeldragningen heller, så. 😀 Fäst kablarna med lite kattstrypare, aka buntband, och skruva fast kontakten i kofångaren.

              Det stämmer nog bra att det var insex, en ganska stor nyckel krävs, 10-12mm? Typ liknande plugg som denna bild:

              Japp, det är sådant isolermaterial som har använts till min installation.

              #213466
              Sternborn
              Deltagare

                Jamen dåså, då fixar du det lätt. För inte behöver man vara någon elektriker för kabeldragningen heller, så. 😀 Fäst kablarna med lite kattstrypare, aka buntband, och skruva fast kontakten i kofångaren.

                Det stämmer nog bra att det var insex, en ganska stor nyckel krävs, 10-12mm? Typ liknande plugg som denna bild:

                Japp, det är sådant isolermaterial som har använts till min installation.

                ok Kanon då blir det till att beställa ett DEFA comfort kit + värmaren imorn 😀
                Vill ju inte slita på pärlan i 20 minusgrader 😛
                Tydligen ska det ju bli snöstorm imorn så då kommer det nog att bli en lång kväll ute med bilen 😉

                #213461
                Mumin
                Deltagare

                  Just fan du jobbar på meca.. men iaf har en plugg liggandes för 450kr 😮 vad tar ni 950? 🙂

                  #213467
                  Sternborn
                  Deltagare

                    Just fan du jobbar på meca.. men iaf har en plugg liggandes för 450kr 😮 vad tar ni 950? 🙂

                    Nja vi var Meca Carservice verkstad förut men har nu blivit ”Mekonomen Bilverkstad” men flickvännen jobbar på meca i haninge.

                    Nu är allt monterat och klart iallafall 🙂
                    Är lite osäker på hur man ska lufta kylsystemet på imprezorna i vanliga fall brukar jag änvända en vakumsug som vakumsuger hela kylsystemet så att det suger i sig kylvätskan. Men den funkar inte så bra på japanare konstigt nog..

                    Men jag fick väl i 5-5½ L, men är lite orolig för att det är en luftficka någonstans då den nedre kylsslangen var kall/ljummen medans den övre var varm som satan när jag kom hem. Då hade bilen först stått på tomgång i 5-7 min och sedan körts hem 8-10 min.
                    Tempmätaren gick upp dit den ska men termostaten verkade inte vilja öppna sig för det..

                    Bilder från monteringen kommer upp imorn för dom som är intresserade 😉

                    #213462
                    Mumin
                    Deltagare

                      Ta en petflaska eller liknade teja runt så det blir tätt montera på expantionskärlet.. Stryp returen till behållaren. Fyll på till det tar stopp start motorn låt termostaten öppna.. sen ser du när luftbubblorna kommer ut och done. Fyll på i behållare lite över full för den kan slicka i sig lite mer om det skulle vara luft kvar.

                      #213468
                      Sternborn
                      Deltagare

                        Ta en petflaska eller liknade teja runt så det blir tätt montera på expantionskärlet.. Stryp returen till behållaren. Fyll på till det tar stopp start motorn låt termostaten öppna.. sen ser du när luftbubblorna kommer ut och done. Fyll på i behållare lite över full för den kan slicka i sig lite mer om det skulle vara luft kvar.

                        Nu gick det lite väl fort.. eller så är jag lite seg i skallen så här sent på kvällskvisten.. 😛

                        Med expantionskärlet antar jag att du menar den i metall där man fyller vätskan
                        och med behållaren menar du då det lilla plaströret med gult lock vid batteriet 🙂

                        Se min paintbild och kolla och jag fattade rätt 😛

                        #213463
                        Mumin
                        Deltagare

                          Helt rätt. sen följer du den slangen som går till behållaren. stryp den.

                          #213469
                          Sternborn
                          Deltagare

                            Helt rätt. sen följer du den slangen som går till behållaren. stryp den.

                            ok 🙂
                            Hur mycket vätska rymmer en gt?
                            Jag lär ju inte fått ut allt när jag tömde eftersom jag bara skruvade ut tappskruven på kylaren och tog bort frostpluggen, så det lär ju vara vätska kvar inne i värmepaketet.

                            #213470
                            Sternborn
                            Deltagare

                              och visst ska jag kapa botten på petflaskan för att fylla på i den 😛

                              #213464
                              Mumin
                              Deltagare

                                och visst ska jag kapa botten på petflaskan för att fylla på i den 😛

                                Hahah där har du en tankenöt!!

                                #213471
                                Sternborn
                                Deltagare

                                  Hahah där har du en tankenöt!!

                                  Haha :p
                                  Fixade det imorse när jag kom till jobbet, så nu öppnar termostaten 🙂 Det kan inte vart mycket luft kvar för jag fick kanske i 2-3dl som mest.
                                  Tack för tipset 🙂

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.