› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Motorvärmare GT -00
- Detta ämne har 19 svar, 8,107 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år sedan av
Jimzon.
-
FörfattareInlägg
-
8 november, 2010 kl. 18:05 #24531
Sternborn
DeltagarePlanerar att montera motorvärmare och kupévärmare i pärlan nu när vintern närmar sig, efterom jag tänkte köra med bilen under hela vintern och känns ju rätt bra att ha det om det blir lika kallt som förra året.
Då är frågan: Defa eller Calix?
Har någon i stockholmsområdet verktyget för att få ut pluggen som ska bort där värmaren sedan ska sitta? Isåfall är det något jag kan låna över en helg?
Är det svårt/jobbigt att montera på en impreza?
8 november, 2010 kl. 18:19 #213458tendency
DeltagareSpelar nog mindre roll om du kör Defa eller Calix, åtminstone om du bara ska köra en helt vanlig värmare. Det är en så enkel konstruktion att t.o.m. Biltemas prylar borde fungera bra.. Men jag har (haft) Defa i mina bilar och har aldrig haft några problem.
Jag var lat och lät en mek fixa det, men insåg att det var såpass enkelt att man hade kunnat fixa det själv. Ur med frostpluggen, dränera, i med doppvärmaren och sedan är det kabeldragning och påfyllning som återstår. 🙂 Edit: Minns att jag såg att meken hade satt något isolermaterial kring värmaren och en bit ner på kabeln, så det kanske är något som rekommenderas? Vet inte.
8 november, 2010 kl. 18:42 #213460Mumin
DeltagareJag har verktyg + plugg om du är sugen. Sen finns deet värmeskydd också som Tendency säger. sätter man vid på kabeln som ligger nära grenröret. Finns i sthlm området. Och DEFA förfan! PM för bra pris 🙂
Edit: Sen är det ju bara 12 eller 14 insexa för frostpluggen.
8 november, 2010 kl. 20:01 #213465Sternborn
DeltagareSpelar nog mindre roll om du kör Defa eller Calix, åtminstone om du bara ska köra en helt vanlig värmare. Det är en så enkel konstruktion att t.o.m. Biltemas prylar borde fungera bra.. Men jag har (haft) Defa i mina bilar och har aldrig haft några problem.
Jag var lat och lät en mek fixa det, men insåg att det var såpass enkelt att man hade kunnat fixa det själv. Ur med frostpluggen, dränera, i med doppvärmaren och sedan är det kabeldragning och påfyllning som återstår. 🙂 Edit: Minns att jag såg att meken hade satt något isolermaterial kring värmaren och en bit ner på kabeln, så det kanske är något som rekommenderas? Vet inte.
Jag har verktyg + plugg om du är sugen. Sen finns deet värmeskydd också som Tendency säger. sätter man vid på kabeln som ligger nära grenröret. Finns i sthlm området. Och DEFA förfan! PM för bra pris 🙂
Edit: Sen är det ju bara 12 eller 14 insexa för frostpluggen.
Jag är ju själv mek så borde ju inte vara några problem isåfall, har däremot inte så mycket erfarenhet av motorvärmare 😛
Jasså man skruvar ut frostpluggen med en insexa?
Isolermaterialet ni menar måste ju vara det som syns på denna bild tillsammans med värmaren

Jag har rätt bra rabatt på både Meca och Mekonomen så fixar nog rätt bra pris därifrån, men tack ändå 🙂
Defa får det bli 😀8 november, 2010 kl. 20:44 #213459tendency
DeltagareJag är ju själv mek så borde ju inte vara några problem isåfall, har däremot inte så mycket erfarenhet av motorvärmare 😛
Jasså man skruvar ut frostpluggen med en insexa?
Isolermaterialet ni menar måste ju vara det som syns på denna bild tillsammans med värmaren

Jamen dåså, då fixar du det lätt. För inte behöver man vara någon elektriker för kabeldragningen heller, så. 😀 Fäst kablarna med lite kattstrypare, aka buntband, och skruva fast kontakten i kofångaren.
Det stämmer nog bra att det var insex, en ganska stor nyckel krävs, 10-12mm? Typ liknande plugg som denna bild:

Japp, det är sådant isolermaterial som har använts till min installation.
8 november, 2010 kl. 20:55 #213466Sternborn
DeltagareJamen dåså, då fixar du det lätt. För inte behöver man vara någon elektriker för kabeldragningen heller, så. 😀 Fäst kablarna med lite kattstrypare, aka buntband, och skruva fast kontakten i kofångaren.
Det stämmer nog bra att det var insex, en ganska stor nyckel krävs, 10-12mm? Typ liknande plugg som denna bild:

Japp, det är sådant isolermaterial som har använts till min installation.
ok Kanon då blir det till att beställa ett DEFA comfort kit + värmaren imorn 😀
Vill ju inte slita på pärlan i 20 minusgrader 😛
Tydligen ska det ju bli snöstorm imorn så då kommer det nog att bli en lång kväll ute med bilen 😉8 november, 2010 kl. 22:46 #213461Mumin
DeltagareJust fan du jobbar på meca.. men iaf har en plugg liggandes för 450kr 😮 vad tar ni 950? 🙂
9 november, 2010 kl. 21:46 #213467Sternborn
DeltagareJust fan du jobbar på meca.. men iaf har en plugg liggandes för 450kr 😮 vad tar ni 950? 🙂
Nja vi var Meca Carservice verkstad förut men har nu blivit ”Mekonomen Bilverkstad” men flickvännen jobbar på meca i haninge.
Nu är allt monterat och klart iallafall 🙂
Är lite osäker på hur man ska lufta kylsystemet på imprezorna i vanliga fall brukar jag änvända en vakumsug som vakumsuger hela kylsystemet så att det suger i sig kylvätskan. Men den funkar inte så bra på japanare konstigt nog..Men jag fick väl i 5-5½ L, men är lite orolig för att det är en luftficka någonstans då den nedre kylsslangen var kall/ljummen medans den övre var varm som satan när jag kom hem. Då hade bilen först stått på tomgång i 5-7 min och sedan körts hem 8-10 min.
Tempmätaren gick upp dit den ska men termostaten verkade inte vilja öppna sig för det..Bilder från monteringen kommer upp imorn för dom som är intresserade 😉
9 november, 2010 kl. 21:51 #213462Mumin
DeltagareTa en petflaska eller liknade teja runt så det blir tätt montera på expantionskärlet.. Stryp returen till behållaren. Fyll på till det tar stopp start motorn låt termostaten öppna.. sen ser du när luftbubblorna kommer ut och done. Fyll på i behållare lite över full för den kan slicka i sig lite mer om det skulle vara luft kvar.
9 november, 2010 kl. 22:08 #213468Sternborn
DeltagareTa en petflaska eller liknade teja runt så det blir tätt montera på expantionskärlet.. Stryp returen till behållaren. Fyll på till det tar stopp start motorn låt termostaten öppna.. sen ser du när luftbubblorna kommer ut och done. Fyll på i behållare lite över full för den kan slicka i sig lite mer om det skulle vara luft kvar.
Nu gick det lite väl fort.. eller så är jag lite seg i skallen så här sent på kvällskvisten.. 😛
Med expantionskärlet antar jag att du menar den i metall där man fyller vätskan
och med behållaren menar du då det lilla plaströret med gult lock vid batteriet 🙂Se min paintbild och kolla och jag fattade rätt 😛
9 november, 2010 kl. 22:27 #213463Mumin
DeltagareHelt rätt. sen följer du den slangen som går till behållaren. stryp den.
9 november, 2010 kl. 22:33 #213469Sternborn
DeltagareHelt rätt. sen följer du den slangen som går till behållaren. stryp den.
ok 🙂
Hur mycket vätska rymmer en gt?
Jag lär ju inte fått ut allt när jag tömde eftersom jag bara skruvade ut tappskruven på kylaren och tog bort frostpluggen, så det lär ju vara vätska kvar inne i värmepaketet.9 november, 2010 kl. 22:34 #213470Sternborn
Deltagareoch visst ska jag kapa botten på petflaskan för att fylla på i den 😛
10 november, 2010 kl. 18:59 #213464Mumin
Deltagareoch visst ska jag kapa botten på petflaskan för att fylla på i den 😛
Hahah där har du en tankenöt!!
10 november, 2010 kl. 19:08 #213471Sternborn
DeltagareHahah där har du en tankenöt!!
Haha :p
Fixade det imorse när jag kom till jobbet, så nu öppnar termostaten 🙂 Det kan inte vart mycket luft kvar för jag fick kanske i 2-3dl som mest.
Tack för tipset 🙂 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
