SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Lite funderingar kring vevhus vent?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 33 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #24911
    Fricke.w
    Deltagare

      Sitter här på jobbet och funderar lite, har ju bygt om till ventilationen på ventilkåporna, den är sluten med cathtank, med inehållande rostfri sil duk samt ett rostfrit filter för att få diman att stanna kvar i burken. men nu funderar jag på vad jag ska göra med blockets ventilation?
      Och kom fram till följande, om jag pluggar med en gummi plut på plenumets bakventil anslutning, samt drar slang upp från blockets vevhus ventilation, till en cathtank med öppet filter på, funkar de?
      vet att de inte blir besiktnings mäsigt så. men behöver ju bara plocka på en slang där filtret sitter i såna fall till bakventilen, och den slang som i normala fall går från plast förgreningen som sitter i blocket, struntar jag helt i, då nya AP turbo röret bara har för en anslutning i alla fall.

      #216263
      Turbovin
      Deltagare

        Visst funkar det men jag har min PCV-ventil alltid inkopplad till catchtanken så att den suger in vevhusgaserna vid undertryck i insuget. När det blir övertryck stänger ventilen. Alltså ventilkåporna 2 t-korsat till 1 in till tank, 1 från blocket, 1 från pcv sedan ett 25 mm filter på tanken.

        #216268
        MaXiZZ
        Deltagare

          kan visa hur jag gjort .. det som anses vara den bästa lösningen.. men vad vet jag 🙂
          såhär fungerar systemet orginal iaf:

          Såhär har jag lagt mina catchtankar.. jag kör dock med öppet filter till topparna.. vevhuset bör vara kopplad till inletpipan.

          #216273
          Fricke.w
          Deltagare

            Okej så du kör helt slutet då med andra ord.

            #216269
            MaXiZZ
            Deltagare

              för vevhuset ja, men till topparna är det öppet, då jag bara har en anslutning på min inlet.. vevhuset är viktigast att ventilera riktigt också.

              #216258
              Kvarnis
              Deltagare

                Om man tänker åka bana i någon större fart bör man inte koppla catchtanken till insuget, sen bör man återleda till oljetråget.

                Det går iofs att tömma tanken oxå, då den kommer fyllas upp väldigt fort vid höga g-krafter

                #216274
                Fricke.w
                Deltagare

                  Okej så du kvarnis kör med ventilerat runt om, och plugat för återinförsel i turbo röret, samt plugad pcv, har jag fattat rätt då, är ju de jag lurat på, då man helst av allt inte vill att något från ventilationen ska komma tillbaks in i insuget i gen 😀

                  #216275
                  Fricke.w
                  Deltagare

                    Lånar din bild lite om de är okej, men var så här jag tänkte från början, och då kommer kanan från vevhuset den stora, att gå in i burkens under kant, samt vara monterad högre än motorn så oljan kan rina tillbaks ner i gen om den vill 🙂 men även att gaserna kan slinka förbi och up ur filtret.

                    #216289
                    Garagekungen
                    Deltagare

                      Bara en dum fråga… :confused:
                      (kanske i första hand till Kvarnis m.fl. som gjort detta på profsnivå)

                      Jobbar man inte med vakuumpump och undertryck i vevhus på dessa motorer ?

                      Min spontana idé, om vi nu pratar modifiering av vevhusventilationen, var att man (när vi börjar skippa SBP och luta åt mer skoj-motorer) höll ca 0,5 ata i maskin med hjälp av vakuumpump. Avskiljer oljan som man släpper tillbaka till tråget och låter gaserna mynna i avgasröret efter cat (om man har nån).

                      Det halverar luftmotståndet i maskin samt minimerar att oljan sveps upp av luftrörelserna från vevpartiet.

                      Är jag helt ute å cyklar eller…?
                      Hur är det med packningarna i motorn – är de dimensionerade för ett undertryck ?

                      PS. Nån som känner Kvarnis får väl be att ha slänger ett getöga på den här tråden… 😉

                      #216270
                      MaXiZZ
                      Deltagare

                        jag har läst på mycke angående vevhusventilationerna. dock på jenkarforum, men dom rekommenderar inte att bara sätta filter på allt då insuget på något sätt hjälper till med ventilationen.. någon som kan får gärna förklara för man vill ju veta vad som är bäst 🙂

                        #216259
                        Kvarnis
                        Deltagare

                          Igentligen så är vehusventilation ganska komplicerat, men lite förenklat…

                          Så det problemet som uppstår är att man får hög hastighet på avgaserna som drar med sig olja som åker in insug,turbo,ic m.m och det är kasst pga att det sänker oktan försämrar kylning etc.

                          Slangrna är på tok för små för att hålla ner hastighterna ur ventilationen.
                          I stort kan man säga ju större ju bättre 🙂

                          Ett annnat problem som uppstår är ex att om man åker banan etc med ordentlig med effekt så kommer dessa motrer att tryka ut ännu mer olja ur ventilationen litervis om det är bra med pulver.
                          Om man återleder oljan till tråget så måste även den anslutningen vara rätt dimensionerad annars så trycker det även olja den väggen vi hög g-kraft.

                          Intressant läsning för den som vill
                          http://bbs.scoobynet.co.uk/drivetrain-11/138077-catch-cans-and-pcv-systems-do-we-need-them.html
                          Bla från Mr.Fealstead som jobbar med rcing bilar till vardags trevlig saker med 850 BHP/Ibs och väger 850kg 😀
                          http://bbs.22b.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=9;t=000631#000017

                          #216276
                          Fricke.w
                          Deltagare

                            Ingen som sitter ine på några super ritningar då, allternativt lite kort under huven på hur dom gjort, för nu räker de för min del, har säkert gjort 8 olika catch cans i olika utföranden, men kan ju inte bestäma mig eller rättare sakt jag är inte hundra på hur eller vad folk brukar göra för uppsätningar 😀

                            #216260
                            Kvarnis
                            Deltagare

                              Ingen som sitter ine på några super ritningar då, allternativt lite kort under huven på hur dom gjort, för nu räker de för min del, har säkert gjort 8 olika catch cans i olika utföranden, men kan ju inte bestäma mig eller rättare sakt jag är inte hundra på hur eller vad folk brukar göra för uppsätningar 😀

                              Kolla denna tråden

                              Turbovin använder denna och jag har en som jag skulel anväda til min brux STI, men blir iofs inte av nu men men..

                              #216277
                              Fricke.w
                              Deltagare

                                Vilken tråd? 😀

                                #216264
                                Turbovin
                                Deltagare

                                  Han kanske syftar på catchtanken jag använder som jag köpte från ett gruppköp på Scoobynet. Ganska rejäl platsbrist under huven på min bil så den får sitta där den fick plats 🙂

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 33 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.