SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor olje pump ej20 och ej25

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #26103
    iron m///
    Deltagare

      kör alla som trimat över 400hk med cosworth pumpen eller funkar det bra att köra std pump?

      mvh

      #225074
      Fricke.w
      Deltagare

        Jo många gör de vell för att vara på den säkra sidan, känns onödigt att pruta några kronor på en rejäl pump, när man ändå lägger ner så pass mycket pengar på en motor, som kan vara slut på ett par sekunder om de vill sig illa 🙁
        Kan ju säga så här, när man ser att oljetrycks lampan tänds är de redan försent i princip, fjädern i olje givarn är instäld på att larma vid så lågt som 0,158 bar alltså 1,5 hg och de är inte mycket de.
        Men de finns ju andra allterna tiv än cosworth vissa kör ju med pumpen från my08-my09 sti som har 1mm störe kanaler, eller så finns ju rogerclark motorsport pumparna på importcarparts.co.uk som är lite biligare än cosworth men gör säkerligen samma jobb.

        #225087
        iron m///
        Deltagare

          vad är det för skillnad då? högre tryck mer flöde?

          kan man inte bara borra upp orginal pumpen till 11 eller 12mm då?

          vad ger std pump för tryck?

          vad ger en cosworth pump för tryck?

          mvh

          #225082
          Eiiiiik
          Deltagare

            my08-my09 är la 11mm om jag inte har fel 🙂
            Jag uppgraderade iaf min 2.0L STi till den pumpen 🙂

            #225083
            Eiiiiik
            Deltagare

              Kollade lite nu på http://www.importimageracing.com
              Där står det 11mm OEM från 2.5L motorn.. Men sen om man går in och tittar på 12mm står det också OEM från 2.5L motorn 😛

              Någon som kan förklara? 🙂

              #225075
              Fricke.w
              Deltagare

                Ja jag har faktist ingen aning, men skulle tro att cosworth pumparna i alla fall är ju portad som sagt, samt att de är säkerligen lite modifierat pump hjul, fjädern där emot är nog typ samma, den släper i genom strax efter 6bar i alla fall.

                #225084
                Eiiiiik
                Deltagare

                  Hur stor är oljepumpen till en stock 2.0L STi då? är den 10mm? 😛

                  #225078
                  Jocke.T
                  Deltagare

                    Hur stor är oljepumpen till en stock 2.0L STi då? är den 10mm? 😛

                    Det undrar jag med :rolleyes:

                    #225085
                    Eiiiiik
                    Deltagare

                      Det undrar jag med :rolleyes:

                      Du beställde också 11mm OEM från 2.5L va? 🙂

                      #225079
                      Jocke.T
                      Deltagare

                        Du beställde också 11mm OEM från 2.5L va? 🙂

                        Ja, precis 🙂

                        #225072
                        Kvarnis
                        Deltagare

                          Det man vill ha är en med moddad övertrycksventil, då det är den som brukar krångla.

                          12mm nä det är onödigt den kommer antgliern skumma oljan m du inte har oljekylning på kolvarna som cdb’s har.

                          #225088
                          iron m///
                          Deltagare

                            med moddad över trycks ventil kan la inte vara några problem att göra själv! för högre tryck då?

                            är det någon som kör mycket effekt på std olje pump?

                            har en kompis som bänkat ur 363hk med std pump, han har ca 4bar olje tryck.

                            mvh

                            #225073
                            Kvarnis
                            Deltagare

                              Det är inte trycket man moddar för, utan så den inte hänger sig i öppet läge dvs 0 bar tryck, allmänt känt bland folk sm skruvat subaru ett tag.

                              Sen är lämpligt tryck bäst för hägt och man skjuter sönder packboxar.

                              men att schimsa den lite är inte fel.

                              #225080
                              Garagekungen
                              Deltagare

                                När man läser era inlägg (innan Kvarnis) får man lätt intrycket att det är diametern på hålen eller nåt sådant som anges… :confused:

                                Det är oljepumphusets bredd som avses (kugghjulsringarna som utgör själva pumpen).
                                Övrigt håller oljepumpen samma inner diameter (den som passar över axeln) och ytterdiameter (som är urfräst ur oljepumpkåpan) som originalpumpen.

                                Original är oljepumpen (huset) 10mm bred.
                                Sedan finns det 11mm respektive 12mm bredd att köpa.

                                Lycka till !
                                😉

                                #225086
                                Eiiiiik
                                Deltagare

                                  När man läser era inlägg (innan Kvarnis) får man lätt intrycket att det är diametern på hålen eller nåt sådant som anges… :confused:

                                  Det är oljepumphusets bredd som avses (kugghjulsringarna som utgör själva pumpen).
                                  Övrigt håller oljepumpen samma inner diameter (den som passar över axeln) och ytterdiameter (som är urfräst ur oljepumpkåpan) som originalpumpen.

                                  Original är oljepumpen (huset) 10mm bred.
                                  Sedan finns det 11mm respektive 12mm bredd att köpa.

                                  Lycka till !
                                  😉

                                  Tack ska du ha! Precis det jag undrade! 😀

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.