SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Lite frågor om Knock correction och Lambda mätare…

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2628
    Manu_Sti
    Deltagare

      Hej,

      Jag behöver lite info om dem värde som man får med DeltaDash, vad är bra, eller ok, och vad är dålig och som man ska var försiktig med…
      Det var om Knock Correction och Lambda, vad ska man har där? Vad är farlig för bilen?
      Tack.

      #53581
      ExOrdis
      Deltagare

        Knock korrektion ska du helst inte se någonting av.
        0,5 – 1 grad kan förekomma som ”skrammel” vid enstaka tillfällen utan att något är galet. Är det återkommande knock-korrektions vid all form
        av belastning, (laddtryck över atmosfärstryck) är det ett tecken på att något är knas och djupare felsökning bör genomföras.
        Lambda kör du bara på när systemet går under del-last.
        Exempel på fel när man får tydliga återkommande knock-korrektions:
        *Svag signal från LMM – Ibland med felkod men inte alltid
        *Trasig Lambdasensor – Oftast med felkod
        *Dåliga tändstift – Inga felkoder, men bilen går riktigt illa vid acc
        *Andra givare som spökar, i synnerhet efter motortvättar…

        #53586
        Manu_Sti
        Deltagare

          Jag har precis fåt bilen från trimning och har tittat lite på värde, Knock Correction kan variera mellan -1.5 till 11 ( max värde under 1 timme körning ) men den är runt 0 mest av tiden, men då och då kan det gå upp eller ner, om jag trycker eller inte…
          Lambda är runt 1 hela tiden, 0.95.
          Är det nåt som är farlig ?

          #53582
          ExOrdis
          Deltagare

            Manu, kan du maila mig en dashlog? Det låter inget vidare om den backar tändingen från 1,5 till 11 grader??!! Jag hoppas att vi missförstått varandra eller att du skrivit fel siffror.

            /Kjell

            #53587
            Manu_Sti
            Deltagare

              Jag har problem med logen, jag såg värde när jag stannade bilen, men efter då försvan alla värde ( när jag öppnar logen då får jag en meddelnade som säger att jag kan inte öppna allt ), jag har bara några värde… Men det jag såg är
              min : -1.5
              Max : 11
              Men jag kan köra en sväng och prova spara nya värde…

              #53583
              ExOrdis
              Deltagare

                Kör och belasta lite på olika växlar, skicka sedan över loggen. Jag förutsätter att du mappat bilen och inte bara ”trimmat” flöde och laddtryck?

                #53588
                Manu_Sti
                Deltagare

                  Jag har skickat loggen från igår, man kan öppna den med Excel, den ser inte bra ut, dem har mappat bilen med en tek 3…

                  #53585
                  Kvarnis
                  Deltagare

                    >Jag har precis fåt bilen från trimning och har tittat lite på
                    >värde, Knock Correction kan variera mellan -1.5 till 11 ( max
                    >värde under 1 timme körning ) men den är runt 0 mest av tiden,
                    >men då och då kan det gå upp eller ner, om jag trycker eller
                    >inte…
                    >Lambda är runt 1 hela tiden, 0.95.
                    >Är det nåt som är farlig ?

                    Ehhh är bilen mappad och du får -11 i Knock correction !!!! 😮 😮
                    Skulle jag knappats betala för den mappningen i så fall..
                    det är hyfsat jävla illa

                    #53578
                    Strat
                    Deltagare

                      Nja, KC parametern fungerar lite olika på gt och wrx. 11 är positivt, alltså avancerad tändning.

                      Att den backar 1,5 är helt normalt, ingen fara 🙂

                      #53579
                      Strat
                      Deltagare

                        Angående lambda så kan man inte säga så mycket, då den inte är så exakt, och ändrar sig lite på temperatur. Men 0.95 låter bra. Det är på den rika sidan iaf.

                        #53589
                        Manu_Sti
                        Deltagare

                          Jag ska tar en ny logg, jag måste har gjort nåt fel…

                          #53584
                          abd
                          Deltagare

                            >Angående lambda så kan man inte säga så mycket, då den inte
                            >är så exakt, och ändrar sig lite på temperatur. Men 0.95 låter
                            >bra. Det är på den rika sidan iaf.

                            0,95 är inte särskilt rikt om du menar på full last..?

                            #53580
                            Strat
                            Deltagare

                              >
                              >0,95 är inte särskilt rikt om du menar på full last..?

                              Det är 0,95 volt, som sensorn lämnar. Den är troligen mappad till 0,78 lambda 🙂

                              Hmm.. Om nu inte STI’n har nån parameter som visar lambdan direkt, och det är den du menar Manu?

                            Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.