- Detta ämne har 99 svar, 18,227 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 7 månader sedan av Gyver.
-
FörfattareInlägg
-
7 september, 2011 kl. 21:10 #26701GyverDeltagare
Hej! 🙂
Mitt namn är David och jag köpte min första impreza i sommras, importerade den själv ifrån England och körde hem den. Jag har gillat imprezor ganska länge och hade under en längre tid egentligen köpa en Type-RA V.3, jag var helt enkelt ute efter mycket busbil för pengarna :p Men när jag såg denna välskötta och fina coolgrey STi V.5 på annons i England så kände jag mig tvungen att slå till 😮
En kylig morgon i Belgien på hemresan./David
7 september, 2011 kl. 21:40 #229067fjarDeltagarenice skal följas 🙂
8 september, 2011 kl. 07:05 #229080RednavasDeltagarekul med bilköpet men trist med raset.. :p skall bli intressant att följa!
8 september, 2011 kl. 09:18 #229038roadtip85KeymasterSnygg bil!
Lycka till med renoveringen! Jag kommer följa tråden, så lär man sig själv nånting kanske! 🙂8 september, 2011 kl. 18:44 #229083GyverDeltagarenice skal följas 🙂
kul med bilköpet men trist med raset.. :p skall bli intressant att följa!
Snygg bil!
Lycka till med renoveringen! Jag kommer följa tråden, så lär man sig själv nånting kanske! 🙂Tackar!
Idag hände det litegrann, jag fick några timmar över på eftermiddagen så jag började skruva loss saker.
Jag hann kanske inte med så himla mycket till synes, men många bilder togs samtidigt och jag var flitig med anteckningsblocket :pDet fanns en bult som behövde lite mer nytänkande i verktygsväg, den bakre fästbulten mot blocket till AC’n.
Den bulten ogillade jag väldigt mycket först.. mitt under ett insugsrör också:conMvh
8 september, 2011 kl. 20:22 #229081hedberg____Deltagareinsugsröret och servo pumpen kan sitta kvar ta bort dom två slangarna som sitter på servo pumpen bara sen soppa ledningarna kylare och slangar sen kablar till styboxen sen är de bara bultarna mellan växel låda å motor och motor fästena.. grenrören kan sitta kvar å bara du tar lös downpipen
11 september, 2011 kl. 20:51 #229084GyverDeltagareinsugsröret och servo pumpen kan sitta kvar ta bort dom två slangarna som sitter på servo pumpen bara sen soppa ledningarna kylare och slangar sen kablar till styboxen sen är de bara bultarna mellan växel låda å motor och motor fästena.. grenrören kan sitta kvar å bara du tar lös downpipen
Tack, det fick bli så.
11 september, 2011 kl. 21:30 #229085GyverDeltagareDags att uppdatera.
Nu är motorn ur bilen och det riktiga jobbet kan börja 🙂
Jag hann plocka bort insuget innan det var dags att lämna garaget för dagen, tänkte kliva upp i ottan imorgon och köra en heldag med att plocka isär motorn eftersom jag är ledig.
Mvh
14 september, 2011 kl. 20:23 #229086GyverDeltagareMåste jag montera loss kolvarna från stakarna för att kunna sära på blocket?? Jag är i det läget nu och såg att det fanns täcklock med insexfattning i sidorna av blockhalvorna för att komma åt kolvbultarna…
14 september, 2011 kl. 20:52 #229069TomKDeltagareNej igentligen inte. Men släpp stakarna från veven så går det mycket lättare.
passa cyl loppen bara så du inte repar dom eller tappar veven den är rätt tung.14 september, 2011 kl. 21:05 #229087GyverDeltagareNej igentligen inte. Men släpp stakarna från veven så går det mycket lättare.
passa cyl loppen bara så du inte repar dom eller tappar veven den är rätt tung.Okej, för jag särade på blocket tillräckligt långt för att kunna komma åt vevstaksbultarna iallafall, men då såg jag ju självklart att kolvarna tog i i underkant på överfallen. Jag får prova det som du säger imorgon iallafall, borde gå utan bekymmer 🙂
På tal om blocket… det föll konstigt nog ut en kula ifrån ett kullager av något slag från blocket och ner på marken när det satt i motorstativet :confused: Sitter det kullager i vevens ändar?
22 september, 2011 kl. 23:14 #229088GyverDeltagareDags att uppdatera känns det som 🙂
Det har hänt litegrann den senaste veckan så jag börjar i rätt ände.
Jag fortsatte med demonteringen av motorn, såhär såg lösningen ut för att dra loss den förbaskat hårt satta bulten till remhjulet.
Kamremmen, löphjulen och spännare lämnades in till verkstad för byte i maj av förra ägaren och jag har kvittona på det så det återanvänder vi sen 🙂
Lossade insexskruvarna på kamdreven lite och nollade motorn innan jag tog bort remmen och dreven.
Kamkåporna åkte av.
Och oljetråget.
Här såg jag det som verifierade att jag har fått lagerras, små mässingsfärgade lagerflisor låg och blänkte lite varstans i oljetråget.
Topplocken bortmonterade.
Blocket särat, lite småkämpigt att komma åt vevstaksbultarna medans de båda halvorna var isärdragna men det gick tillslut 🙂
Innanmätet.
3’ans och 1’ans kolv var lite repigare än dem andra, så dem har väl dragit upp lite lagerflis i cylinderloppen antar jag.
3’ans cylinder hade lite smårepor, men inget allvarligt så det fixas med en enkel honing (självklart av de andra cylindrarna också).
[I23 september, 2011 kl. 03:35 #229051Christian SDeltagarenu hoppas jag att jag har tur med tullen:p Man kan ju alltid hoppas…
man betalar ingen tull när man köper ifrån england, det är bara när man handlar utanför EU som man gör det;)
23 september, 2011 kl. 04:33 #229043rigdabDeltagareman betalar ingen tull när man köper ifrån england, det är bara när man handlar utanför EU som man gör det;)
Är inte importimageracing.com baserat i USA?? Därav oron för tull plus moms kanske?
23 september, 2011 kl. 05:41 #229070TomKDeltagareÄr inte importimageracing.com baserat i USA?? Därav oron för tull plus moms kanske?
Jo det stämmer bra.
Be Josh skriva ner värdet åt dig. Jag betalade några hundringar i moms och tull och paketet var större än en flytt kartong. 😀 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.