- Detta ämne har 8 svar, 2,187 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 4 månader sedan av epoxxy.
-
FörfattareInlägg
-
23 november, 2011 kl. 11:30 #27214epoxxyDeltagare
BIL SÅLD, PROJEKTET AVSLUTAT. TRÅD KAN STÄNGAS
Jag har precis införskaffat mig en Outback -98 med 15k på mätaren, en ägare och i riktigt bra skick förutom den beryktade topplockspackningen. Allt i ett så billigt pris att jag inte kunde låta bli.
Den ska nu få ny packning, tvättas och sättas fart på för att användas i vinter för sladd, övningskörning (frugan) och dra tunga släp som GTn inte får dra.En projekttråd skapas i syfte att visa med bilder och text på vad det är jag skruvar, fastnar, klantar mig på så andra kanske kan nyttja det i liknande projekt. Jag kommer att fylla på med text i det här inlägget med hur det fortskrider, samt bilder kommer att fyllas på i albumet nedan.
Alla kommentarer, frågor och tips är välkomna.
Happy skruvande!
Kostnad:
– Packningssats fr. USA (MLS-typ): ~1640:- (inkl. frakt och tull 25%)Text:
– Vid köp av bilen så hade förra ägaren redan bytt kamrem och vattenpump och provstartat, men inte satt tillbaka kylaren, så den var redan urplockad ur motorutrymmet, därav saknas det bilder f.n. på bortplockning av den.
– Jag började med att ställa upp bilen på pallbockar (i brist på motorlyft) för att komma åt under. Började koppla loss ALLT som sitter mellan motor och någonting annat. Som tur är så verkar det inte ha varit allt för mycket saker då det varken är turbo, AC eller farthållare på den.
– Lossar på motorfästena (2 bult under) samt bultar och muttrar mellan motor och låda (5st ställen).
– Kontrollerar så inget var glömt. Jofan! Slangarna till servopumpen! Löstagna vid pumpen.
– Hänger upp motorn i fästena vid en kontaktbrygga (höger bak) samt generatorn (vänster fram), pallar upp lådan med en domkraft och träkloss och lyfter motorn sakta samtidigt som jag följer efter med lådan.
– När motorfästena har frigång på ca 1″ så tog jag ett bastant grepp om ena toppen och insugsröret och röck till. Samma på andra sidan. Ett par ryck senare var motorn lös.
– Lyfter ur motorn och planerar att sätta fast den i motorstativet, men inser att bultarna är för korta/kopplingen sitter i vägen.
– Kopplingen bortskruvad och motorn uppsatt i motorstativet.
– Börjar koppla loss lite slangar och kablar som förbinder hela insprutspaketet med blocket. 8 bult senare så är insprutet borta
– Mutterknackare på remskivan i mitten och på kamdreven. Håller kvar bultarna på kamdreven tills vidare.
– Släpper ner generatorn för att få loss remmen och remskivan.
– Ställer in kamdreven enl. markeringarna och plockar bort ett löphjul.
– Plockar ner remmen och inser att jag måste haft kompression kvar i en cylinder (glömde stiften i. DOH) för vänster insugsdrev fick spatt och snurrade ett halvt varv och nu vågar jag inte vrida det i position igen. Får se hur det har gått när jag lyfter topparna. (Svar: Enl. “Meatys Subaru Timing Belt Guide” så kommer kamdrevet att göra precis sådär)
– Remmen full med servoolja. (suck) (Byts ut enl. forumsvar på “olja på rem“)
– Bort med kamdreven och kåporna bakom
– Tömmer ur oljan över natten (kall olja, yeeey vilken fart)
– Borttag av löprullar och vattenpump för att kontrollera skicket på dom
– Plockar av ventilkåpa, kamaxelryggarna och själva axlarna (vrid upp motorn först)
– Plockar bort lyftarna (heter det så på svenska? Valve lifters)
– Samma sak på andra sidan.
– Lossar topplocksbultarna i rätt ordning med milt våld (läs Diablos vrede fick fokusera allt hat och energi till bult “F” på högersidan)
– Plockar av topparna och lämnat in dom på planing samt täthetskontroll.
– Pga tidspress beställdes kamrem, spännare och rullar, samt topplocksbultar och oljefilter från Mekonomen istället för import. (1 dag leverans är svårt att slå)29 november, 2011 kl. 16:49 #232583epoxxyDeltagareTog med löprullar, spännare och vattenpump(ar) till närmaste Subaruverkstad för att få kontrollerat vad jag kan återanvända och inte.
Fick nedslag på:
Tandad löprulle – Låter illa
Spännare – Spänner dåligt
Vattenpump – Den ena passar och verkar kanon i lager, den andra måste vara till någon annan subaru då den ser annorlunda ut och har anslutningen på fel ställe(se bilder i albumet i huvudinlägget).Hittat kamrem för ~500:- på ebay inkl. frakt. Ska jaga vidare efter en löprulle och en spännare nu.
29 november, 2011 kl. 21:47 #232581Fricke.wDeltagareVilken av pumparnas anslutning är de du ska ha då? är de den längs till vänster med anslutning i botten, eller den med anslutning på kropen under rämhjulet, fram mot kylaren alla impreza?
29 november, 2011 kl. 22:05 #232584epoxxyDeltagarewhops. missade att skriva det. jag kommer använda den som har anslutningen på kroppen. den som har anslutningen neråt ska (enl förre ägaren) bli i vägen för kylaren. men jag har själv inte haft möjlighet att se efter det själv samt att verkstaden tyckte gamla pumpen var helt ok.
30 november, 2011 kl. 15:17 #232582Fricke.wDeltagareJa ska du ha den med anslutning på kroppen, så har jag en liggandes som åkte av min ej257 maskin vid motor bygget, den ligger bara och skräpar, så den kan du även få om du vill mot frakt kostnad 🙂 är i yperligt skick den också.
MVH
30 november, 2011 kl. 15:27 #232585epoxxyDeltagareJa ska du ha den med anslutning på kroppen, så har jag en liggandes som åkte av min ej257 maskin vid motor bygget, den ligger bara och skräpar, så den kan du även få om du vill mot frakt kostnad 🙂 är i yperligt skick den också.
MVH
Bra att veta =)
Ska börja med den som jag själv har och se så den fungerar som den ska.
17 december, 2011 kl. 10:29 #232586epoxxyDeltagareGisses…. Ju mer jag plockar, ju mer inser jag att jag får/bör byta 😉
Lutar mer åt en halvrenovering av motorn istället för bara topplockspackningsbyte.8 januari, 2012 kl. 13:25 #232587epoxxyDeltagareIbland ska man ha tur när bulten går av.
Denna sitter i kamaxelryggen som sitter närmast kamdrevet. Smällde av innan jag kom upp i rätt moment.
Fick ur hela bulten, och baserat på vart på bulten gick av samt avsaknad av alu-skräp i gängorna gissar jag att gängorna i toppen har klarat sig.
17 juli, 2012 kl. 10:40 #232588epoxxyDeltagareLångt sedan förra uppdateringen. Jag blev med jobb, hus, hund m.m. som fick ta upp all tid.
Jag har tyvärr inte hunnit dokumentera ihopplockningen, men den korta versionen är att jag gjorde allt baklänges 😉
Installationen av kamremmen gjordes genom att kolla på en klipp på 2 minuter på youtube (har inte länken med mig just nu) som visade snabbt och enkelt hur man gjorde.Nu har jag precis varit på bilprovningen och fått 3st 2or. 2st på bakdämparna – läckage, och 1st på för högt framljus. Relativt enkla fel nu.
Den drar lite olja ut ventilkåporna. Troligen har jag missat en momentdragning någonstans, eller så är någon packning inge helt 100.
Gick upp i temp på vägen hem. Misstänker att jag fortfarande hade lite luft i kylarkanalerna. Förhoppningsvis har det gått till sig nu då den höll värmen stadigt nu. Det visar sig.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.